Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákladné šetření: Přespolní běžec BMW X3

  12:32aktualizováno  12:32
hodnocení iDNES 4,4/5 Chcete utratit hodně peněz a přitom vypadat, že jich zase tolik nebylo? Nesnášíte okázalé chlubení majetkem a při tom sháníte SUV se špičkovou technikou? Pořiďte si BMW X3. S novým vznětovým dvoulitrem je výrazně levnější a úspornější, aniž by výrazně utrpěla jízdní dynamika či prestiž. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA
BMW X5 Security

BMW X5 Security | foto: BMW

BMW se nechalo koncem minulého milénia zlákat úspěchy třícípé konkurence  s modelem M a tři roky po Mercedesu nabídla vlastní luxusní SUV, zaměřené především na dokonalý komfort za všech okolností, označené X5.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW můžete koupit na www.automodul.cz

Krok do neznáma automobilce vyšel znamenitě a otevřel cestu i pro levnější a méně luxusní model X3, který se zaměřil spíše na aktivní životní styl, než působivé příjezdy k červeným kobercům před světovými operami a luxusními hotely.

Ačkoliv jsou téměř stejně velké a obsahují podobnou techniku, X3 je oproti
X5 přeci jen o dva metrické centy lehčí a používá agilnější podvozek, sdílený s minulou generací trojkové řady.

 hodnocení 

PLUSY
- design karoserie
- jizdní vlastnosti

- motor
- snadné ovládání
- stabilita ve vysokých rychlostech
- prostorný interiér

MINUSY
- design karoserie
- lacině působící interiér
- vysoká cena
- "gumový" chod řazení

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Trochu mimo postkomunistické poměry je ovšem marketingové zaměření; X3 si totiž nechává za nemalé technické kvality pořádně zaplatit - za dobře vybavený kus s šestiválcem není nejmenší problém vydat dva miliony; přesto však nepůsobí honosně.

To je současně výhoda i problém; každopádně menší terénní BMW, výrobcem označované jako SAV (Sport Activity Vehicle), působí, jako by stálo proti skutečnosti přibližně půlku a mezi většinou levnějšími Land Cruisery, Pathfindery a Land Rovery vypadá tak  trochu jako chudý příbuzný.

K původním prestižním třílitrovým šestiválcům se nově přidaly dva čtyřválcové stodesetikilowattové dvoulitry, které stlačují cenu podstatně blíže k hranici všeobecné přijatelnosti; stále však ne dost blízko.

VNĚJŠÍ VZHLED

Exteriér je na hony vzdálený tzv. konzumnímu vkusu; kombinace oblých křivek a dramatických zlomů se nesnaží zalíbit každému a také se jí to nedaří. Kdo se však zakouká, je ztracen a konkurenti se mu rázem zdají povrchně líbiví.

Černě zbarvený testovaný kus dostal elegantní kola a konečně také lakované nárazníky, což jej povzneslo mezi vyhraněné stylové solitéry. Za vyváženou kombinaci exteriérových doplňků dostává auto jedničku, jejich nevhodnou volbou totiž lze zkazit vzhled nekonvenční "iks-trojky" na tisíc různých způsobů.

****
Pohled z druhé strany
Mezi zbytek mnichovské produkce X3 příliš nezapadá. Bratři si libují v zprohýbaném plechu a rozmáchlých křivkách. X3 proti nim působí jako nedodělaná maketa; ostatní současná BMW jsou rozmáchlejší a vybroušenější.

Absolutně rovné plochy člení jednoduché ostré linky. Detaily jsou jakoby naznačené a "neohlazené". Přesně tak si je možno představit jednu z mnoha předvýrobních maket vyrobenou z modelářské hlíny: naznačené základní linie a tvary, kterým  ovšem chybí hloubka a lehkost.
*** 

INTERIÉR 

V interiéru též nečekají ušlechtilé křivky a materiály, ale velkoryse načrtnuté panely, z větší části s nepokrytým plastovým dezénem. Proto i první dojem, při konfrontaci s prodejní cenou mění spíše v údiv. Provedení některých detailů ani vzdáleně nepřipomíná dvoumilionové auto a extrémně zjednodušená přístrojovka tento dojem nevylepšuje.

Avšak po usednutí do sportovních sedaček, potažených neklouzavým a neprodyšným syntetickým  materiálem, se dojmy dramaticky zlepšují. Uklidňující dostatek prostoru a vynikající ergonomie probouzejí sympatie na druhý pohled. Ve druhé řadě sedadel je to ještě lepší; cestující si zde mohou i zacvičit.

Čím více vzad, tím lépe, takže zavazadla posílají díky za objemný, geometrický a kvalitně čalouněný prostor. Nadšení ovšem kazí ohyzdná a nedbale vyrobená mříž, degradující  ušlechtilé BMW mezi obyčejné dodávky s odpočtem DPH. Nechat si od státu přispět na svoje luxusní rodinný vůz je zajisté lukrativní nabídka, ale zmrzačená auta tiše žalují...

