Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Leon dostane lepší zadní nápravu za příplatek, octavia ne

  16:49aktualizováno  16:49
Sofistikovaná víceprvková zadní náprava je pro kompaktní modely koncernu VW vyhrazena jen pro vrcholová provedení. Dvojče octavie Seat Leon však dostane od května 2014 lepší zadní nápravu za příplatek i pro slabší provedení.

Náprava s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Výrobně jednodušší a lacinější řešení, u kterého kola vedou vlečená ramena spojená torzní příčkou, dostávají od letoška prodávaná octavia a leon ve většině provedení. Přitom předchůdci měli víceprvek bez výjimky. Při představení Škody Octavie z toho byl poprask.

Od 22. týdne příštího roku však bude podle zdroje z automobilky, který nechce být jmenován, možné pro Seat Leon objednat za příplatek víceprvkovou zadní nápravu. Říká se jí také anglicky "multilink". Dosud ji dostávají v základním provedení jen verze leonu, které mají výkon nad 150 koní (110 kW).

U leonu to byly dosud jen provedení s motorem 1,8 TSI a nově uváděný turbodiesel 2,0 TDI v nejvyšší výkonové verzi se 184 koňmi (135 kilowatty). Třeba 150koňový turbodiesel (také 2,0 TDI) tedy minul vytříbenější podvozek jen o kousek.

Od května 2014 bude možné víceprvek objednat pro sportovněji laděné provedení FR i pro slabší verze. A to ve všech karosářských variantách: třídveřový i pětidveřový hatchback i nově uvedený kombík.

Stejně jako leon má nabídku postavenou i Škoda Octavia. Další do party stojící modulární platformě MQB jsou Volswagen Golf a Audi A3. Ty stojí v hierarchii koncernu VW o něco výš než seat se škodovkou, pro ně je hraniční hodnotou, kde se mění provedení zadní nápravy 90 kilowattů. A právě na devadasátikilowattovou hranici se nová příplatková nabídka leonu dostane.

Na pohled to vypadá jako banální úprava ceníku. Ale znamená to, že by se možná časem mohla "lepší" náprava dostat do nabídky pro všechny verze a i do ostatních technicky spřízněných modelů. Záležet bude jen na poptávce, technika tuto variabilitu umožňuje. Po prvních testech octavie, které byly k chování verzí s jednodušší nápravou kritičtější, se podle informací iDNES.cz ve Škodě o takové variantě mluvilo.

Nakonec podvozkáři české značky poupravili nastavení. "Neuvažujeme o tom. Pro Škodu to není téma," reaguje pro iDNES.cz Zbyněk Straškraba z oddělení komunikace na dotaz, zda multilink zařadí do příplatkového ceníku. "Zákazníci, kteří auta kupují, toto vůbec neřeší," souhlasí s ním Radek Donner, šéf prodeje velkého pražského dealerství škodovek NH Car. Podle něj si naopak pochvalují, že třetí generace octavie jezdí lépe než ta předchozí. Donner je realista: "Aby byl znát rozdíl, musí mít člověk přímé srovnání."

Zbyněk Straškraba ovšem dodává, že v dlouhodobém horizontu nelze vyloučit, že by Škoda o něčem podobném uvažovala. Vše záleží na nacenění a vědí to i u Seatu. "Sami jsme zvědaví, kolik lidí si za lepší zadní nápravu bude připlácet," komentuje zdroj iDNES.cz z českého zastoupení španělské značky.

Dvě řešení

A v čem je tedy rozdíl dvou technických řešení? Multilink nese každé ze zadních kol zvlášť. Mezi pravou a levou stranou není přímá mechanická vazba, takže když jedno kolo vymete díru, druhé jede stále v ideálním postavení vůči vozovce.

Torzní příčka obě zadní kola vedená vlečenými rameny spojuje. Výrobně jednodušší řešení dává podvozkářům jen omezenou možnost ovládání geometrie zadní nápravy. Hůř se reguluje postavení kol k vozovce.

Její neduh se pozná nejlépe při přejezdu nerovnosti v zatáčce. Když jedno kolo najede na nerovnost, projeví se změna geometrie i u druhého kola, obě se dostanou z ideálního postavení vůči vozovce a náprava "uskočí". Při vývoji se to řeší přitvrzením odpružení, tedy omezením zdvihu kola.

Důležité je hlavně ladění

Torzní příčka je obvyklá u aut nižších tříd, naopak "víceprvek" bývá vyhrazen dražším autům. Ale neplatí to bez výjimky. "Víceprvek" dostávají mnohdy nečekaná auta, třeba kdysi Hyundai Elantra. A to rozhodně nebylo auto, které by okouzlovalo jízdním projevem.

Důležitější než technické řešení je totiž hlavně naladění podvozku, tuhost karoserie a sladění komponent. A tak třeba aktuální Honda Civic s "primitivnějším" podvozkem, ovšem po pečlivém ladění, jízdními vlastnostmi exceluje a rozhodně poráží i "víceprvkovou" konkurenci. Konstruktéři Hondy si dokonce troufají nechat torzní příčku i u vrcholového modelu Civic Type R, který má mít podle posledních zpráv výkon přes 280 koní.

Právě na nerovné silnici, kterých je v Česku spousta, se projevuje neduh řešení vlečené nápravy u platformy MQB, a octavia s velkou zádí na něj doplácí nejvíc. Zadní náprava jednoduše hlasitě rachtá a na rozbité silnici je o trochu uskákanější. Je to vlastnost použité konstrukce a upevnění kol do karoserie, není to závada. Ale za jízdy to bez přímého srovnání ale opravdu téměř nepoznáte. S oběma nápravami auto řeže zatáčky bez zaváhání, limity mají při normálním ježdění víceméně stejné. Některým řidičům (a nejde o to, zda jezdí dravě, nebo usedle) dokonce může více vyhovovat lacinější provedení, protože octavia s multilinkem má podvozek mírně houpavější.

Nutno dodat, že volbu jednodušší konstrukce zadní nápravy automobilky také často vysvětlují větší prostorovou náročností víceprvku. Ukazuje to právě civic s ohromným hlubokým kufrem. Ale hlavním důvodem jsou bezpochyby hlavně peníze.





Nejčtenější

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Další z rubriky

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Česká eurokomisařka dotlačila VW, aby dal delší záruku na cinklá TDI

Německý automobilový koncern Volkswagen v rámci rozhovorů s eurokomisařkou pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věrou Jourovou přistoupil na to, že...  celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Porsche Panamera Turbo / LED / BOSE
Porsche Panamera Turbo / LED / BOSE

r.v. 2013, naj. 66 500 km, benzín
2 080 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.