Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro ojetinu vyrazte teď. Mráz pomůže odhalit skryté závady

  14:30aktualizováno  14:30
Pokud zvažujete koupi ojetého auta, teple se oblečte, abyste moc nepromrzli a jděte na to. A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost, tedy na plech a plast.

Ilustrační foto | foto: AP

Vždy testujte ojetinu, kterou chcete koupit, po delším stání, nejlépe celonočním. Pozorně sledujte projevy při startování a ihned po něm a myslete i na dostatečně dlouhou zkušební jízdu do úplného prohřátí všech agregátů, radí odborník na kontrolu ojetin. Mrazivé období může při prověrce ojetiny pomoci, protože lépe odhalí poruchu motoru i další nedostatky.

Dobře poslouchejte motor

„Díky mrazu odhalíte snáze zhoršenou kompresi motoru,“ radí Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním ojetých vozů před koupí. „Zásadně trváme na tom, aby byl vůz při našem příchodu na prověrku studený a ten den nestartovaný. I v letním období za plusových venkovních teplot je totiž start zcela studeného motoru silně vypovídající,“ popisuje.

MRÁZ NA KOST. V teplotách blížících se českým rekordům XC70 posádku nezradila.

Nejlépe je poslouchat projevy startujícího vozu po celonočním vymrznutí.

Benzinový motor se zhoršenou kompresí bude například déle točit startérem, než naskočí. Bude-li zhoršená komprese na jednom válci, může chvíli po nastartování motor „houpat na volnoběh“ a poté se již zklidní. „Když přijdete k autu, které již chvíli před tím pár minut ́vrčelo ́, může se vše zdát již v naprostém pořádku a skutečnost je přitom jiná,“ vysvětluje Aleš Zich.

Mráz také může ukázat na problémy se žhavicími svíčkami a vstřikovači. „S teplotami klesajícími pod bod mrazu v zimním období se pak jakákoliv počínající porucha nebo nesprávná funkce důležitých komponent může projevit naplno,“ říká odborník. U dieselových motorů spalujících naftu je studený start vzhledem k principu jejich spalování ještě výraznější prověrkou jejich kondice.

Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky

Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky

Nedávno jsme například přijeli k Volvu XC90 s předem ověřeným nájezdem 200 tisíc kilometrů s motorem D5. Tyto motory, pokud je vše v pořádku, startují naprosto snadno a i studené mají hned po nastartování klidný a plynulý chod. Zde však start trval o chvíli déle, než bývá obvyklé, a po startu vynechával jeden válec. To ještě stále může být například jednou vadnou žhavicí svíčkou v ceně cca 1,5 tisíce korun včetně výměny, což není žádný zásadní problém,“ líčí Zich. „Zde ovšem nepravidelný chod přetrvával delší dobu, což už bývá příznakem zhoršené funkce vstřikovačů nafty nebo nějaké počínající mechanické poruchy v motoru. A to už může znamenat drahé opravy v řádech desítek tisíc korun.“

Může se hodit

Hledáte ojetý vůz? Nemusíte běhat po autobazarech a autosalonech. Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut nebo nákladních aut k prodeji na Automodul.cz.

Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben, je však obvykle již úkol pro odborníka. Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.

Za studena nesmí vrzat

Další typickou věcí v zimě je zvukový projev ́načatých ́ ložisek u napínacích kladek, alternátorů a podobně. „Lehce přidřené ložisko bývá obvykle slyšet právě za studena. Jakmile se trochu prohřeje a protočí, tak často ztichne. Jedná se sice obvykle o opravy v řádech tisíců korun, ale i o těchto čekajících investicích do nově pořizované ojetiny je dobré vědět,“ komentuje Aleš Zich.

Stejně jako ložiska se může při ochlazení nebo v mrazu projevit zhoršená funkce některých pohyblivých součástí na podvozku.

„Již mnohokrát jsem zažil, že s příchodem zimy začalo při přejezdu nerovností něco vrzat, loupat a podobně. Bývá to již výraznějším opotřebením gumových uložení součástí náprav, orezlými plochami kulových čepů nebo typicky se může ozvat při otáčení koly přidřené horní uložení předních tlumičů,“ vysvětluje expert.

Dlouhá jízda

Je třeba vědět, že automobil je po studeném startu potřeba nechat při zkušební jízdě prohřát na provozní teplotu. V zimě by tedy zkušební jízda neměla být kratší než minimálně 15 km a 20 až 30 minut. Nutnost dlouhé testovací jízdy ilustruje Aleš Zich příkladem: „Pohledově i za studena pěkně funkční Mazda s benzinovým motorem nastartovala i jela bez zásadnějších výhrad. Vnímal jsem sice lehce nestandardní zvukový projev motoru, ale dalo se to ještě hodnotit jako přijatelné. Až teprve po úplném prohřátí se začalo ozývat klepání od motoru a projevila se vůle na klikovém mechanismu motoru.“





Nejčtenější

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Další z rubriky

Volvo ÖV4
VIDEO: Volvo slaví devadesát let, ze švédských krabic jsou dnes krasavci

Assar Gabrielsson, prodejce kuličkových ložisek švédského výrobce SKF, který byl dodavatelem pro autoprůmysl, viděl při sledování rozrůstajícího se nadšení pro...  celý článek

Museo Enzo Ferrari Modena
Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Audi A4 2,0TDi 88kW NOVÝ...
Audi A4 2,0TDi 88kW NOVÝ...

r.v. 2009, naj. 176 287 km, diesel
249 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.