Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náhradu škody z děr lze vymáhat od silničářů

aktualizováno 
- Vjede-li motorista do výmolu nebo nerovnosti na silnici a poničí si přitom auto, může náhradu škody vymáhat na správci komunikace. Kvůli příštím jednáním je dobré přivolat k nehodě policii. Řidiči, kteří často naříkají nad špatným stavem zdejších silnic, si však málokdy dají práci s vymáháním náhrady třeba za poškozenou pneumatiku nebo celého kola u skutečného viníka události. "Tím je v případě dálnic a rychlostních komunikací firma Ředitelství silnic a dálnic České republiky, zatímco u ostatních vozovek to je příslušná okresní Správa a údržba silnic a v obcích místní Technické služby," konstatuje Petr Kilian z ministerstva dopravy. Ačkoliv to řidiči většinou netuší, šance vymoci náhradu škody z rozbitých silnic existují.
"Z desítek těchto případů, které ročně řešíme, jsme v zastupování řidičů z padesáti procent úspěšní," říká Michal Dlabola, právník pojišťovny D.A.S., která zastupuje řidiče v dopravních sporech a je největší institucí svého druhu v Evropě. Bezprostředně po nehodě způsobené závadou ve sjízdnosti komunikace odborníci radí zavolat policii, která situaci popíše do záznamu. "Motorista se tak vyhne případnému zpochybňování škody při pozdějším vymáhání náhrady," upozorňuje Dlabola. Zákon sice říká, že policii je nutné zavolat teprve tehdy, když je škoda vyšší než tisíc korun, ale to lze často posoudit jen obtížně. "Jestliže motorista policii k nehodě nepozval a teprve v servisu se ukázalo, že škoda je větší než tisícikorunová, lze věc napravit dodatečně," říká policejní rada Josef Daniška. "Musí ale policistovi ukázat nejen neopravenou škodu, ale i místo, kde vznikla. Do protokolu je nutné uvést, že škodu řidič nejprve nesprávně odhadl. Pokud je k dispozici svědek, a může to být i spolujezdec, je situace výhodnější." Aby motorista mohl vymáhat od správce silnice náhradu škody, musí být splněno několik podmínek. Předně - díra ve vozovce by měla být ojedinělá, protože jedině tak ji řidič nemohl předvídat. Při žádosti o náhradu škody bude spíš akceptován výmol v místě,kde na něj řidič nemohl při dodržení optimální rychlosti reagovat. To znamená, že je například za zatáčkou nebo za stoupáním či jinak špatně viditelný, například v noci nebo zalitý vodou. Správci komunikací se často vymlouvají na nedostatek peněz, který jim neumožňuje rychlé opravy závad na silnicích. "V takových případech však musí nerovnost nebo výmol alespoň řádně označit dopravní značkou," upozorňuje Dlabola. Karel Siegel z Technické správy komunikací hlavního města Prahy v té souvislosti tvrdí, že firma, v níž pracuje, dopravní značku používá hned, jakmile je výmol hlubší než pět centimetrů.

Co dělat při škodě kvůli výmolu

* odstavit auto a bez ohledu na výši škody zavolat policii

* dobré je zajistit svědky, jimiž mohou být i spolujezdci

* pořídit náčrtek místa nehody, a je-li to možné, lze událost také vyfotografovat

* sepsat žádost o náhradu škody a uvést v ní místo nehody, datum a hodinu, pravděpodobnou příčinu události, typ a státní poznávací značku poškozeného auta, jméno, adresu a telefon řidiče a majitele, bankovní spojení a rozsah poškození

* k žádosti připojit policejní protokol a vše odeslat k příslušnému správci komunikace, pečlivě uschovat doklad o zaplacení škody
(sid)

V neoznačených dírách automobil často utrpí škody na podvozku.

Autor:




Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.