Může se hoditNové i ojeté automobily Nissan můžete koupit |
V době, kdy lze s trochou nadsázky říct, že auto stárne rychleji než jepice, se ani Micra nemohla vyhnout inovaci. Kromě takřka pouhých kosmetických změn na přídi a v zadních partiích je asi nejpříjemnější letošní změnou tvarování předních sedadel. Ta mají výborné boční vedení a jsou správně tuhá. V jinak praktickém interiéru, kde je i vnitřní cirkulace vzduchu, naopak chybí jakékoliv místo pro odložení nápoje. Pro ostatní věci je odkládacích míst dostatek.
Návrháři však trochu zapomněli na to, že výškové nastavení světel se využívá hlavně ve tmě, a proto by ovladači prospělo, kdyby byl osvícený. Trochu spartánsky působí i přístrojová deska, kde chybí otáčkoměr, naopak praktickým doplňkem jsou v uspěchané době digitální hodiny. Přes otvory ventilace a topení uprostřed palubní desky do kabiny teplý vzduch nepřichází, a v zimě tedy nezbývá než je uzavřít a vytápět interiér přes ostatní průduchy.
Jedničku si zaslouží výborný volant, horší je jeho ztuha jdoucí výšková regulace. Díky volantu s posilovačem řízení, mohutné přídi a téměř kolmému víku kufru je orientace v Micře snadná. Místa na pohodlných zadních sedadlech je na tuto třídu dost, jen cestující uprostřed si moc pohodlí neužije.
Po technické stránce je Micra příjemným překvapením. Z nižšího zdvihového objemu sice pramení i nižší výkon a točivý moment, přesto však není Micra líná. Výzvou jsou pro malého Nissana jen táhlá dálniční stoupání, tam už o stotřicítce uvažovat nelze. Zato ve městě je Micra díky zátahu od nízkých otáček příjemně mrštná. To vše při přijatelné spotřebě. Ve městě se pohybuje okolo šesti litrů na sto kilometrů, mimo město se bez problémů dostává pod pět litrů. Pochvalu si zaslouží i jízdní vlastnosti japonského vozítka, lepší by mohlo být řazení. Páka ční až příliš do prostoru a hlavně řazení pátého rychlostního stupně je značně nejisté.
Do slušně čalouněného zavazadlového prostoru je široký a vysoký vstup, víko kufru se otevírá dostatečně vysoko, při zavírání lze použít praktické madlo. Handicapem je však malý objem kufru. Standardně je dodáváno asymetricky dělené zadní sedadlo, čímž lze kufr různě zvětšovat.
Očima designéra
Micra nepatří mezi estetické zázraky, nenabízí nic, co by byť na chvilku zatajilo dech. Celkový tvar je silně nenápadný, ani mluvit o nadčasovém vzhledu nelze. Na druhou stranu však vyvolává pocit milého autíčka. Hlavně díky oblé, boubelaté škatulce lze s trochou nadsázky hovořit o japonském batoleti s velkýma, důvěřivýma očima.
Nedynamická, spíše mohutná přední část je dobře viditelná z místa řidiče - žádný strach z případného předního nárazu. Bokům vozu s nenásilně vykrojenými čtyřmi dveřmi by však slušela větší šířka, a to nejen vnější. I větší kola by s "kabátem" lépe ladila. Nedorostlý klukovský výraz auta je umocněn "rozcuchanými" dveřními ochrannými lištami, které vytvářejí dojem nešetrného doteku s jiným vozidlem.
PAVEL HUŠEK
Prognóza odhadce
Ani nedávná modernizace šest let starého typu neovlivní vývoj ceny v závislosti na jeho stáří - bude pravděpodobně poplatný trendu u malých asijských automobilů. Auta této provenience se vznětovým motorem v našich krajích nepatří k bazarovým bestsellerům. Lze předpokládat, že nepoškozené auto s najetými osmdesáti tisíci kilometry, udržované a ve velmi dobrém stavu, se bude po pěti letech nabízet za 125 až 135 tisíc korun, tři roky stará Micra bude stát okolo 175 tisíc korun. To je v porovnání s konkurencí méně. Například v Německu vyrobené auto stejné kategorie a stejného stáří bude o patnáct až dvacet procent dražší.
V kategorii malých vozů má dnes Micra na českém trhu podíl asi 0,2 % a tento poměr se pravděpodobně v příštím období výrazně nezmění.
PETER KOLNÍK
Hodnocení AUTO MOTO
MOTOR A PŘEVODOVKA
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 7
Pružnost 8
Řazení/odstupňování převodovky 5
Spotřeba v testu 8
KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 6
Prostor na zadních sedadlech 1) 7
Využití zavazadlového prostoru 2) 5
Výhled z vozu 3) 9
Vybavení interiéru 6
PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 8
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí přední český designér Pavel Hušek. Prognózu odhadce sestavuje Peter Kolník, šéf tuzemské pobočky firmy Eurotax, která sleduje ceny aut po celé Evropě.
Testovaný vůz |
|
Model |
Nissan Micra 1,5DL |
Výkon motoru (kW/k) |
42/58 |
Točivý moment (Nm) |
95 |
Spotřeba (l/100 km) * |
6,8/4,3/5,2 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
18,7 |
Max. rychlost (km/h) |
146 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
206 |
Výbava porovnávaných vozů | |
Airbag řidič/spolujezdec |
ano/ne |
ABS |
ne |
El. stahování předních oken |
ne |
Centrální zamykání |
ano |
Klimatizace |
ne |
Cena (Kč) |
284 050 |
Poznámka: *město/mimo město/kombinace; **el. ovládání oken + centr. zámek; ***cena platí do konce roku, pak 299 000 Kč
Pramen: AUTO MOTO
přední sedadla |
absence držáku nápoje |
Praktické je umístění ovládačů ventilace v horní části palubní desky. |
Lakované nárazníky a zrcátka nejsou v základní ceně Micry. |