VIDEO: Ford Mondeo dorazí příští rok s bezpečnostními pásy s airbagem

aktualizováno  16. ledna 2015 15:08
V Americe už je fordisté znají dva roky, do Evropy dorazí bezpečnostní pásy s airbagem na zadních sedadlech v novém mondeu, které se představí v září na autosalonu v Paříži.

Nové mondeo se představí po šesti letech od uvedení stávající generace. Do Paříže má dorazit auto nabité technologiemi s čumákem podobným konceptu Evos, který se představil loni na autosalonu ve Frankfurtu. Amerika už podobu mondea zná, začátkem letoška se tam představil a brzy se i začne prodávat model Fusion, což je stejné auto, ovšem s odlišným naladěním a jinou nabídkou motorů.

Čeští zákazníci si budou muset na nové mondeo počkat. Martin Linhart, tiskový mluvčí českého zastoupení značky, odhaduje uvedení do prodeje na březen příštího roku.

Ford Fusion (Mondeo 2013)

Zajímavostí, kterou se bude mondeo chlubit a kterou nikdo jiný nemá, je nafukovací bezpečnostní pás. "Rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího," popisují technici americké automobilky. Za netradičním novým airbagem stojí americké vývojové centrum.

Speciální pás má chránit a hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. Při čelním nebo bočním nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici.

Pokud senzory vyhodnotí intenzitu kolize jako závažnou, rozvine se airbag v pásu dokonce ještě předtím, než se nafouknou airbagy vpředu.
 
"Technologie nafukovacího bezpečnostního pásu přispěje k ochraně cestujících každého věku, ale zejména dětí, které jsou nejzranitelnější," vysvětlovala automobilka v roce 2010, když novinku uváděla do příplatkové výbavy Fordu Explorer. Dnes si za něj podle statistik automobilky připlácí 40 procent kupců modelu.

Podle výzkumu Fordu devadesát procent uživatelů nevidí rozdíl v jejich používání v porovnání s obyčejnými bezpečnostními pásy. Navrch jsou díky látce airbagu, kterým je vycpaný, ještě měkčí a komfortnější.

Za běžných okolností funguje stejně jako konvenční bezpečnostní pás a dá se použít i v kombinaci s dětskou autosedačkou nebo podsedákem. "Bez omezení je mohou používat i těhotné ženy," ubezpečuje Mark Heitplatz z vývojového střediska značky v Cáchách.

Nafouknout – vyfouknout

Airbagy v bezpečnostních pásech mají válcový tvar a nafukují se stlačeným chladným plynem, který do nich proudí skrz speciálně konstruovanou sponu z patrony uložené pod sedadlem.

Jakmile se začne plnit vzduchem, prorazí airbag textilii bezpečnostního pásu a roztáhne se do stran okolo trupu cestujícího. To vše za čtyřicet milisekund, což je přibližně doba, za kterou automobil jedoucí běžnou dálniční rychlostí urazí dráhu jediného metru.

Bezpečnostní pás s integrovaným airbagem

Díky použití stlačeného vzduchu namísto obvykle používané chemické reakce, při níž se jako vedlejší efekt uvolňuje jisté množství tepla, pás po nafouknutí nepálí ani nehřeje.

Ve srovnání s dosud známými airbagy se může nafukovat pomaleji a pod menším tlakem, protože není vzdálen od trupu cestujícího.

Po své aktivaci zůstane ještě po šest sekund nafouknutý, poté vzduch postupně vyprchá skrz póry v nylonovém materiálu, ze kterého je airbag vyroben.

"Původně jsme zkoušeli i jednodušší řešení s širším bezpečnostním pásem, ale nebylo to pohodlné pro cestující," vysvětluje pro iDNES.cz Jörg Doering, bezpečnostní specialista evropského vývojového centra Fordu v Cáchách, který se bezpečnostními pásy zabývá.

Vynález století

Nový vylepšený bezpečnostní pás se díky Fordu představuje v Evropě poprvé. Právě americká automobilka je v tomto oboru průkopníkem. V roce 1955 uvedl Ford bezpečnostní pásy do seznamu příplatkové výbavy, byl to jednoduchý dvoubodový pás se sponou podobnou té, kterou znají cestující letadel. Diagonální pás se zapínal šikmo přes hrudník. Tříbodový bezpečnostní pás v podobě, v jaké ho známe dnes vymyslel švédský konstruktér Nils Bohlin pro Volvo. To si ho v roce 1958 nechalo patentovat. Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století. Více o bezpečnostních pásech čtěte zde

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...