Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Ford Mondeo dorazí příští rok s bezpečnostními pásy s airbagem

aktualizováno  16. ledna 2015 15:08
V Americe už je fordisté znají dva roky, do Evropy dorazí bezpečnostní pásy s airbagem na zadních sedadlech v novém mondeu, které se představí v září na autosalonu v Paříži.

Nové mondeo se představí po šesti letech od uvedení stávající generace. Do Paříže má dorazit auto nabité technologiemi s čumákem podobným konceptu Evos, který se představil loni na autosalonu ve Frankfurtu. Amerika už podobu mondea zná, začátkem letoška se tam představil a brzy se i začne prodávat model Fusion, což je stejné auto, ovšem s odlišným naladěním a jinou nabídkou motorů.

Čeští zákazníci si budou muset na nové mondeo počkat. Martin Linhart, tiskový mluvčí českého zastoupení značky, odhaduje uvedení do prodeje na březen příštího roku.

Ford Fusion (Mondeo 2013)

Ford Fusion (Mondeo 2013)

Zajímavostí, kterou se bude mondeo chlubit a kterou nikdo jiný nemá, je nafukovací bezpečnostní pás. "Rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího," popisují technici americké automobilky. Za netradičním novým airbagem stojí americké vývojové centrum.

Speciální pás má chránit a hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. Při čelním nebo bočním nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici.

Fotogalerie

Pokud senzory vyhodnotí intenzitu kolize jako závažnou, rozvine se airbag v pásu dokonce ještě předtím, než se nafouknou airbagy vpředu.
 
"Technologie nafukovacího bezpečnostního pásu přispěje k ochraně cestujících každého věku, ale zejména dětí, které jsou nejzranitelnější," vysvětlovala automobilka v roce 2010, když novinku uváděla do příplatkové výbavy Fordu Explorer. Dnes si za něj podle statistik automobilky připlácí 40 procent kupců modelu.

Podle výzkumu Fordu devadesát procent uživatelů nevidí rozdíl v jejich používání v porovnání s obyčejnými bezpečnostními pásy. Navrch jsou díky látce airbagu, kterým je vycpaný, ještě měkčí a komfortnější.

Za běžných okolností funguje stejně jako konvenční bezpečnostní pás a dá se použít i v kombinaci s dětskou autosedačkou nebo podsedákem. "Bez omezení je mohou používat i těhotné ženy," ubezpečuje Mark Heitplatz z vývojového střediska značky v Cáchách.

Nafouknout – vyfouknout

Airbagy v bezpečnostních pásech mají válcový tvar a nafukují se stlačeným chladným plynem, který do nich proudí skrz speciálně konstruovanou sponu z patrony uložené pod sedadlem.

Jakmile se začne plnit vzduchem, prorazí airbag textilii bezpečnostního pásu a roztáhne se do stran okolo trupu cestujícího. To vše za čtyřicet milisekund, což je přibližně doba, za kterou automobil jedoucí běžnou dálniční rychlostí urazí dráhu jediného metru.

Bezpečnostní pás s integrovaným airbagem

Díky použití stlačeného vzduchu namísto obvykle používané chemické reakce, při níž se jako vedlejší efekt uvolňuje jisté množství tepla, pás po nafouknutí nepálí ani nehřeje.

Ve srovnání s dosud známými airbagy se může nafukovat pomaleji a pod menším tlakem, protože není vzdálen od trupu cestujícího.

Po své aktivaci zůstane ještě po šest sekund nafouknutý, poté vzduch postupně vyprchá skrz póry v nylonovém materiálu, ze kterého je airbag vyroben.

"Původně jsme zkoušeli i jednodušší řešení s širším bezpečnostním pásem, ale nebylo to pohodlné pro cestující," vysvětluje pro iDNES.cz Jörg Doering, bezpečnostní specialista evropského vývojového centra Fordu v Cáchách, který se bezpečnostními pásy zabývá.

Vynález století

Nový vylepšený bezpečnostní pás se díky Fordu představuje v Evropě poprvé. Právě americká automobilka je v tomto oboru průkopníkem. V roce 1955 uvedl Ford bezpečnostní pásy do seznamu příplatkové výbavy, byl to jednoduchý dvoubodový pás se sponou podobnou té, kterou znají cestující letadel. Diagonální pás se zapínal šikmo přes hrudník. Tříbodový bezpečnostní pás v podobě, v jaké ho známe dnes vymyslel švédský konstruktér Nils Bohlin pro Volvo. To si ho v roce 1958 nechalo patentovat. Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století. Více o bezpečnostních pásech čtěte zde





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.