Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nálepky proti zlodějům

aktualizováno 
Krádeže a vykrádání aut patří k Česku jako větrné mlýny k Holandsku, a proto policie zkouší systém nálepek, který se osvědčil v Anglii. Majitel vozu si na policii bez jakéhokoliv poplatku vyzvedne speciální samolepku, umístí ji zevnitř na zadní sklo automobilu a může počítat s tím, že jakmile se takto označený automobil mezi půlnocí a pátou hodinou ranní rozjede, policie musí zkontrolovat, zda za volantem nesedí zloděj.

"V Brně jsme nálepky začali rozdávat před půldruhým rokem, od té doby se přidávají další města. O věc se zajímají už i ze Slovenska," říká brněnský policista Zdeněk Lubas, který nápad na systém nálepkování vozidel dovezl ze stáže v Anglii. V zemi za kanálem La Manche nálepky snížily automobilovou kriminalitu o 70 procent.

"V Brně se trestná činnost kolem aut nejprve snížila o 20 procent. Potom ale z vězení vyšlo několik brněnských bossů z automobilové branže, takže nyní pokles dosahuje jen 11 procent," vypočítává Zdeněk Lubas. Rájem zlodějů jsou noční hodiny, kdy více než 90 procent aut stojí.

S akcí brněnského policisty souhlasilo i policejní ředitelství. "Policejní prezident vydal rozkaz, podle kterého musí v noci policisté po celé zemi kontrolovat nálepkou označené vozy," potvrzuje Dagmar Bednarčíková, mluvčí severomoravské policie. Zatímco Brňané se pro nálepku mohou zastavit na kterékoliv služebně strážců pořádku, na severní Moravě jsou nálepky jen na dopravních inspektorátech a na některých vybraných služebnách policie.

"Sehnat nálepku - to by neměl být problém v celém Severomoravském kraji, na Plzeňsku, v severních Čechách a samozřejmě na Brněnsku," uvádí Zdeněk Lubas. V Brně rozdali už na 50 tisíc nálepek. Vloni tam zloději ukradli asi 1400 vozů, z toho jen tři měly v pravém dolním rohu zadního okna nálepku. "Když zloděj oblepené auto uvidí, vybere si raději jiný vůz," míní Tomáš Koníček z ministerstva vnitra.

Jak zloděje zajímají vozy Škoda?

Typ odcizeno v r. 1999 odcizeno v r. 2000 rozdíl
Felicia 1733 2007 +16 %
Favorit 1628 1198 -26 %
Octavia 845 1383 +64 %
Forman 597 445 -25 %
Škoda celkem 9320 8227 -12 %

Zdeněk Lubas v té souvislosti připomíná, že profesionální zloději se nezastaví před ničím, ale těch je podle jeho názoru jen kolem deseti procent. Zbylí nenechavci hledají málo zabezpečená auta. "Nálepka není všemocná, ale její umístění v pravém dolním rohu má svůj smysl.

Z tohoto místa se špatně odstraňuje. Když navíc policie zastaví v noci vůz, od okénka řidiče dobře vidí do protějšího rohu, kam samolepka patří," informuje Zdeněk Lubas. A když si nálepku někdo na auto vylepí a potom jej v noci často policisté zastavují? "To řidiči alespoň dokáže, že systém funguje a že se nemusí o svůj vůz tolik obávat," míní Zdeněk Lubas.

Na to dodává, že v Brně nebylo jednoduché všechny policisty o účinku oblepování aut přesvědčit. Jako správný kmotr celé akce v noci vyrážel na inspekce v civilním autě s nálepkou. Kolegové ve službě, kteří jeho auto přehlédli, měli potom problémy s nadřízenými.


KRÁDEŽÍ AUT UBÝVÁ, OCTAVIÍ VŠAK MIZÍ STÁLE VÍC

Dobrá kombinace: zámek převodovky i spojky

Jindřich Sojka, vedoucí pražského obchodu s autodoplňky firmy AUTOdesign Plus, která distribuuje do různých míst republiky mechanické zabezpečení pedálů Bullock, tvrdí, že poslední dobou stále častěji zloději kradou nová vozidla "Necháme-li stranou pojišťovací podvody, tak se ptám, jak je to možné, když devadesát procent nových vozů je vybaveno mechanickým zabezpečením zamykání zpátečního převodového stupně - Multilock, Defend-lock, Construct a podobně," říká Jindřich Sojka.

