Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Následky malých nehod lze často opravit rychle, levně a svépomocí

  14:31aktualizováno  14:31
- Když jde jen o odřené plechy, nemusí motorista zoufat a okamžitě vyrážet do lakovny. Pokud není plech promáčklý nebo jinak poškozený, dají se škrábance jednoduše zahladit. "Drobné oděrky a šrámy, které nezasahují do hlubších vrstev laku, lze jednoduše rozleštit," říká autolakýrník Petr Tomášek. "Stačí leštěnka s hrubším zrnem a řídit se pokyny návodu. Ve finále by se mělo kritické místo doleštit už jemnou autoleštěnkou a pak ošetřit konzervačním voskem."
I na hlubší rýhy má Petr Tomášek vcelku jednoduchý recept. "Podle čísla barvy, která je uvedeno buď v technickém průkazu nebo na štítku přímo ve vozidle, se dá koupit konturovací tužka. Tu lze pořídit zhruba za sto padesát korun, nejlépe přímo u dealera té které automobilky. V nabídce jsou i metalizované odstíny. Práce s tužkou je jednoduchá a zvládne ji každý šikovnější motorista, opravené místo by se pak mělo ještě ošetřit leštěnkou a voskem."
Pokud je odřená větší plocha nebo byl poškozen plech a oprava byla náročnější, nezbývá než nechat poškozené místo nastříkat. "I oděrka velikosti pětikoruny si žádá nalakování daleko větší plochy," radí Petr Tomášek. "Když jde o metalizovaný odstín nebo o místo, kde se lomí barva, musí se lakovat ještě větší plocha, někdy dokonce celý opravovaný díl."
Majitelé nových vozů, u kterých ještě platí záruka na karoserii, by měli i s drobnými opravami navštěvovat autorizované servisy. "V momentě, kdy bude zákazník uplatňovat záruku na karoserii, respektive na nějaký díl, který byl opraven u nějakého soukromníka, nemá na záruku právo," varuje Zdeněk Číše ze servisu Škoda. "Díky počítačům se můžeme přesvědčit, zda bylo vozidlo opravdu opraveno ve značkovém servisu. Pokud ne, má motorista smůlu a opravu musí zaplatit ze své kapsy. To se týká i případného použití nekvalitních nebo již použitých náhradních dílů. Každý motorista by si měl uvědomit, že jen originální součástky dávají stoprocentní jistotu." Na druhou stranu však platí, že pro majitele starších vozů jsou značkové servisy zbytečným luxusem, s opravou se většinou dobře vypořádá každý jen trochu zkušený lakýrník a klempíř.
Ani při poškození plastových dílů, jako třeba nárazníků, mřížek, lišt a spoilerů není nic ztraceno. "Spravit jde skoro všechno, plasty se lepí, svařují, dodělávají, je zkrátka mnoho triků, jak za rozumné peníze poškozený díl opravit," tvrdí Petr Křížek, který se tomuto oboru věnuje už osm let. "Než koupit úplně nový nárazník na Opela Omegu za jedenáct tisíc, je lepší sehnat na vrakovišti za tři tisíce použitý a nechat ho za pětistovku nastříkat. Když je ten originální jen popraskaný nebo z něj kousky chybějí, je nejlepší nechat ho za tisícovku opravit a pak nastříkat." I u lepeného spoje lze zachovat celkovou pružnost materiálu, na druhou stranu třeba tvrzený plast se lepí dvousložkovými lepidly, která mají po zatvrdnutí pevnost kovu. Po nastříkání opraveného dílu většinou není na první pohled oprava vidět, bývá to patrné až po demontáži dílu.
I při opravách světlometů motorista často sáhne do peněženky hlouběji, než by musel. "Měl jsem rozbité světlo na Volkswagenu Corrado, respektive jen roztříštěné sklo," vzpomíná Jan Zelenka z Prahy. "Celý reflektor se dá koupit nový asi za šest tisíc korun, na vrakovišti jsem jej nakonec pořídil za polovic. Teprve později jsem zjistil, že jsem mohl koupit jen samotné sklo, které přijde na tisícikorunu." Podobnou situaci může prožít každý. Ti zkušení míří rovnou na vrakoviště, nebo se ptají jen po rozbitém skle. Kdo kupuje použitý reflektor, měl by si dát velký pozor, aby měl všechny držáky a aby fungovalo i jeho případné elektrické či mechanické nastavování. To se týká i zadních světlometů nebo blikačů, které se navíc často jen zacvakávají na svoje místo. Ulámané držáky lze jen těžko pevně přilepit.
Při každé nehodě se vyplatí následky prokonzultovat s někým zkušeným. "Neubrzdil jsem svoje Mitsubishi a lehce havaroval přední část," dává příklad Jindřich Drmota z Chomutova. "Zatímco v odborném servisu odhadli předběžnou cenu dvacet pět tisíc korun, nakonec jsem opravu zvládl za rovných deset tisíc. Světlo jsme koupil na vrakovišti, blatník narovnal doma v garáži, nárazník svařil kamarád a lakýrník to všechno dokonale zamaskoval."

Konturovací tužka si snadno poradí s drobnými škrábanci a oděrkami.

Autor:




Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Další z rubriky

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.