Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nárazové zkoušky odhalily rozdíly v bezpečnosti aut

  19:00aktualizováno  19:00
- V nezávislých crash testech pořádaných nadnárodní organizací Euro NCAP malých aut dopadly nejlépe Volkswagen Polo a Ford Fiesta, totožný s Mazdou 121. Za nejlepšími zaostala trojice Fiat Punto, Opel Corsa a Nissan Micra. Všecha testovaná auta řadí jejich třídní původ mezi malé vozy, což z hlediska bezpečnosti znamená menší ochranu před úrazem než u větších aut.

Nárazové zkoušky se skládaly ze dvou samostatných částí, při kterých speciální bloky zničily dvojici aut každé značky. První část tvořil přední offsetový náraz. To znamená, že auto čelně narazí v rychlosti 64 km/h do překážky, která zasáhne tu polovinu vozu, kde sedí řidič. Tato situace nejvěrněji odpovídá nejčastějším kolizím dvou protijedoucích vozů. Při druhé zkoušce ničil speciální blok auto ze strany, což simuluje situaci, kdy se auto přižene padesátikilometrovou rychlostí přímo do řidičových dveří. Poslední, svou novostí víceméně průkopnická zkouška, dala odpověď na otázku, jak moc jsou zkoušené vozy nebezpečné pro chodce. Každé auto tak bylo hodnoceno ve čtyřech ohledech. Jak přední náraz zasáhne řidiče, pak spolujezdce, co čeká řidiče při nárazu ze strany a konečně co udělá auto s chodcem. Všechny vozy byly vybaveny jedním airbagem u řidiče.
Dvě ze čtyř maximálně možných hvězdiček dostal Fiat Punto, Opel Corsa a Nissan Micra (testem prošla Micra ještě nedotčená nedávnými změnami, které však byly spíše kosmetické). Punto ztratilo body za to, že řidičova hlava sklouzla po airbagu směrem na stranu, velkému tlaku byla vystavena i jeho chodidla a celá pravá noha. Silný tlak se projevil i na hrudník řidiče. Dobře vyšla z nárazu figurína na místě spolujezdce, při bočním nárazu byl opět ohrožen hrudník řidiče. Nissan skončil blízko hranice mezi dvěma a třemi hvězdičkami. Micra ze všech testovaných aut nejlépe ochrání při čelním nárazu horní část řidičova těla, hlavně díky dobře fungujícímu airbagu a při nárazu neškodnému sloupku řízení. Mnohem hůře dopadly řidičovy dolní končetiny, při nárazu ze strany hodně utrpěl i jeho trup. Téměř bez problémů vyvázl z nárazu spolujezdec.
Dvě hvězdičky získala i Corsa. Nejmenší Opel by snad získal o hvězdičku více, kdyby spolujezdec při nárazu nenarazil hlavou do palubní desky. Před nárazem jej stejně jako v ostatních testovaných autech nechránil airbag, který by náraz pravděpodobně zmírnil. Náraz pocítila i stehna řidiče a spolujezdce, při bočním nárazu byl ohrožen řidičův trup. Ostatní části pokusných figurín dopadly v Corse dobře.
Nejlépe z testu vyvázly Volkswagen Polo a Ford Fiesta. Polo mělo mezery v přívodu palivového systému, který se po nárazu poškodil, čímž by mohl vzniknout požár. Při bočním nárazu byl více ohrožen hrudník a při předním nárazu chodidla řidiče. U tříhvězdičkové Fiesty nebyla v hodnocení Euro NCAP k vidění ani jedna červená ploška, která označuje nejvíce ohrožené partie těla.
Mnohem hůře než pasažéři uvnitř kabiny jsou na tom při nehodě ničím nechránění chodci. Největší ohleduplnost k chodcům v testech projevil Nissan Micra, který by je při nárazu nejméně poranil.

 

 

Nevýhodou malých aut je, že i střední náraz pronikne hluboko do kabiny.

Autor:




Nejčtenější

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.