Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Slavný stříbrný šíp vytištěný z kovu na 3D tiskárně

aktualizováno 
Audi se povedlo s pomocí kovového 3D tisku vyrobit repliku stařičkého závoďáku Auto Union Typ C z roku 1936. Inženýři vytiskli model v poloviční velikosti v rámci výzkumu této nové metody. Hledají způsoby, jak to zdokonalovat a vyrábět funkční komponenty do automobilů.

Audi vyrobilo maketu závodního Auto Union Typ C s pomocí kovového tisku na 3D tiskárně. | foto: Audi

V celé divizi Volkswagen Group funguje v současnosti 14 nástrojáren v devíti různých zemích. Souběžně hledají nové technologické postupy, které by se daly zapracovat do výroby. Kovový a práškový 3D tisk jsou hned první oblastí, na kterou vývojáři zaměřili pozornost.

K tisku všech kovových částí zmenšeného modelu (1:2) využili nástrojáři z Audi kovový 3D tisk využívající procesu SLS (Selective Laser Sintering, selektivní laserové spékání), kdy laser roztaví vrstvy kovového prášku s velikostí zrn 15 až 40 tisícin milimetru, tedy zhruba poloviny průměru lidského vlasu. Tento proces umožňuje výrobu dílů s komplexní geometrií, které by se konvenčními metodami buď nevyrobily, nebo jen s velkými obtížemi.

V nástrojárně v Ingolstadtu v současné době pracují na 3D tisku k výrobě součástí z hliníku a oceli. Technologie jim umožňuje tisknout předměty o délce 240 mm a výšce až 200 mm. Vytištěné komponenty údajně vykazují vyšší hustotu než lisované nebo odlité součástky.

Podrobnosti ani systém pohonu repliky slavného závodního vozu Audi neodhalilo. Dá se předpokládat, že v útrobách vozu pracuje elektromotor.

Legendární stříbrné šípy měly šestnáctiválce

Auta Union typu A až D vyrobené v letech 1933 až 39 patří k ikonám závodní historie. Stroje, které v Cvikovském Horchu stavěl Ferdinand Porsche, řídila tehdejší závodnická esa, jako byl Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer nebo Hans Stuck. Uniony byly společně se svými konkurenty Mercedesu nazývány stříbrné šípy a společně také ovládly předválečné Grand Prix.

Stříbrné šípy Auto Union měly v útrobách kompresory přeplňované šestnáctiválce.

Auto Union typ C

V roce 1934 začínal u Typu A šestnáctiválec na objemu 4,4 litru, dopován byl kompresorem. Výsledný výkon je ohromující i dnes – 297 koní a 530 Nm točivého momentu. V následujícím roce se zdvihový objem zvýšil na 5 litrů a kompresor pomohl výkon vyhnat na 375 koní.

A že pak v letech 1936 a 1937 šestilitrový motor s jedním nebo dvěma kompresory Roots podával výkon 485 až 520 koní, to se chce dnes věřit málokomu. Stojí za doplnění, že necelé čtyři metry dlouhý závodní speciál vážil kolem osmi set kilo. Auto Union Typ C s ním dosahoval maximálních rychlostí přes 340 kilometrů za hodinu, to vše na závodních tratích, které vlastně neexistovaly; specializované okruhy prostě nebyly.

Fotogalerie

Osud závodních aut byl však neslavný, během druhé světové války byla řada z nich zničena, zbylé skončily po válce jako kořist v rukou Sovětů. V současnosti existuje pouze pět vozů Auto Union – z toho jediný typ C se šestnáctiválcem.

Audi se k Typu C rádo vrací, replik v měřítku 1:2 postavilo více. Před necelými deseti lety vzniklo šlapací auto, bylo celé z hliníku, mělo kůží čalouněný interiér, hydraulické brzdy a sedm rychlostí. V roce 2011 se na konstrukci kromě hliníku uplatnil také karbon. Zadní kola v tomto případě poháněl namísto svalů jednokilowattový elektromotor živený Li-ion bateriemi. Maximální rychlost byla 30 kilometrů v hodině, dojezd kolem 25 kilometrů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Další z rubriky

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.