Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Nákupem auta placení teprve začíná. Spočítejte si, kolik vás bude stát

  • 514
Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně spočítat. Bylo by hloupé schrastit peníze na honosné auto snů a v zimě nejezdit, protože nezbude na zimáky.

Při výběru auta je třeba myslet i na to, kolik vás bude stát jeho servis. A povinné ručení a dálniční známka nejsou to jediné, na co si připravit peníze. Kolik bude stát pojistka, zjistíte dotazem na pojišťovně také velmi snadno. Vypátrat další věci, za které se peníze rozkutálí, je už složitější.

Ve firmách, které mají flotily aut, se velmi pečlivě sledují celkové náklady provozu vozidla, v hantýrce správců autoparků o nich uslyšíte jako o TCO (total cost of ownership, nebo také total cost of operation). "V případě firemních flotil se snažíme dopátrat celkových nákladů spojených s údržbou vozidel," popisuje Jan Tejnor z Arval CZ, jedné největších leasingovek na českém trhu specializovaných na firemní autoparky.

"První snahy dopočítat se celkových nákladů většinou vedly k aritmetickým součtům položek na nákladových účtech k jednotlivým vozidlům. Sčítaly se tak odpisy vozidel, náklady na mandatorní poplatky, pojištění, servis a tak dále," popisuje. Pak firmy začaly připočítávat náklady administrativy, cenu práce při údržbě autoparku a začaly uvažovat o ceně vozidla jako uchovateli hodnoty. "U těch nejznalejších a nejsofistikovanějších poradenských firem jsou již schopni uvážit časovou hodnotu vynaložených prostředků vzhledem k financování firmy a jejím ekonomickým výsledkům, připojit pohled technicko-provozní, tedy dostupnost servisní sítě, spolehlivosti a cenu zajištění mobility," popisuje Jan Tejnor.

"Čím má firma víc zkušeností a ekonomického povědomí, tím víc se orientuje dle TCO. Povědomí většinou, ale ne vždy, roste s velikostí firmy. Řada firem se dodnes orientuje podle pořizovacích cen," dodává Jan Tejnor. Placení s nákupem auta totiž teprve začíná.

Tejnor vysvětluje, že je třeba se soustředit na skutečné hybatele nákladů jako je zůstatková hodnota nebo u firem administrativní náklady. Pokud potřebujete auto k práci, soustřeďte se také například na dostupnost servisu a dalších služeb.

Spotřeba a výběr motoru

Velmi obecně se udává, že u firemních aut 30 až 50 procent všeho placení kolem auta představují náklady na palivo a dalších 30 až 50 procent ztráta při následném prodeji vozidla.

Na spotřebu se Češi zaměřují velmi silně. Souvisí s ní i volba motoru. Obecně lze říci, že nafťák se vyplatí těm, kdo najezdí ročně alespoň patnáct dvacet tisíc kilometrů. Opravdu přemýšlejte a nenechte se přesvědčit prodejcem k nákupu dieselu za cenu benziňáku. Nižší spotřeba je lákavá, ale o nafťák musíte mnohem důsledněji pečovat. Náklady na servis pak mohou úsporu vymazat.

U nafťáku si musíte hlídat kvalitu paliva, které tankujete. Občas v zimě nenastartujete, bojíte se o drahé vstřikovače a palivové čerpadlo a úpíte, když manželka necitlivě zachází se spojkou (spojka s dvouhmotovým setrvačníkem tlumícím nepravidelný chod nafťáku vyjde v druhovýrobě na octavii na patnáct dvacet tisíc a servisy je mění jak na běžícím pásu).

Propočet pro Ford

porovnání Fordu Focus v benzinové a dieslové verzi

Správný prodejce aut by měl umět zákazníkovi vysvětlit, jak a proč si daný model vybrat. Mívají na to i tabulky, nechtějí je ale moc dát z ruky. Pro každý model mají přehlednou tabulku cen za předpokládané opravy a pravidelnou údržbu. Zde najdete dva roky staré tabulky s takovým rozpočtem patřící k tehdy aktuální generaci Fordu Focus. Rozpočet na 150 tisíc kilometrů ukazuje výhodnost dieselového auta vzhledem k nižší spotřebě v trochu jiném světle.

Stokoňový benzinový focus je i na servis předpokládaný značkovým servisem o tisícovky lacinější než naftový. Dostat se k takové tabulce ale není vůbec jednoduché. "Prodejci ji mohou ukazovat zákazníkům při rozhodování o konkrétním modelu, ale rozhodně to není standardní postup," komentuje Radek Donner, šéf prodeje velkého pražského dealerství škodovek, kií, fiatů a volkswagenů NH Car.

