Naftový motor umí spolehlivě sloužit i v kruté zimě

- Diesel je schopen sloužit v zimě stejně spolehlivě jako benzinový vůz, ovšem klade si víc podmínek. Na rozdíl od zážehového motoru, který se i za svým zenitem a silou akumulátoru třeba i z poloviny vybitého přece jen párkrát protočí, aby v posledním záchvěvu "chytil", musí být naftový agregát v dobré kondici stejně jako startér a akumulátor. Základní test je přitom jednoduchý: když jsou se startováním potíže při pěti stupních Celsia nad nulou, tak v mrazu takové auto nejspíš nepojede vůbec.
I MALÁ KONTROLA O STAVU MOTORU DOST NAPOVÍ
Problémy se zimním startováním mohou očekávat majitelé dieselů, které mají na kontě zhruba od dvou set tisíc kilometrů. Existují však výjimky, a tak všechny spekulace na dané téma rozřeší výsledek prohlídky vozu nejlépe ve specializovaném diesel servisu, nenáročnou kontrolu však - pokud je bez opravářských zásahů - zvládnou i jinde. Každý autoelektrikář snadno změří akumulátor stejně jako odpor startéru, který - není-li v naprostém pořádku - dokáže zvýšeným odběrem proudu ovlivnit funkci žhavicích svíček a tím i intenzitu startování. Svíčky u novějšího vozu vydrží zhruba sto tisíc kilometrů neboli dva až tři tisíce startů, některá však může zlobit dřív, což rovněž odhalí předzimní prověrka. Ze zásady je při zjištění třeba jen jedné vadné žhavicí svíčky dobré vyměnit všechny čtyři, a to nikoliv podle závitu, nýbrž v duchu předepsaných parametrů modelového ročníku vozu. Žhavicí svíčka stojí od 200 do 1200 korun podle typu a kvality. Rovněž se vyplatí nový olej v motoru, byť se kupříkladu k desetitisícovému intervalu výměny teprve schyluje, dejme tomu od šesti tisíc kilometrů. Důvod? Starší olej v mrazu víc tuhne a rovněž komplikuje startování. "Při kontrole také lze změřit ve válcích tlaky, které se u moderních dieselů mají pohybovat mezi šestatřiceti a osmadvaceti atmosférami, ovšem stav už od třiceti a méně atmosfér může v zimě přinést potíže. Rozdíl ve válcích by neměl být větší než dvě, nejhůř tři atmosféry, a není dobře, když tlak v některém válci klesne pod třicet," říká šéf plzeňského diesel servisu Petr Svoboda, který se naftovým motorům věnuje přes tři desetiletí.
Kontrola včetně výměny oleje, palivového filtru a běžných žhavicích svíček stojí kolem dvou tisíc korun.
Vyplyne-li z předzimní prověrky nutnost opravářských zásahů, je důležitý správný výběr servisu. Zkušenosti ukazují, že plně vyhovuje síť servisů Bosch-diesel, které už jsou ve všech regionech republiky a jejich služeb využívají v zásadnějších zákrocích i mnohé značkové servisy. Devadesát procent v tuzemsku provozovaných dieselů totiž má čerpadlo a vstřikovací zařízení právě značky Bosch a se zbytkem výrobků jiných firem si mechanici specializované sítě rovněž poradí.
DO HOR SE VYPLATÍ NATANKOVAT ZIMNÍ NAFTU
S dobře připraveným dieselem v solidním stavu se lze směle vydat i na dovolenou do hor. Ale jestliže běžná nafta obstojí v mrazu do minus sedmi stupňů Celsia, je rozumné jet tankovat k čerpadlu, které má zimní naftu se spolehlivostí až do pětadvacetistupňových i větších mrazů. Ovšem ne vždy se lze spolehnout na informace prodavačů o nabízeném zboží. Přednost zaslouží čerpací stojany s průhledným okénkem, ve kterém se v naftě točí vrtulka už při zvednutí pistole. Nafta musí být naprosto čirá, a je-li se v ní více či méně zřetelná mlha, je to signál, že pohonná hmota parafinovatí. Od takového zdroje honem pryč.
Pokračování 30. prosince

Nenáročná kontrola v autoservisu ušetří majiteli mnoho starostí.