"Nelze vyloučit, že k překonání zmíněných systémů napomáhá volný nezajištěný - pedál spojky, po jehož sešlápnutí auto i se zamčenou převodovkou samo odjede z kopce nebo na laně." Za nejjednodušší z možných prevencí Jindřich Sojka považuje bezpečnostní blokaci spojky. "Na zdejším trhu jsou systémy od různých výrobců v cenách od 900 do 2500 korun," sděluje obchodník a doplňuje, že cena bývá přímo úměrná kvalitě, konstrukci a jednoduchostí zmíněného zabezpečovacího zařízení při jeho použití.

"S vozidlem zajištěným kombinací zámku řazení a bezpečnostní blokace spojky lze manipulovat jen jeřábem nebo podobnou technikou," pokračuje Jindřich Sojka "Při pokusu o násilné překonání blokace pedálů zloděj ztrácí vizuální kontakt s okolím a přitom se zvyšuje riziko, že bude přistižen." K dobru věci bude ještě kombinace uvedených zabezpečovacích zařízení s dalšími elektrickými či elektronickými systémy.


Nejlepší je spojení více systémů

Michal Roček, pražský odborník na identifikaci a zabezpečení motorových vozidel z firmy Hero, majitele octavií nepotěší: "Každý systém zabezpečení je napadnutelný, každý lze překonat násilím nebo lstí a každý je vhodný proti jiné kategorii zlodějů. Neinvestujte velké peníze do superdrahých zajištění, když lze hodně získat za daleko méně.

Pro Škodu Octavia považuji například za šílenství systém GPS-GSM, který stojí zhruba 50 tisíc korun a vůz dokáže lokalizovat všude na světě, kde je signál mobilních telefonů. Stejně tak ale mám za šílenství, když systém GPS-GSM nemá nový mercedes či BMW nebo kamion dopravní firmy." Pro Škodu Octavia považuje Michal Roček za vhodnější lacinější systémy, zato v kombinaci několika druhů.

"Vždy ale musí mít takové zařízení homologaci ATEST 8 SD s registračním číslem," zdůrazňuje a volbu jednotlivých systémů považuje za nejlepší nechat na majiteli auta S tím, že upozorňuje na přednosti i rezervy různých výrobků. "Z mechanických systémů by se měla začínat až od zamykání převodovky, které stojí kolem 6000 korun," sděluje Michal Roček.

"Výhodou je odolnost proti násilí na ulici, rizikem fakt, že jeden zloděj může vůz táhnout na laně, zatímco jeho komplic sedí za volantem a má vyšlápnutou spojku. V dílně potom zámek vyřežou za pár minut. Zloděj sólista si otevře kapotu, přeruší na převodovce táhlo od řadicí páky, přímo na převodovce ručně zařadí dvojku a odjede. Proto doporučuji ještě zamykání pedálů v ceně do 2500 korun. Na rozdíl od zámku převodovky, který se prodává s autem, vydrží celý život.

Tyče na volant nebo na spojku jsou určeny pro vozy nižších cenových kategorií." Za nanejvýš vhodné považuje odborník pro octavii elektrické zabezpečení v podobě tajného vypínače, který zcela nezávisle na klíčcích nebo ovladačích alarmu blokuje jeden okruh elektrického zapalování (u benzinové verze) nebo přívod paliva elektrickým ventilem (u dieselu).

"Je dobré vědět, že k častým krádežím octavií nyní patří přepadení majitelů, kteří musí násilníkům odevzdat kličky od vozu i ovladače zabezpečení. Když je ale v autě dobře ukrytý a odborně instalovaný tajný vypínač, tak zloděj neodjede," říká Michal Roček. Jednoduché zabezpečení stojí v odborné dílně kolem 1000 korun a někdy může znamenat víc než dražší továrně instalovaný imobilizér. Jeho zapojení totiž zloději dobře znají a do minuty si s ním vědí rady.

Elektronická zařízení - alarmy - Michal Roček doporučuje v přijatelné ceně kolem 5000 korun. "Alarm střeží okna i dveře a zároveň blokuje zpravidla jeden okruh vozu. Lze k němu připojit množství čidel například pohybu ve voze nebo náklonu, možný je i pager, který upozorní na nekalosti s autem na vzdálenost zhruba 300 metrů," sděluje a radí nalepit na okna auta nálepky od jiného alarmu, než který tam skutečně je. Imobilizér je v octavii již z výroby.

