Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automechanik odhaluje fígle, jak zjistit, že auto není v kondici

aktualizováno 
Zjistit u ojetého auta nějakou vadu včas, může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé závady odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste raketovým tempem.

Některé závady na voze odhalí i laik. | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Pokud motorista není kovaný odborník, řadu poruch zkrátka identifikovat nedokáže. Ale pořád zbývá nemalé množství závad, které odhalit lze, a to mnohdy už v zárodku.

Například vůle v jednom silentbloku na podvozku způsobí větší pohyb některého z ramen, což vede ke vzniku dalších vůlí a nastává dominový efekt. Namísto investice do výměny jediného silentbloku nebo čepu je pak třeba měnit více dílů.

Poslouchejte podvozek

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte z bohaté nabídky osobních aut nebo nákladních aut k prodeji na Automodul.cz.

Přitom zvýšenou hlučnost nebo přímo klepání od podvozku při přejezdu nerovností zaregistruje i naprostý laik. Jen tomuto jevu musí věnovat pozornost. Kromě nepříjemného zvukového efektu mají vůle na podvozku i negativní vliv na jízdní vlastnosti vozu a cestovní komfort. Pokud jsou velké, mohou negativně ovlivnit také bezpečnost.

Jednak automobil může v zatáčkách a na horizontech, kde dochází k určitému odlehčení, lidově řešeno plavat, navíc zejména u některých modelů může dojít při velkých vůlích až třeba k vyvléknutí kulového čepu a uvolnění kola. Jaké mohou být následky, asi není třeba vysvětlovat.

K nečastějším závadám na podvozku patří vůle v uchycení tyček stabilizátoru, říká se jim kosti.

Součástí podvozku jsou také třeba poloosy a i ty mohou být nadměrně opotřebené. „Špatný stav poloos prozradí jejich cvakání při kroužení vozu s koly v plném rejdu. To je třeba vyzkoušet jak na jednu, tak druhou stranu, případně při kroužení trochu přidat plyn,“ vysvětluje postup zkušený automechanik Jan Klouda a dodává: „Při prověřování ojetého vozidla při koupi by rozhodně neměla chybět ani prověrka automobilu na zvedáku.“

Pozor na kvalitu dílů

Jan Klouda, pražský automechanik

Nejčastěji zákazníci do servisu jezdí s vůlemi na zavěšení kol a běžnou údržbou vozidla jako je například výměna oleje. Poslední dobou se ale stále častěji setkávám s nadměrným opotřebením brzdových kotoučů, což připisuji stále rozšířenějšímu používání levných nekvalitních náhradních dílů.

Motoristé, kteří se takto snaží ušetřit, ve skutečnosti zaplatí více, než kdyby rovnou koupili kvalitní součástku. Životnost těchto levných dílů je totiž i několikanásobně kratší. Navíc se bohužel na českém trhu vyskytují i falzifikáty originálních dílů, které někteří řidiči zaslepeni nesmyslně nízkou cenou kupují.

Klasiku pak představují korodující výfuky, i zde přitom existují kvalitativní rozdíly mající vliv na životnost. Snaha ušetřit vede i k dalším potížím, jako jsou tekoucí vodní čerpadla, pokud motorista při výměně rozvodů čerpadlo na rozvodovém řemenu nevymění. Dalším příkladem je vůle v horním uložení tlumičů, které taktéž všichni při výměně tlumičů pérování nemění. Za mnoho závad zkrátka může nedůsledný nebo nesprávný servis. Přitom jde o šetření, které se v dlouhodobějším horizontu rozhodně nevyplatí.

Chvění volantu, které přichází od určité rychlosti za jízdy, mají na svědomí většinou nevyvážená kola nebo vůle v uložení předního příčného stabilizátoru (vinu může nést i boule na pneumatice). Pokud se vůle zvětší, nezřídka dochází i k vrzání, které vychází přibližně od přední nápravy a to při vytáčení kol do plného rejdu, když vůz stojí na místě. Pokud dochází k chvění volantu při brzdění, původ hledejte ve zvlněných předních brzdových kotoučích (někdy dochází i k mírnému pohybu brzdového pedálu). „Pokud se mění brzdové kotouče, je třeba vyměnit i brzdové destičky. Ty staré jsou vybroušené podle původních kotoučů a tento výbrus by přenášely na nové kotouče, čímž by došlo k jejich znehodnocení,“ upozorňuje Klouda.