Rozhodně stojí za to prosondovat, kolik vůbec servis auta konkrétní značky stojí
(ti nejpečlivější zkoumají ceny konkrétních exponovaných dílů – tlumičů, brzd, nárazníků, světel...). Ušetřené tisícovky za nákup auta s výhodnější cenovkou umí z peněženky vytáhnout první výměna brzdových kotoučů a destiček.

Při nákupu už myslete na prodej

Ještě mnohem méně si kupec, okouzlen novým autem ve vyšňořeném autosalonu, uvědomuje, jak výraznou částkou se na celkové bilanci peněz za vlastnictví auta podílí cena ojetého auta při prodeji.

Dejte pozor na gumy

Velká zářivá kola jsou fešácká, na menších vypadá auto často podivně. Jenže velká guma často netypického rozměru může znamenat také vysokou investici do nového obutí. Připlatit si za atraktivní šestnáctipalcové ráfky na fabii je lákavé, jenže obout je pak na zimní gumy vyjde klidně na patnáct tisíc.

"Většina privátních zákazníků, na rozdíl od těch firemních, si stále ještě při pořízení nového vozu ne zcela uvědomuje, že automobil bude jednou prodávat," říká Petr Pečenka, vedoucí českého zastoupení Škody. 

"Právě prodejnost ojetého vozu a především jeho zůstatková cena, kterou za něj při následném prodeji obdrží, má velký vliv na celkovou bilanci toho, kolik automobil a jeho provoz majitele stály po dobu užívání," vysvětluje.

Zákazníci z řad firem a drobných podnikatelů se podle Pečenky v tomto ohledu chovají pragmatičtěji. Celkové náklady vlastnictví vozidla velkou měrou ovlivňují jejich nákupní rozhodování.

Firemní zákazníci se podle Petra Pečenky nenechají tak snadno ovlivnit aktuálními zvýhodněnými akcemi jednotlivých značek. "Ta v konečném důsledku nemusí znamenat žádnou výhodu, ba naopak," dodává.

"Ztráta zůstatkové hodnoty je velmi individuální otázka značky, typu a motorizace. Třicet procent má tak čtyřleté až pětileté auto, 50 procent tak dvou- až tříleté. Ale to velmi obecně," říká Jan Tejnor.

Jaká je situace na trhu s ojetinami a jak si které značky drží cenu ale vysledovat lze. V Česku si obecně velmi dobře drží cenu škodovky, volkswageny a německá auta obecně. Naopak třeba u francouzských nebo italských vozů padá cena na trhu ojetin výrazněji.

Zrovna "nadhodnocené" ceny ojetých škodovek jsou českým specifikem. "Škody si dlouhodobě drží nejvyšší zůstatkové ceny a jsou i následně velmi dobře prodejné a žádané. V některých obdobích roku je jich na trhu s ojetými vozy dokonce nedostatek," popisuje Petr Pečenka ze Škody. Kdo jde prodat škodovku, může tak nasadit v porovnání s konkurencí relativně vysokou cenu. Potvrzuje to i Martin Doležal, tiskový mluvčí autobazaru Auto Esa. "O ojeté škodovky je stabilně velký zájem, hlavně o ty s nízkým nájezdem kilometrů
a v dobrém technickém stavu. Je tak i mnohem těžší mít dostatečnou zásobu takových vozů v autobazaru."

Vlastní počty

Když si chcete udělat takový rozpočet TCO sami, počítejte tedy kromě nákupní ceny (leasingové splátky) i s placením za pojištění, servis, pneumatiky, dálniční známky... "Sledujte také to, na co vám auto slouží a jak dlouho sloužit bude," radí Jan Tejnor.

"Ale právě sčítání účetních položek je málo, je potřeba se pustit do úvahy, kolik mě u aut stojí administrativa, kolik utratím v servisech za zbytečnosti, na kolik si cením rizik spojených s provozem a hlavně, co umím udělat s penězi, když místo auta budu investovat do něčeho jiného," dodává filozofickou otázku. Třeba pro ty, kdo najezdí pět tisíc kilometrů za rok a bydlí ve městě je asi lacinější jezdit taxíkem.

Češi kupují víc, než na co mají

Cenové války mezi prodejci nových aut zdeformovaly situaci na trhu. Zákazníci si libují, mohou si dovolit víc než před lety. Dnes je totiž základní octavie levnější než před deseti lety fabie.

Jenže to má další efekt. Sice si můžeme dovolit lepší auto než to, kterému by naše ekonomická pozice odpovídala, jenže už si neuvědomíme, že za auto o kategorii výš bude třeba platit "o kategorii" výš v servisu.

Rodina naškudlí po spokojených letech s fabií na octavii, ale pak přijede po uplynutí záruky do servisu, kde autu naordinují servis a výměnu dílů za několik desítek tisíc. Hlavě rodiny se protočí panenky a aby mohla jezdit, musí jít pro půjčku...