Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákladní vozy Liaz čeká znovuzrození

  10:18aktualizováno  10:18
Přes dva roky se už nevyrábějí, přesto se v posledním ročníku terénního závodu Rallye Dakar umístil tento vůz mezi kamiony na jedenáctém místě. Nákladní vozy Liaz jezdí Dakar a čeká je znovuzrození.
Liaz na Dakaru

Liaz na Dakaru | foto: Czech Orlen Team

Nákladní vozy Liaz, kterých po českých silnicích stále ještě jezdí tisíce, čeká vzkříšení. V Jablonci nad Nisou je chce v bývalé motorárně Liazu pod značkou Fox vyrábět firma Tedom společně s jezdcem a podnikatelem Martinem Macíkem.

"Pracujeme na čtyřech prototypech, představíme je na letošním veletrhu Autotec v Brně," řekl Martin Macík, který má mít ve vznikající firmě poloviční podíl.

Macík vlastní dokumentaci na nákladní vozy, využít chce také poznatky ze svých čtyř účastí na posledních ročnících závodu do Dakaru. „Technika se nám povedla nad očekávání. Mohlo to být samozřejmě lepší, z toho jsem – v uvozovkách – trochu zklamaný,“ řekl Macík ČTK.

Vozy Liaz se dříve pravidelně dakarské soutěže účastnily, ale nakonec zcela zmizely, stejně jako továrna. Firma prošla kuponovou privatizací a počet vyrobených aut až do jejího definitivního konce v roce 2003 neustále klesal.

"Starty s liazem nejsou samoúčelné. Odzkoušeli jsme pár věcí pro vývoj auta, které chceme stavět a dát do malosériové výroby," říká Macík. Tedom získal jabloneckou motorárnu v roce 2003. "Nákladní vozy chceme montovat v Jablonci," uvedl ředitel závodu Vlastimil Vildman.

V Jablonci vyrábějí také motory pro autobusy Tedom, pro jejichž výrobu chystá firma nový závod v Třebíči.

Nový podnik nepočítá s tím, že by se na trh vrátil s tahači Liaz, ale spíše se speciálními užitkovými vozy, například pro komunální účely. Na trhu tahačů panuje velká konkurence, zákazníci dopravců navíc často vyžadují použití kamionů známých aosvědčených značek.

"Nevlastníme značku Liaz, budeme vyrábět pod značkou Fox," řekl Macík. Pojmenování pochází od poslední modelové řady, kterou v Liazu vymysleli v 90. letech. Ochrannou známku Liaz vlastní firma AP Trust.

Má vzkříšený nákladní vůz pod novým jménem šanci na trhu? Podle odborníků ano.
"Pro spoustu zákazníků je rozhodujícím faktorem cena, pokud nový vůz bude levný, šance jistě má," míní Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu. Mezi zákazníky by mohly být například silničáři. "Necháme se překvapit, s čím přijdou. S vozy tuzemské výroby devadesátých let jsme ale neměli moc dobré zkušenosti. Přivítali bychom levnější univerzální vůz, který nebude snadno zničitelný," řekl ředitel liberecké krajské správy silnic Petr Erban.

Liaz zažil dobu své největší slávy v sedmdesátých a osmdesátých letech. Tehdy koncern zaměstnával přes jedenáct tisíc lidí a ročně vyrobil více než třináct tisíc aut. Od devadesátých let šla firma rychle dolů. Přišla o některé trhy, navíc se nevyrovnala s konkurencí ze zahraničí. A domácí dopravci začali dávat například kvůli lepšímu servisu přednost zahraničním vozům.

Přesto má značka stále řadu zastánců. Fandové Liazu jsou z možného návratu značky nadšeni. "Nečekali jsme to. Rozjet znovu něco takového je velmi těžké," podotkl David Fejgl, který spravuje speciální internetové stránky věnované jablonecké značce.

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.