Liaz na Dakaru

Liaz na Dakaru | foto: Czech Orlen Team

Nákladní vozy Liaz čeká znovuzrození

  • 27
Přes dva roky se už nevyrábějí, přesto se v posledním ročníku terénního závodu Rallye Dakar umístil tento vůz mezi kamiony na jedenáctém místě. Nákladní vozy Liaz jezdí Dakar a čeká je znovuzrození.

Nákladní vozy Liaz, kterých po českých silnicích stále ještě jezdí tisíce, čeká vzkříšení. V Jablonci nad Nisou je chce v bývalé motorárně Liazu pod značkou Fox vyrábět firma Tedom společně s jezdcem a podnikatelem Martinem Macíkem.

"Pracujeme na čtyřech prototypech, představíme je na letošním veletrhu Autotec v Brně," řekl Martin Macík, který má mít ve vznikající firmě poloviční podíl.

Macík vlastní dokumentaci na nákladní vozy, využít chce také poznatky ze svých čtyř účastí na posledních ročnících závodu do Dakaru. „Technika se nám povedla nad očekávání. Mohlo to být samozřejmě lepší, z toho jsem – v uvozovkách – trochu zklamaný,“ řekl Macík ČTK.

Vozy Liaz se dříve pravidelně dakarské soutěže účastnily, ale nakonec zcela zmizely, stejně jako továrna. Firma prošla kuponovou privatizací a počet vyrobených aut až do jejího definitivního konce v roce 2003 neustále klesal.

"Starty s liazem nejsou samoúčelné. Odzkoušeli jsme pár věcí pro vývoj auta, které chceme stavět a dát do malosériové výroby," říká Macík. Tedom získal jabloneckou motorárnu v roce 2003. "Nákladní vozy chceme montovat v Jablonci," uvedl ředitel závodu Vlastimil Vildman.

V Jablonci vyrábějí také motory pro autobusy Tedom, pro jejichž výrobu chystá firma nový závod v Třebíči.

Nový podnik nepočítá s tím, že by se na trh vrátil s tahači Liaz, ale spíše se speciálními užitkovými vozy, například pro komunální účely. Na trhu tahačů panuje velká konkurence, zákazníci dopravců navíc často vyžadují použití kamionů známých aosvědčených značek.

"Nevlastníme značku Liaz, budeme vyrábět pod značkou Fox," řekl Macík. Pojmenování pochází od poslední modelové řady, kterou v Liazu vymysleli v 90. letech. Ochrannou známku Liaz vlastní firma AP Trust.

Má vzkříšený nákladní vůz pod novým jménem šanci na trhu? Podle odborníků ano.
"Pro spoustu zákazníků je rozhodujícím faktorem cena, pokud nový vůz bude levný, šance jistě má," míní Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu. Mezi zákazníky by mohly být například silničáři. "Necháme se překvapit, s čím přijdou. S vozy tuzemské výroby devadesátých let jsme ale neměli moc dobré zkušenosti. Přivítali bychom levnější univerzální vůz, který nebude snadno zničitelný," řekl ředitel liberecké krajské správy silnic Petr Erban.

Liaz zažil dobu své největší slávy v sedmdesátých a osmdesátých letech. Tehdy koncern zaměstnával přes jedenáct tisíc lidí a ročně vyrobil více než třináct tisíc aut. Od devadesátých let šla firma rychle dolů. Přišla o některé trhy, navíc se nevyrovnala s konkurencí ze zahraničí. A domácí dopravci začali dávat například kvůli lepšímu servisu přednost zahraničním vozům.

Přesto má značka stále řadu zastánců. Fandové Liazu jsou z možného návratu značky nadšeni. "Nečekali jsme to. Rozjet znovu něco takového je velmi těžké," podotkl David Fejgl, který spravuje speciální internetové stránky věnované jablonecké značce.