Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koncept s nejdivnějším jménem je nevídaná pojízdná elektrárna

  14:26aktualizováno  14:26
Jmenuje se NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine a jde o jedno z největších zjevení ženevského autosalonu. A to doslova, obří kupé se vzhůru výklopnými dveřmi je hodně velké. A také extrémně rychlé, přitom jezdí na elektřinu. Tu navíc získává novým způsobem z nezvyklého hybridu mezi bateriemi a palivovými články.

Způsob, jakým obří lichtenštejnské kupé získává elektrickou energii pro pohon svých elektromotorů, je obsažen přímo v názvu auta. NanoFlowcell je totiž právě typ akumulátorů, které jsou ve voze zabudovány. Jde o relativně nový druhu takzvaných flow-akumulátorů, které pracují v podstatě jako kombinace klasických baterií a palivových článků.

Dotankujte elektřinu

Akumulátory fungují následujícím způsobem: v tekutém elektrolytu jsou rozpuštěny elektricky aktivní látky (typicky ionty kovů). NanoFlowcell neudává, jaké látky jsou přesně v jejich prototypu použité, nicméně výsledný materiál má být ekologicky nezávadný. Elektrolyt je uchováván v oddělené nádrži a do baterií je pouštěn postupně, podobně jako benzin do spalovacího prostoru. Protékající elektrolyt pak na speciálních membránách vyvolává reakce, z nichž je získávána samotná elektrická energie. Spotřebovaný elektrolyt se pak uchovává v další nádrži.

NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine

Pokud auto elektrolyt spotřebuje, způsob, jakým se doplní energie, je zcela jednoduchý, jednoduše jej do nádrže dotankujete, použitý elektrolyt se vysaje zpět. Flowcell baterie (respektive jejich elektrolyt) se umí i nabíjet, k tomuto účelu se například testují jako zásobárna energie vyrobené z obnovitelných zdrojů. V autě by to však vyžadovalo složitější techniku, navíc tankování je rychlejší než dobíjení elektrolytu. Ten by se tak mohl "regenerovat" třeba přímo na "benzinkách".

Fotogalerie

NanoFlowcell akumulátory mají oproti dosavadním flowcell typům výhodu v pětkrát vyšší energetické kapacitě při stejné velikosti zařízení. Kapacita navíc u flowcell akumulátorů nijak nesouvisí s výkonem, tu totiž určuje objem dostupného elektrolytu, výkon, pak plocha elektrod či membrán baterií. Konkrétní obsah energie udává výrobce jako 600 Wh na litr nebo kilogram, není však jasné, jestli je tím myšlen čistý elektrolyt nebo celá energetická sestava, jako tomu bývá u konvenčních baterií. NanoFlowcell článkům také nehrozí přehřátí.

Pořádná porce výkonu

K netradičnímu způsobu získávání energie pro pohon auta přidává koncept Quant e-Sportlimousine i působivý design a jízdní výkony. Obří kupé s "racčími" dveřmi po vzoru Mercedesu 300 SL Gullwing je dlouhé 5 275 mm a s přehledem tak překonává třeba nové kupé třídy S od Mercedesu. Auto nabízí místo pro čtyři cestující a jízdní výkony supersportů.

Každé kolo má totiž svůj vlastní elektromotor, kombinovaný výkon je 480 kW, v případě potřeby pak krátkodobě až ohromujících 680 kW. Dechberoucí je i točivý moment, každý z elektromotorů totiž disponuje silou 2 900 Nm. To vše znamená, že 2,3 tuny těžké kupé vystřelí na stovku za 2,8 sekundy a pokračovat může se silou lokomotivy japonských rychlovlaků až do rychlosti 380 km/h.

Výrobce přitom přinejmenším připravuje prototypy svého monstra, které by měly otestovat technologii v praxi. Není tak vyloučeno, že ekologicky smýšlející boháči si budou moci zanedlouho pořídit opravdu neobvyklé auto, u kterého je nebude muset trápit dojezd. Na jedno natankování elektrolytu má totiž e-Sportlimousine urazit až 600 kilometrů. Otázkou je, kde ovšem tankovat.





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.