Náklad zvýší spotřebu vozu až o dva litry

-
Tři jízdní kola na střešním nosiči plně obsazeného auta zvýší spotřebu o dva litry na sto kilometrů. A zatížený vůz bez jízdních kol, zato se střešním boxem, polyká průměrně o 0,6 litru více než auto, ve kterém jede jen řidič se spolujezdcem bez dalších zavazadel.

Vyplynulo to z testu spotřeby se Škodou Fabia 1.4 16V, která v redakci MF DNES absolvuje už druhou polovinu dlouhodobého testu na 40 tisíc kilometrů.

Jak se testovalo

Redakční fabia se třikrát vydala na okruh dlouhý 154 kilometrů, z nichž 90 procent připadlo na dálnice. Poprvé seděl ve voze řidič se spolujezdcem. Podruhé kabinu zatížilo celkem 400 kilogramů, což reprezentuje auto při jízdě na dovolenou čtyři cestující a desítky kilogramů zavazadel. Nevelký kufr malého auta navíc obohatil střešní box o objemu 350 litrů s dalším pětadvacetikilogramovým zavazadlem. Náklad se tak přiblížil maximálnímu zatížení vozidla.

Co na to spotřeba?

Zatímco při první jízdě s nenaloženým vozem polykala fabia v průměru 6,9 litru benzinu na sto kilometrů, plně naložený vůz se střešním boxem spotřeboval o šest desetin litru více: 7,5 litru na sto kilometrů. Potřetí vyjela Škoda Fabia na zkušební trať se třemi horskými koly na střeše a kabinou zatíženou celkem 375 kilogramy. Tři bicykly vážily 50 kilogramů, takže auto dostalo zhruba stejné zatížení jako v druhé jízdě. Tentokrát však spotřeba ve srovnání s první jízdou vyletěla nahoru v průměru o dva litry na sto kilometrů.

Dovolená se prodraží

Ve všech třech jízdách ukázal palubní počítač průměrnou rychlost 110 kilometrů v hodině, na dálnici se řidič snažil udržovat maximální povolenou rychlost. Jízda na dovolenou se tak rázem prodraží. Spotřebuje-li auto o dva litry víc, než je motorista zvyklý během roku, dělá rozdíl u pěti set ujetých kilometrů deset litrů, u tisíce kilometrů dvacet litrů. Při tankování tuzemského benzinu za třicet korun je rozdíl v prvním případě tři sta korun, ve druhém dvojnásobný. U dražšího zahraničního benzinu rostou náklady ještě rychleji. "Spotřeba se razantněji zvýší na německých dálnicích, kde je rychlost neomezená," říká Ladislav Hynek z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel.