Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naftový motor umí spolehlivě sloužit i v kruté zimě II

  18:02aktualizováno  18:02
- Historek o zamrzlém dieselu je spousta, leč skutečností zůstává, že nafta na cestě nikdy nezmrzne rázem. Potíže dá předem znát. Auto nejdřív přestává táhnout v kopcích, jako by ho někdo chytal za zadek. Při sešlápnutí plynu nezrychlí, i při pedálu na podlaze jede pořád stejně, naopak, při ubrání plynu jako by chtělo zrychlit... "V takovém případě doporučuji zajet k první pumpě a dotankovat trochu benzinu. Při desetistupňovém mrazu stačí do padesátilitrové nádrže jeden až dva litry benzinu, při dvacetistupňovém mrazu se podíl benzinu zvyšuje až na třicet procent," radí Petr Svoboda.
Samozřejmě ví, že existují hlasití odpůrci zimního přidávání benzinu do nafty, a dodává: "Považuji se za člověka, který stál u začátků současné obliby osobních automobilů s dieselovými motory v tuzemsku a přitom neznám argument proti. Tvrdím, že benzin ve zmíněných případech plně nahradí všechny možné zimní přídavky do nafty, které jsou nepoměrně dražší a při náhlých komplikacích na cestě méně dostupné a jejich účinek není okamžitý."
Nicméně motoristé, kteří chtějí učinit některým příručkám zadost, mají v nabídce zimních přídavků do nafty bohatý výběr.
Po benzinovém léku buď potíže zmizí, nebo se po chvíli vrátí a s dalšími kilometry zesílí. V takovém případě je třeba vyměnit naftový filtr, který předvídavý motorista vozí v zimě s sebou. Pořídí ho za 200 až 500 korun. "Ale pozor: pokud v sobě motorista najde nezbytnou zručnost k výměně, překoná sebezapření manipulovat s filtrem zalepeným jakoby bílými hleny a přitom neudělá také něco s naftou, mohou se potíže po deseti až třiceti kilometrech opakovat," konstatuje Petr Svoboda.
Občas se stane, že motoristé v nouzi vyloučí z palivové soustavy filtr a spojí naftové vedení. Auto se sice rozjede, ale za cenu rizika ztráty několika desítek tisíc korun za opravu čerpadla. "Já bych s takovou úpravou třeba v nouzi nejvyšší nejel ani dva kilometry," odmítá nápad Petr Svoboda a připomíná, že k takovému řešení nemusí dojít, neboť ztráta výkonu dieselu v mrazu je postupná. "Někdy se projeví na třiceti, jindy na sto kilometrech. Ale nikdy ne tak, aby se auto náhle zastavilo a nešlo nastartovat, aby nedojelo do servisu či do garáže, kde lze za světla naftový filtr vyměnit."
DLOUHÉ STARTOVÁNÍ NEMÁ SMYSL
Pokud má dieselový automobil stát dva, tři dny třeba na horách či jinde, kde lze čekat velký mráz, je dobré vymontovat akumulátor a dát ho do tepla. Při startování - ještě před žhavením - se pak doporučuje otočit prudce startovacím klíčem a motorem o jednu až dvě obrátky pohnout. Uvolní se tak největší ztuhnutí olejem a následné startování již se žhavením je jednodušší. A zůstal-li akumulátor ve voze? Existuje pomoc: akumulátor demontujte a například v hotelové koupelně ho ponořte po okraj do horké vody. Během deseti minut se jeho kapacita zvýší o zhruba třicet procent. "Příliš dlouhé - přes dvacet sekund trvající - startování nemá větší smysl, neboť startér sebere proud žhavicím svíčkám. Lepší je dobře nažhavit a pak krátce - asi do deseti vteřin - zastartovat," dělí se o zkušenosti Petr Svoboda.
A když dojde na nejhorší a diesel nelze uvést do chodu v místě, kam se mechanik či odtahová služba nedostane?
Řidič by měl mít v zimním vybavení startovací kabely parametrů předepsaných pro diesel (silnějších), aby mohl o pomoc požádat kolegu, který je šťastnější a motor jeho vozu běží. Zásada přitom říká: diesel neroztlačovat ani neroztahovat, může prasknout píst či ojnice, o rozvodovém řemenu nemluvě. Pokud ale motorista přece jen najde důvod k tomu, aby zmíněná rizika a škodu ve výši až několika desítek tisíc korun riskoval, tak je třeba zamezit prudkému trhnutí motorem. To znamená otočit startérem, a tudíž i motorem právě v okamžiku, kdy motor dostane impuls z tlačení či tažení. Tak, aby v pohybu natvrdo nezačínal, nýbrž jenom zrychloval.
Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 26 010 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.