Další částí podvozku, na níž se mnohdy projevuje nadměrné opotřebení, jsou ložiska kol. Hučení od kola může znamenat poškozenou pneumatiku, ale také právě opotřebené ložisko. Pro jeho kontrolu je třeba automobil zvednout na hever a kolo rukou roztočit (u poháněné nápravy nesmí být zařazena rychlost a pozor na ruční brzdu). Někdy ložisko hučí už při tomto jednoduchém testu. Dalším krokem je křížová zkouška, kdy kolo uchopíte jednou rukou za pneumatiku vlevo, druhou vpravo a zkusíte s ním zahýbat, jako byste jej chtěli vytočit do rejdu a hned zpět.

Nesmíte cítit žádné vůle, ty ukazují právě na vadné ložisko. Pak uchopte kolo nahoře a dole a postup zopakujte – případná vůle opět znamená vadné ložisko.

Opravdu zřídka se setkáte se závadou diferenciálu. Častěji se tak děje třeba u starších Hond CR-V, kde je viníkem vlhkost pronikající dovnitř. Tato příčina samozřejmě může nastat i u jiných vozidel, ale model CR-V na ni byl v minulosti dost náchylný. Potíže diferenciálu může způsobit i použití nesprávného oleje, proto pozor při jeho případné výměně. Je rozhodně důležité použít olej podle specifikace výrobce vozu!

Časté jsou úniky kapalin a vůle na nápravách

Časté jsou úniky kapalin a vůle na nápravách

Vadný diferenciál se zasekává, zpravidla se tak děje pokud popojedete vpřed a pak chcete couvat, případně couvat a současně zatáčet. „U automobilů s motorem vpředu a pohonem všech nebo zadních kol se mohou navíc vyskytnout problémy s pružným uložením kardanu, které je řešeno ložiskem v silentbloku. Při velkém opotřebení může hučet, případně způsobovat drobné vibrace. Ty ale dokáže produkovat také Hardy spojka, což je v podstatě velký silentblok tvořící spoj mezi převodovkou a kardanem. „Při vysokém kilometrovém nájezdu dochází k potrhání nebo vytrhání šroubů a nechtěnému chvění kardanu. Vibrace jsou pak skutečně citelné a pokud se neřeší, mohou vést až k poškození převodovky,“ varuje automechanik.

Prokletý dvouhmotový setrvačník

Kdo jezdí s vozem, jemuž občas vypadávají zařazené rychlosti, měl by rozhodně navštívit autoservis. Důvodem může být problém s převodovkou a jeho včasné řešení ušetří opravdu výraznou částku. „Třeba u starších vozidel značky Peugeot mnohdy nesou vinu opotřebená táhla řazení, když se vymění, potíže zmizí. Pokud se nemění, může neúplným zařazováním rychlostních stupňů dojít až k poškození převodovky,“ upozorňuje automechanik čerpající ze své praxe.

Když se po nastartování a chodu na volnoběh ozývá zespodu motoru tiché klepání či ševelení, které po sešlápnutí spojky zmizí nebo změní zvuk, jde pravděpodobně o vadný dvouhmotový setrvačník (pokud je jím vůz vybaven). Vinu může nést i vadné spojkové ložisko. To se mnohdy projeví tichým ševelením, také když při stání na místě s běžícím motorem přišlápnete pedál spojky.

Kdo nebude řešit opotřebení spojkového ložiska, může se snadno dostat do situace, kdy už nezařadí a zůstane s vozem někde stát. Stejně tak vadný dvouhmotový setrvačník je časovanou bombou. Jeho zvětšující se vůle způsobují vibrace, jejichž následkem vznikají vůle na klikové hřídeli motoru a ty mohou v extrémním případě vést až ke střihu šroubů jejího uložení s následkem vážného poškození agregátu!

Zkontrolujte motor

Když už jsme se dotkli pohonné jednotky, řekněme si také pár informací o obecných závadách samotného srdce vozu. Motor je uložený na silentblocích a i ty přirozeně mají nějakou životnost. Pokud jsou potrhané, dochází ke zvýšenému přenosu vibrací na karoserii. Kromě optické kontroly lze udělat i test za jízdy z kopce a při běhu motoru na neutrál. Pokud při přibrzďování v nízké rychlosti, případně přibrzďování a současném zatáčení pocítíte znatelně zvýšené vibrace, nejsou silentbloky v optimální kondici.

