Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nepříznivý trend: nákladní auta letos už šestnáctkrát bourala s vlakem

  14:20aktualizováno  14:20
Na českých přejezdech letos kvůli střetům s nákladním vozem zemřeli tři lidé a 68 bylo zraněno. Drážní inspekce ve spolupráci s Ministerstvem dopravy řeší velký nárůst nehod nákladních aut a kamionů na přejezdech.

Drážní inspekce letos eviduje už 16 střetů nákladních aut s vlakem na přejezdech. „To je statistika od začátku letošního roku, za celý loňský rok to bylo patnáct nehod,“ popisuje pro iDNES.cz nepříznivý vývoj mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Toto číslo zahrnuje jen nákladní auta a kamiony. „Za loňský rok evidujeme šest zraněných, letos 68 a k tomu tři mrtvé,“ dodává Drápal. Odpovědnost je podle mluvčího ve všech případech na straně řidiče.

„Bohužel většinou jde u těchto vážných nehod o fatální selhání řidiče, tedy o lidský faktor. Chci ale přesto prověřit, jestli můžeme zlepšit zabezpečení přejezdů některými systémovými kroky. Ustavil jsem proto expertní skupinu, která se již věcí zabývá. První návrhy má předložit do konce září,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Statistiku silně ovlivňuje červencová nehoda ve Studénce na Novojíčínsku, kde vjel polský řidič kamionu do cesty Pendolinu (čtěte zde). Negativní trend je však zřetelný.

Mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix pro iDNES.cz říká, že ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty se připravuje materiál, který se bude problematice přejezdů věnovat. ČESMAD ho zahrne do školení, které pro profesionální řidiče pořádá. „Budeme ale také apelovat na vylepšení infrastruktury a dostavení mimoúrovňových křížení. Chápeme ale, že je to velmi nákladná dlouhodobá záležitost,“ komentuje Felix.

Martin Felix také upozorňuje na velmi nevýhodnou pozici dopravní firmy ve vztahu k řidičům. „Majitel firmy má podle občanského zákoníku odpovědnost za řidiče. Ale na dálku ho, třeba jako v továrně, ovládat nemůže, nemá možnost ho kontrolovat,“ vysvětluje. Jako příklad uvádí právě nehodu ve Studénce. „V takovém to případě je to pro firmu likvidační, ta může na řidiči vymáhat jen čtyřnásobek jeho platu,“ vysvětluje. Škoda při tomto neštěstí, která bude vymáhána po firmě, přitom byla vyčíslena na 160 milionů. Podle ČESMADu je to nespravedlivé, záležitostí se zabývá expertní skupina právníků sdružení.

Závory se dají prorazit

Když uváznete na přejezdu mezi zavřenými závorami, máte asi dvacet sekund na záchranu. Pokud jste nezůstali stát kvůli poruše vozu, jeďte dál, závora není napevno.

Pokud jste ve vozidle dva, spolujezdec může závoru zvednout. Jde to velmi lehce, závora neklade žádný odpor. Pokud je řidič sám, nejlepší je šlápnout na plyn a závorou projet. U osobního auta závora většinou nadskočí a auto projede. Větší automobil pak závoru lehce zlomí, je k tomu totiž uzpůsobena.

V ČR je přes osm tisíc přejezdů

„Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě,“ uvádí Drážní inspekce.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů.

Podle Drážní inspekce se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, kterých je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod. „Ze statistik je více než jasné, že drtivá většina nehod je zapříčiněna nevhodným chováním účastníků silničního provozu, motoristů, cyklistů a pěších,“ uvádí Správa železniční dopravní cesty. Jak se chovat na přejezdech čtete zde.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový. Vybudování nadjezdů či podjezdů je velmi nákladné.

„Chování na železničních přejezdech je jedno z témat, kterým se dlouhodobě věnujeme. Například v nedávno zveřejněných videoklipech BESIP a Asociace Záchranný kruh pro druhý stupeň základních škol je to jedno z témat. Aktuálně v návaznosti na nepříznivý vývoj posledních měsíců připravujeme výukový program pro autoškoly, který ale bude dostupný pro kohokoliv na internetu,“ říká Martin Farář z BESIPu.





Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.