Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naftový motor umí spolehlivě sloužit i v kruté zimě

  18:45aktualizováno  18:45
- Diesel je schopen sloužit v zimě stejně spolehlivě jako benzinový vůz, ovšem klade si víc podmínek. Na rozdíl od zážehového motoru, který se i za svým zenitem a silou akumulátoru třeba i z poloviny vybitého přece jen párkrát protočí, aby v posledním záchvěvu "chytil", musí být naftový agregát v dobré kondici stejně jako startér a akumulátor. Základní test je přitom jednoduchý: když jsou se startováním potíže při pěti stupních Celsia nad nulou, tak v mrazu takové auto nejspíš nepojede vůbec.
I MALÁ KONTROLA O STAVU MOTORU DOST NAPOVÍ
Problémy se zimním startováním mohou očekávat majitelé dieselů, které mají na kontě zhruba od dvou set tisíc kilometrů. Existují však výjimky, a tak všechny spekulace na dané téma rozřeší výsledek prohlídky vozu nejlépe ve specializovaném diesel servisu, nenáročnou kontrolu však - pokud je bez opravářských zásahů - zvládnou i jinde. Každý autoelektrikář snadno změří akumulátor stejně jako odpor startéru, který - není-li v naprostém pořádku - dokáže zvýšeným odběrem proudu ovlivnit funkci žhavicích svíček a tím i intenzitu startování. Svíčky u novějšího vozu vydrží zhruba sto tisíc kilometrů neboli dva až tři tisíce startů, některá však může zlobit dřív, což rovněž odhalí předzimní prověrka. Ze zásady je při zjištění třeba jen jedné vadné žhavicí svíčky dobré vyměnit všechny čtyři, a to nikoliv podle závitu, nýbrž v duchu předepsaných parametrů modelového ročníku vozu. Žhavicí svíčka stojí od 200 do 1200 korun podle typu a kvality. Rovněž se vyplatí nový olej v motoru, byť se kupříkladu k desetitisícovému intervalu výměny teprve schyluje, dejme tomu od šesti tisíc kilometrů. Důvod? Starší olej v mrazu víc tuhne a rovněž komplikuje startování. "Při kontrole také lze změřit ve válcích tlaky, které se u moderních dieselů mají pohybovat mezi šestatřiceti a osmadvaceti atmosférami, ovšem stav už od třiceti a méně atmosfér může v zimě přinést potíže. Rozdíl ve válcích by neměl být větší než dvě, nejhůř tři atmosféry, a není dobře, když tlak v některém válci klesne pod třicet," říká šéf plzeňského diesel servisu Petr Svoboda, který se naftovým motorům věnuje přes tři desetiletí.
Kontrola včetně výměny oleje, palivového filtru a běžných žhavicích svíček stojí kolem dvou tisíc korun.
Vyplyne-li z předzimní prověrky nutnost opravářských zásahů, je důležitý správný výběr servisu. Zkušenosti ukazují, že plně vyhovuje síť servisů Bosch-diesel, které už jsou ve všech regionech republiky a jejich služeb využívají v zásadnějších zákrocích i mnohé značkové servisy. Devadesát procent v tuzemsku provozovaných dieselů totiž má čerpadlo a vstřikovací zařízení právě značky Bosch a se zbytkem výrobků jiných firem si mechanici specializované sítě rovněž poradí.
DO HOR SE VYPLATÍ NATANKOVAT ZIMNÍ NAFTU
S dobře připraveným dieselem v solidním stavu se lze směle vydat i na dovolenou do hor. Ale jestliže běžná nafta obstojí v mrazu do minus sedmi stupňů Celsia, je rozumné jet tankovat k čerpadlu, které má zimní naftu se spolehlivostí až do pětadvacetistupňových i větších mrazů. Ovšem ne vždy se lze spolehnout na informace prodavačů o nabízeném zboží. Přednost zaslouží čerpací stojany s průhledným okénkem, ve kterém se v naftě točí vrtulka už při zvednutí pistole. Nafta musí být naprosto čirá, a je-li se v ní více či méně zřetelná mlha, je to signál, že pohonná hmota parafinovatí. Od takového zdroje honem pryč.
Pokračování 30. prosince

Nenáročná kontrola v autoservisu ušetří majiteli mnoho starostí.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.