Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákup ojetiny: Tachometr snadno lže

aktualizováno 
Ještě dnes se najdou motoristé, kteří se při koupi ojetého vozu ze všeho nejdřív zajímají o stav tachometru. To ovšem není nejlepší nápad. Dnes totiž vůbec není žádný velký problém počítadlo přetočit.

Jak dobře vybrat ojetinu? Být opatrný - ilustrační foto | foto: AAA auto

Na trhu ojetin se pohybuje velké množství zrekonstruovaných havarovaných vozidel ze zahraničí. Doslova kvete obchod s doklady, které dnes není problém koupit prakticky na jakékoliv auto.

Zručné ruce automechaniků dokážou v malých dílnách udělat z dovezené bouračky běžnou ojetinu, ke které se jen přidají koupené doklady. A nedělá jim potíže přetočit počítač kilometrů pro "omlazení“ vozidla.

Kolik má najeto?
"Je bláhovost zaměřit se hlavně na počet kilometrů natočených na počítači,“ potvrzuje Jan Štolba, technik ze značkového autobazaru při Porsche Auto Praha. "Dokonce malý počet kilometrů u staršího auta hned velí zkušenému praktikovi zbystřit pozornost, že něco nemusí být v pořádku. Je řada věcí, které o autě vypovědí mnohem víc.“

Pokud si myslíte, že u novějších aut, která již nemají pohon tachometru mechanický, ale elektronický, je přetočení složitější, opět mýlka. Upravit jakýkoli tachometr přesně podle přání zákazníka trvá dnes jen několik minut a stojí to pár stokorun. Ve specializovaných inzertních novinách je mnoho inzerátů na doklady k autům i na přetočení tachometru doslova za pár korun.

"Samozřejmě můžete přijet zítra s tím mercedesem, podíváme se na to, uvidíme, mělo by to jít,“ odpovědí vám stejně jako nám na dotaz po možnosti úpravy tachometru prakticky v každé firmičce, která se přetáčením tachometrů zabývá.

Kouzelná zkratka VIN
O stáří vozu vypovídají mnohem více jiné okolnosti než pár čísel na přístrojové desce. Poměrně přesným ukazatelem je takzvaný VIN vozu, tedy povinné identifikační číslo, které je vlastně jakýmsi rodným číslem auta. Bývá zpravidla vyražené v kovu karoserie v motorovém prostoru. U novějších aut se opakuje pod čelním sklem.

Především u staršího vozu je nutná kontrola, zda je to číslo sedmnáctimístné. Pokud ne, bude někde zrada - kdo ho dodatečně do vozu zabudoval, zapomněl na nějakou číslici, či ji naopak přidal, když vůz "rekonstruoval“ svařením z několika aut do jednoho. Takové chyby se však dopouštějí amatéři; profesionálové celý kus plechu s VIN ze starého auta vyříznou a do nově postaveného ho zabudují.

Kód vozu se však u jednotlivých značek liší, a tak nezbývá než se obrátit na autorizovaného prodejce či servis konkrétní značky se žádostí o identifikaci. U novějších vozů tam také snadno zjistí celou jeho technickou historii po připojení na diagnostický přístroj.

Druhou možností ke zjištění stáří vozu je označení skel. Výrobce svými kódy označuje i rok výroby skla. Protože dnes už se moc nevyrábějí originální díly na sklad, dá se čas výroby skel přibližně identifikovat. Podobně lze nalézt datum výroby na bezpečnostních pásech či uvnitř vozu na svazcích elektroinstalace. Nálepky nebo plastové štítky ovšem najde jen odborník, který ví, kam se podívat; laik by asi rozebral půlku auta.

Také interiér napoví
Hodně o věku vozu vypovídá jeho interiéru. "Plastové díly jsou sice dnes už zpravidla hodně odolné, ale roky užívání se na nich přece jen poznají. Oblýskaný věnec volantu, hlavice řadicí páky, ošoupaná madla dveří, stejně jako sešlapané pedály hodně napovědí o intenzitě používání vozu,“ říká technik z autobazaru Jan Štolba.

Ovšem u dražších aut se také docela běžně tyto indikátory věku mění za méně opotřebované. Opět z bouraček mladších aut je lze na autohřbitovech získat doslova za hubičku.

Dráž vyjde výměna sedaček. Všímejte si proto míry prosezení sedadla řidiče. Také stav čalounění, výplní dveří, bezpečnostních pásů a koberce, pokud je lepený v jednom kuse po celé podlaze, zkušenému leccos napoví.

Podvedených už bylo dost
Nejdůležitější rada říká, že v bazarech při značkových prodejnách je pravděpodobnost koupě dobrého auta nepoměrně větší než někde na zabláceném dvorku s maringotkou jako kanceláří.

Značkoví prodejci ojetin totiž hlavně přijímají do prodeje vozy, které sami servisovali, u nichž znají historii původu, závad a oprav. Takové auto je sice zpravidla o něco dražší než v běžném autobazaru, ale záruka spolehlivosti větší.

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.