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

To co má, umí dělat X3 znamenitě; ani při vysokých cestovních rychlostech, jichž navzdory nevelkému zdvihovému objemu dosahuje bez okolků, neztrácí směrovou suverenitu. Řidiči  mnoha nízkých vozů mohou při svých soubojích s bočním větrem a rozhoupanou zádí jen závidět. Po dálnici i okresce se při zachování určitého respektu ke zvýšenému těžišti dá vydovádět dosyta a absolutní vláda nad podvozkem nekončí ani v ostré zatáčce. V současnosti patrně neexistuje na asfaltu lépe se chovající SUV!

Podobnou chválu zasluhují záběrové vlastnosti; inteligentní pohon všech kol xDrive  distribuuje sílu tam, kde je třeba, a smyku se není třeba obávat ani na zmrzlé vozovce či mokvavém bahně.

Při tom všem ještě X3 dokáže ochránit posádku před neslušnými otřesy či hluky a zachovat  ji v nadstandardním pohodlí.

Dovádění na sněhu je kratochvílí, při které se ukáže dokonalost stabilizačního systému a pohonu všech kol.

Když elektronika vyhodnotí, že slabý článek vozu, nacházející se mezi volantem, pedály a  sedadlem, vyvádí věci, které se mu nelíbí, začne pracovat podle svých vlastních instrukcí. Nutno přiznat že takřka bezchybných.

Donutit na uklouzaném povrchu auto k nekotrolovatelnému smyku je téměř nemožné. Snahu o "rozhození" auta rychlými kmity volantu se pak auto rozhodne ignorovat a vykrouží oblouk bez ztráty kytičky tak, jak je to nejbezpečnější; ať si řidič na rukou uplete třeba vánočku, kola vedou auto kam je třeba.

Zmáčknutí magického tlačítka s označením DSC pošle na dovolenou elektronické strážné anděly. Donutit X3 k powerslidu je ale obtížné. Na jízdu bokem napřed v táhlém přetáčivém smyku má jiný názor výše položené těžiště auta. Hmota kabiny má v takovém případě tendenci  auto přetahovat do hodin.

MOTOR A SPOTŘEBA

Vznětový čtyřválec o objemu 1995 ccm je skvěle utlumen a i když moc libě nezní, nikdy neobtěžuje hlukem ani třesem. Když X3 ožije, postupně zapomínáme na rozpačité první dojmy  a když ani na roletě nic uvnitř nevrzne a neskřípne, začínáme chápat nadšení jeho  majitelů.

Negativně se na terénní trojce projevilo použití některých dílů z řady tři, která odešla  před rokem. V menu palubního počítače se tak zapomnělo na položku aktuální spotřeba, analogový ukazatel, který ji v "trojce" nahrazuje, zde chybí.

K uklidnění spořivého majitele ovšem postačí pohled na údaj průměrné spotřeby. Dovádění v třeskutých mrazech  znamenalo za každých sto kilometrů zaplatit 7,2 litry nafty.

Šestistupňová převodovka si s motorem dobře rozumí, řidiče ovšem nepotěší její gumový chod bez citelných dorazů. Vzhledem k charakteru auta by se i radikální zastánce radosti z řízení měl zamyslet nad volbou automatické převodovky.

CENA

Momentálně nejstarší model mnichovské automobilky se má čile k světu.
Nadšení ze svezení  ovšem úspěšně utlumí pohled do ceníku. Spartánsky pojatému designu X3 totiž sekunduje  vpravdě minimalisticky pojatá základní výbava. Za nejlevnější malé BMW do hor s dvoulitrovým naftovým motorem zájemce zaplatí 1 121 700 korun. S položkami v některých případech překvapivě nadstandardní výbavy letí cena do výšin.

BMW X3 2,0d

Nissan Pathfinder SE 2,5 *

Jeep Cherokee 2,8 CRD Extra Sport

objem motoru (cm3) 1995 2488 2776
výkon kW/k (při otáčkách) 110/150 (4000) 128/174 (4000) 120/161 (3800)
max.toč.
moment (Nm) / při otáčkách
360/2000 403/200 400/1800
počet válců/ventilů)počet převodových stupňů 4/16 4/16 4/16
typ motoru/převodovka vznětový/
6 stupňů manuální
vznětový/
6 stupňů manuální
vznětový/
6 stupňů manuální
max. rychlost (km/h) 198 175 174
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,2 11,7 neudáno
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 9,6/5,9/7,2 11,5/7,6/9,0

12,7/8,2/9,9

objem kufru skl./neskl.(l) 480/1550 190/2091 821/1069
rozměry d/š/v (mm) 4565/
1853/
1674
4740/
1850/
1763
4496/
1819/
1818
rozvor (mm)/objem nádrže (l) 2795/67 2850/80 2649/77,6
pohotovostní hmotnost/celková (kg) 1745/2280 2160/2880 1980/2520
pneumatiky

215/60 R17

255/65 R17

235/70 R16

Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové ano/ano/
ano/ano
ano/ano/
ano/ano
ano/ano/
ano/ano
ABS/ESP ano/ano ano/ano ano/ne
tempomat/parkovací asistent/mlhovky 13900/22260
/6360
ano/ne/ano

ano/ne/ano

klimatizace/xenony/litá kola man./28940
/ano
autom./ne
/ano

man/ne
/ano

záruka (roky) 2 3 2
cena v Kč 1 121 700 1 199 000 990 000
* POZNÁMKA: Nissan Pathfinder je sedmimístný
Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.