Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Následky malých nehod lze často opravit rychle, levně a svépomocí

  14:31aktualizováno  14:31
- Když jde jen o odřené plechy, nemusí motorista zoufat a okamžitě vyrážet do lakovny. Pokud není plech promáčklý nebo jinak poškozený, dají se škrábance jednoduše zahladit. "Drobné oděrky a šrámy, které nezasahují do hlubších vrstev laku, lze jednoduše rozleštit," říká autolakýrník Petr Tomášek. "Stačí leštěnka s hrubším zrnem a řídit se pokyny návodu. Ve finále by se mělo kritické místo doleštit už jemnou autoleštěnkou a pak ošetřit konzervačním voskem."
I na hlubší rýhy má Petr Tomášek vcelku jednoduchý recept. "Podle čísla barvy, která je uvedeno buď v technickém průkazu nebo na štítku přímo ve vozidle, se dá koupit konturovací tužka. Tu lze pořídit zhruba za sto padesát korun, nejlépe přímo u dealera té které automobilky. V nabídce jsou i metalizované odstíny. Práce s tužkou je jednoduchá a zvládne ji každý šikovnější motorista, opravené místo by se pak mělo ještě ošetřit leštěnkou a voskem."
Pokud je odřená větší plocha nebo byl poškozen plech a oprava byla náročnější, nezbývá než nechat poškozené místo nastříkat. "I oděrka velikosti pětikoruny si žádá nalakování daleko větší plochy," radí Petr Tomášek. "Když jde o metalizovaný odstín nebo o místo, kde se lomí barva, musí se lakovat ještě větší plocha, někdy dokonce celý opravovaný díl."
Majitelé nových vozů, u kterých ještě platí záruka na karoserii, by měli i s drobnými opravami navštěvovat autorizované servisy. "V momentě, kdy bude zákazník uplatňovat záruku na karoserii, respektive na nějaký díl, který byl opraven u nějakého soukromníka, nemá na záruku právo," varuje Zdeněk Číše ze servisu Škoda. "Díky počítačům se můžeme přesvědčit, zda bylo vozidlo opravdu opraveno ve značkovém servisu. Pokud ne, má motorista smůlu a opravu musí zaplatit ze své kapsy. To se týká i případného použití nekvalitních nebo již použitých náhradních dílů. Každý motorista by si měl uvědomit, že jen originální součástky dávají stoprocentní jistotu." Na druhou stranu však platí, že pro majitele starších vozů jsou značkové servisy zbytečným luxusem, s opravou se většinou dobře vypořádá každý jen trochu zkušený lakýrník a klempíř.
Ani při poškození plastových dílů, jako třeba nárazníků, mřížek, lišt a spoilerů není nic ztraceno. "Spravit jde skoro všechno, plasty se lepí, svařují, dodělávají, je zkrátka mnoho triků, jak za rozumné peníze poškozený díl opravit," tvrdí Petr Křížek, který se tomuto oboru věnuje už osm let. "Než koupit úplně nový nárazník na Opela Omegu za jedenáct tisíc, je lepší sehnat na vrakovišti za tři tisíce použitý a nechat ho za pětistovku nastříkat. Když je ten originální jen popraskaný nebo z něj kousky chybějí, je nejlepší nechat ho za tisícovku opravit a pak nastříkat." I u lepeného spoje lze zachovat celkovou pružnost materiálu, na druhou stranu třeba tvrzený plast se lepí dvousložkovými lepidly, která mají po zatvrdnutí pevnost kovu. Po nastříkání opraveného dílu většinou není na první pohled oprava vidět, bývá to patrné až po demontáži dílu.
I při opravách světlometů motorista často sáhne do peněženky hlouběji, než by musel. "Měl jsem rozbité světlo na Volkswagenu Corrado, respektive jen roztříštěné sklo," vzpomíná Jan Zelenka z Prahy. "Celý reflektor se dá koupit nový asi za šest tisíc korun, na vrakovišti jsem jej nakonec pořídil za polovic. Teprve později jsem zjistil, že jsem mohl koupit jen samotné sklo, které přijde na tisícikorunu." Podobnou situaci může prožít každý. Ti zkušení míří rovnou na vrakoviště, nebo se ptají jen po rozbitém skle. Kdo kupuje použitý reflektor, měl by si dát velký pozor, aby měl všechny držáky a aby fungovalo i jeho případné elektrické či mechanické nastavování. To se týká i zadních světlometů nebo blikačů, které se navíc často jen zacvakávají na svoje místo. Ulámané držáky lze jen těžko pevně přilepit.
Při každé nehodě se vyplatí následky prokonzultovat s někým zkušeným. "Neubrzdil jsem svoje Mitsubishi a lehce havaroval přední část," dává příklad Jindřich Drmota z Chomutova. "Zatímco v odborném servisu odhadli předběžnou cenu dvacet pět tisíc korun, nakonec jsem opravu zvládl za rovných deset tisíc. Světlo jsme koupil na vrakovišti, blatník narovnal doma v garáži, nárazník svařil kamarád a lakýrník to všechno dokonale zamaskoval."

Konturovací tužka si snadno poradí s drobnými škrábanci a oděrkami.

Autor:




Nejčtenější

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Další z rubriky

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.