Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto je drahý špás. Bezproblémová octavie TDI stojí osm tisíc měsíčně

aktualizováno 
Nákup auta je vždycky prodělek. Hned po koupi ztratí klidně třetinu hodnoty. A za peníze, které jste zaplatili, ho už nikdy neprodáte. Když přidáte náklady na údržbu, pneumatiky a další položky, zjistíte, že vás komfort mít svoje auto vyjde pěkně draho. Dlouhodobý pronájem o moc víc nestojí. Spočítali jsme to.

Škoda Octavia Combi druhé generace, původní provedení před obměnou vzhledu (faceliftem). | foto: Škoda

Když už chcete nebo potřebujete mít auto stále k dispozici, není nutné ho vždycky kupovat. Mezi zaměstnanci s nárokem na služební auto se nadneseně říká, že nejlepší značkou auta je služební. A je v tom spousta pravdy. I když pak za soukromě najeté kilometry zaměstnavateli platíte, vyplatí se to. Už za to, že se nemusíte o nic víc starat.

Může se hodit

Hledáte nové auto a škodovky se vám líbí? Vyberte si ze široké nabídky modelů naší domácí značky na Automodul.cz.

Začátkem června přišla Škoda s nabídkou operativního leasingu (tedy v podstatě dlouhodobého pronájmu) pro soukromé zákazníky. Pět tisíc za rapid a za 6 700 za základní octavii se na první pohled nezdá tak málo. Propočítání všech nákladů ale odhalí velké překvapení.

Sehnali jsme pečlivého majitele naftové octavie druhé - předchozí - generace, který si schovává všechny účtenky. Nepřeje si zveřejnit své jméno, redakce ho dobře zná. Kolik ho auto celkem stálo, ale ještě nikdy nespočítal. Když jsme mu výsledky našich propočtů ukázali, byl hodně překvapený. 

Kombíkovou octavii s turbodieselem 1,9 TDI 77 kW koupil v dubnu 2008. Bylo to předváděcí auto s najetými dvěma tisíci kilometry, takže na něj dostal slevu 80 tisíc. Nakonec zaplatil přesně 555 500 korun. Počítáme pro zjednodušení s 550 tisíci.

Za šest let provozu najel necelých 150 tisíc kilometrů. Účtenky za naftu si neschovává, ty pro náš výpočet nepotřebujeme. Palivo si platíme do svého i půjčeného auta. S oktávkou je maximálně spokojený, chválí si, že ho nikdy nenechala na holičkách. Vyžaduje jen základní servis, naftu a občas kapku oleje. Pneumatiky má ty nejmenší možné 195/65 R15, jednu letní za dvanáct stovek.

Do servisu jezdí pravidelně, jak je předepsáno výrobcem. Značkovou dílnu má přes ulici, tak jezdí tam. Pravda, mohl by jezdit do neautorizovaného servisu a něco by ušetřil, ale ne vždycky. A s některými úkony je opravdu lepší jezdit do značkového. V tom mu dnes dávají 20procentní slevu na práci a deset až dvacet procent na náhradní díly.

Náklady na auto tedy úplně "neškrtí" - chová se jako běžný uživatel, který nemá čas ani náladu na hledání co nejlevnějších nabídek. Za dobu, co auto má, byl už dvakrát na technické kontrole, jednou sám, podruhé to nechal na servisu a připlatil si za to tisícovku. Pojistku si kvůli poklesu hodnoty vozu nechává jednou za dva roky přepočítat - začínal na 15,5 tisících, dnes je na osmi a půl. 

Nečekaně velká čísla

Za servis (oleje, filtry, servis klimatizace, rozvody, tlumiče, brzdy a další předepsané položky plus drobnosti), dálniční známky, pneumatiky (přezouvání, uskladnění v servisu, nákup nových), technické kontroly, pár doplňků a další maličkosti zaplatil dodnes 130 tisíc (přesně 129 114 Kč).

Povinné ručení a havarijní pojistka stály za šest let přes osmdesát tisíc.

Podtrženo, sečteno: celkem ho za šest let používání stála octavie 760 tisíc (550 + 130 + 80).

Argumentem pro koupi auta oproti pronájmu bývá to, že ho můžete následně prodat. V inzerci se dnes šestileté octavie v podobném stavu prodávají kolem 150 tisíc. Pro náš výpočet použijeme částku 160 tisíc.

Kdyby tedy dnes majitel octavii prodal a zkasíroval 160 tisíc, byly by náklady na to, že měl šest let auto, 600 tisíc. Měsíčně to tedy za šest let vychází na 8 300 korun (600 000/72 měsíců).

Pronájem je dražší o tisícovku

Pro srovnání: v operativním leasingu Škody dnes stojí měsíčně Octavia Combi třetí generace (tedy novější provedení) s motorem 1,6 TDI a stejným výkonem 77 kW v levnější variantě pronájmu 8 399 korun, v dražší (je v ní mimo jiné navíc zahrnutý servis a sada zimních gum) stojí 9 299 korun.

Pronájem tedy oproti koupi auta vychází v celkových počtech o tisícovku měsíčně dráž. Nemusíte se ale o nic starat a máte každé dva roky nové auto. Navíc když půlmilion na nákup nového auta rozumně uložíte a budete z něj postupně platit pronájem, ještě se peníze aspoň trochu zhodnotí a máte stále v záloze hotovost.

Dlouhodobý pronájem samozřejmě není výhodný pro každého. Vyplatí se těm, kteří jsou zvyklí auta pravidelně střídat a měnit za nové.

Vítek Pelc ze Škody Auto pro iDNES.cz prozradil, že aktuálně, necelý týden po spuštění programu, mají 50 uzavřených smluv na nový operativní leasing pro soukromníky. "Největší zájem je o modely Octavia Combi, Yeti a Rapid Spaceback," zájem je tedy spíše o dražší modely.

Pokud kupujete auto s tím, že ho "dojezdíte" až do konce, je to samozřejmě jiná matematika. Záleží také na tom, jak pečliví jste na své auto. Pravidelné výměny oleje a servis klimatizace nejsou pro každého úplnou samozřejmostí, často totiž majitelé řeší pouze akutní závady.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.