Identifikační systém kódování skel značkou CZ a číselným kódem uloženým v centrální policejní databázi OCIS se v zemi uplatňuje už desítku let. Pro vůz stojí od 900 do 1500 korun. "Při změně totožnosti odcizeného auta musí zloděj vyměnit kompletní sadu skel, což u octavie žádá kolem 30 000 korun," informuje Michal Roček.

"Tedy zhruba tolik, za kolik se kradené octavie prodávají na černém trhu. Zloděj se tedy obvykle rozhodne pro jiný, nekódovaný vůz." Kromě už zmíněného vyhledávacího systému GPS-GSM je na trhu ještě starší LO-JACK, který někteří motoristé znají také pod názvem Sherlog.

"Typ Standard za 30 000 korun octavii při odcizení sice neblokuje, ale vyšle signál, který zachytí síť pozemních stanic. Operátor pak zpravidla telefonicky kontaktuje majitele," vysvětluje Michal Roček. "Na rozdíl od minulosti nyní operátor i při nezdařeném pokusu o spojení s majitelem posílá do akce tým.

Ten sice nemá oprávnění ukradenou octavii zastavit, ale spolupráce s policií je operativní. Typ Lite za 15 000 korun neumí nahlásit odcizení, ale když majitel zjistí, že byl okraden, tak volá operátora systému, který sám vyšle signál a postrádaný vůz lokalizuje s velkou přesností. Nevěřte bajkám o podzemních garážích, které auta se sherlogem schovají. Nevýhodou je omezení systému jen pro Česko a Slovensko."


Vůz si zaslouží zabezpečit podle ceny

Martin Pajer, ředitel pražské společnosti Cebia, která se před deseti roky jako první v republice začala zabývat prověrkami vozidel, zda nejsou kradená, a věnuje se také jejich zajištění, doporučuje zvolit zabezpečení pro Škodu Octavia podle její pořizovací ceny: do 400 tisíc, do 500 tisíc a nad 500 tisíc korun.

Pro všechny tři cenové skupiny doporučuje preventivní značení skel bezpečnostním kódem s registrací do informačního systému OCIS, který při odcizení poskytuje služby napomáhající nalezení a vrácení vozidla původnímu majiteli. "Auta označená bezpečnostním kódem se podle statistik ztrácejí zhruba dvacetkrát méně než ta, která označena nejsou," informuje Martin Pajer.

Ten majitelům octavií v ceně do 400 tisíc dál doporučuje minimálně mechanické zabezpečení řazení nebo klasický autoalarm. "Mechanická zařízení blokují podle typu bud řadicí páku (Medvěd Blok, Defend-lock, Multi-lock a další), nebo mechanismus řazení (Construct). Z autoalarmů jsou na trhu výrobky, které ohlídají všechny vstupy do vozidla, jeho vnitřní prostor i případné otřesy.

Signál o napadení auta lze za pomoci pageru přenést jednak na vzdálenost několika set metrů, ale existují také pagery GSM, které majitele vozidla najdou takřka všude," vysvětluje výhody systému Martin Pajer. "Nejžhavější novinkou je pager GSM, který je schopen buďto sám, nebo ve spojení s autoalarmem hlídat vozidlo, ovládat některé funkce, a dokonce ho i na dálku odstavit."

Pro octavie v pořizovací ceně do 500 tisíc korun odborník doporučuje kombinovat všechny uvedené systémy - preventivní značení skel bezpečnostním kódem, klasický autoalarm, nejlépe doplněný imobilizérem, případně pagerem, a mechanické zabezpečení řazení.

V případě octavií v ceně nad 500 tisíc korun je podle názoru Martina Pajera vhodné investovat do systému rádiového vyhledávání Sherlog, který při ohrožení vozidla vyhlásí poplach. "Stane se tak v případě, že se zloděj pokouší auto nastartovat nebo s ním začne, pohybovat, třeba na laně a podobně," uvádí Martin Pajer. "Sherlog umožňuje aktivní vyhledávání odcizeného vozidla v Česku a na Slovensku."

 


Podle policie tvoří desetinu zlodějů profesionálové, kteří překonají i sebelépe zabezpečené vozidlo

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.