Sraz veteránů před teplickým obchodním centrem Olympia - Dodge z roku 1923 s dřevěnými koly

Sraz veteránů před teplickým obchodním centrem Olympia - Dodge z roku 1923 s dřevěnými koly | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Napršelo jim pod kapoty, veteráni ale rallye nevzdali

  • 4
Na silnicích mezi Ústím a Teplicemi se jel 12. ročník Ústecké veteran rallye, diváci mohli obdivovat 70 historických aut a motocyklů. Nejstarším byl Dodge z roku 1923, přijel i unikátní vůz DKW, který už téměř 50 let jezdí bez oprav. Závodníky po cestě zaskočilo nevlídné počasí, všichni ale nakonec zdárně dojeli do cíle.

Pětadvacet motorek a 45 historických automobilů mohli v sobotu obdivovat lidé na silnicích mezi Ústím a Teplicemi. Plechoví krasavci tu bojovali na XII. ročníku Ústecké veteran rallye o pohár primátora města Ústí nad Labem. Soupeřili přitom nejen mezi sebou, ale i s nepřízní počasí. Nakonec ale všechny staré krásné stroje do cíle dorazily.

"Před startem druhé etapy nás u teplické Olympie chytila průtrž mračen a do otevřených aut trochu napršelo. Ale všichni, i když mokří, to zvládli," uvedl ředitel závodu František Zahrádka z pořádajícího klubu Česká brána.

Sraz veteránů před teplickým obchodním centrem Olympia - motocykl z roku 1949

Horší to prý bylo ráno, kdy zhruba 20 účastníků volalo, že vzhledem k počasí nepřijedou. "Kvůli průtrži a polámaným větvím by cestu sem nezvládli," řekl Zahrádka.

Start i cíl rallye byl v Ústí, jelo se přes Trmice, Řehlovice, Rtyni, Dubí, Moldavu, Cínovec a Krupku. Konec první etapy byl u teplického nákupního centra Olympie, kde vozy stály a lidé si je mohli prohlížet. K nejobletovanějším veteránům patřila Škoda 430 z roku 1929. Díky motoru s objemem 1 661 cm3 a výkonem 22 kW umí jet až 80 kilometrů v hodině a na 100 kilometrů spotřebuje 10 až 12 litrů benzinu.

"Objevil jsem ji v roce 1979 a byl to vrak. Ti lidé si ji předělali na malý náklaďáček a postavili s ním dům. Když mi ho za 5 tisíc korun prodávali, byla to hromada šrotu," vzpomíná majitel Václav Běžel z Ústí. Než dal vůz dohromady, trvalo to 13 let. "Měl jsem ho rozebraný do posledního šroubku. Všechny díly jsou ale originální. Abych to dal dohromady, koupil jsem za flašku ještě jeden vůz a díly jsem hledal po půdách a sklepích. Jen střecha je od čalouníka nová," říká Běžel.

Sraz veteránů před teplickým obchodním centrem Olympia - Škoda 430

Za krasavce, kterých se vyrobilo v letech 1929-1932 jen 3 028 kusů, mu nadšenci a sběratelé dnes a denně nabízejí nemalé peníze, ale nikdy by prý neprodal. "Jsou to mé vzpomínky. Kromě srazů jsme s ním občas jezdili i na chalupu u Plzně. A měsíce mi trvalo, než jsem zjistil historii vozu. Původně si ho koupil lékař z Bulovky, proto má na kapotě také znak lékař," říká čtyřiašedesátiletý majitel.

K raritám patřil i vůz DKW F12, který z výrobního pásu sjel 23. dubna 1963. "Koupil jsem ho před osmi lety od prvního majitele, který s ním jezdil závodní rallye po celé Evropě. A nikdy nebyl renovován," chlubil se jeho majitel Tobias Kreutz ze Schwaheide.

Sraz veteránů před teplickým obchodním centrem Olympia - DKW F12

Nejstarší vůz, Dodge Brothers z roku 1923, na sever Čech dorazil ze Studence v Podkrkonoší. Jeho majitel si tohoto veterána nechal přivézt z Ameriky, kde si ho vyhlédl na internetu. "Byl pojízdný, ale to bylo asi tak všechno. Nejvíc zabrat mi daly dřevěné loukotě u kol. Ty jsem čistil asi měsíc," popsal oživování svého unikátu majitel Jindřich Synek.