Fotogalerie

Ale ještě než k tomuto testu přistoupíte, věnujte pozornost základní kontrole agregátu. Než nastartujete, zkontrolujte hladinu motorového oleje a sundejte víčko pro jeho dolévání. Zespodu na něm nesmí být bílý film a to ani pokud po něm přejedete prstem. To by značilo vysráženou vodu a tedy vážný problém v podobě prasklého těsnění pod hlavou nebo prasklé hlavy motoru. Stejně tak v expanzní nádobce chladicí kapaliny nesmíte nalézt olejovou stopu.

Automechanik radí i další kontrolu: „Když vůz nastartujete, požádejte kamaráda, aby sešlápnul pedál plynu a opatrně sledujte, co se děje v expanzní nádobce chladiče - bublání značí problém.“ Prasklé těsnění pod hlavou či hlava motoru pak vede k rychlému přehřátí pohonné jednotky.

Samotný start agregátu musí proběhnout takříkajíc na ťuknutí, v případě dieselu po prvním nažhavení. Pokud je třeba žhavit vícekrát, jsou opotřebené žhavicí svíčky. Také špatný start benzinového motoru může mít na svědomí špatná svíčka, případně vadný zapalovací kabel. Stává-li se, že diesel nastartuje za studena bez potíží, ale za tepla už nechce startovat, bude problém nespíš ve vadném palivovém čerpadle. Naopak dlouhé studené starty mohou ukazovat na padání nafty, tedy zavzdušňování palivového systému, které není tak neobvyklé. Většinou stačí vyměnit přepadové hadičky u jednotlivých vstřikovačů.

Když motor píská a ševelí

„Především v zimním čase se mnoho řidičů potýká s pisklavým zvukem vycházejícím z motorového prostoru po nastartování či přidání plynu. Vinu hledejte ve vytahaném řemenu pomocných agregátů, který ve vlhkém počasí snáze prokluzuje. Pokud není popraskaný, stačí jeho dopnutí. Pravidelný ševelivý zvuk při volnoběžných otáčkách nejčastěji ukazuje na vadnou kladku řemene pomocných agregátů nebo ložisko alternátoru. To je třeba včas řešit, protože jinak může zcela odejít a alternátor se zastaví,“ upozorňuje Klouda.

Měřič množství nasávaného vzduchu

Měřič množství nasávaného vzduchu

Snížený výkon motoru a zvýšená spotřeba jsou většinou příznaky vadné váhy vzduchu. Zejména majitelé koncernových turbodieselů 1.9 TDI tento problém dobře znají. Dušení benzinového motoru vedoucí až k jeho zhasnutí zase mnohdy působí vadná lambda sonda či poškozený její kabel nebo rozpadlý katalyzátor, což je závada postihující především vozidla staršího data výroby.

Automobil zkrátka může potkat celá řada poruch. Znalý motorista jich ale celou řadu dokáže identifikovat, což se mu hodí nejen při provozu vlastního auta, ale třeba i při výběru ojetiny.

Pozor na klimatizaci

Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO

Rozpoznat závadu u pořizovaného ojetého vozu může pomoci automechanik, jehož asistenci při koupi nebude solidní obchodník s ojetými vozy bránit. Avšak ani pokud nemá kupující odborníka s sebou, není zcela ztracený. Nejčastějším problémem ojetin jsou vůle na předním příčném stabilizátoru, jež odhalí testovací jízda. Stejně tak další časté problémy se týkají podvozkových skupin. Jde především o nadměrně opotřebená ložiska kol nebo zvlněné brzdové kotouče. Výjimkou není nesprávná funkce parkovací brzdy. Všechny tyto závady jsou ale celkem snadno odstranitelné a v případě nejrozšířenějších modelů vozidel se není třeba obávat ani nějaké drastické ceny servisu.

Především u starších ojetin pozor na funkčnost klimatizace. Většinou je způsobena netěsnostmi a v takovém případě je oprava dobře řešitelná. Pokud má vůz poškozený chladič po nehodě nebo korozí, může se cena opravy velice snadno šplhat nahoru. Ještě dražší je pak oprava, pokud nese vinu nefunkční kompresor. Poškozený výměník topení poznáte podle značné vlhkosti v interiéru. U některých vozidel jde vyměnit jen po demontáži palubní desky a čelního skla, a to opravu velice citelně prodraží.

Autoři:






Nejčtenější

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.