Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Natankovali jste benzin místo nafty, co s tím

  18:06aktualizováno  18:06
Přihodilo se vám, že jste natankovali benzin do auta, které jezdí na naftu, a myslíte si, že takovou hloupost by nikdo jiný neudělal? Netrapte se, nejste jediní.
Benzin, nafta, čerpací stanice

Benzin, nafta, čerpací stanice | foto: Reuters

 "Na pohotovostní linku 1230 volá každý den takových nešťastníků několik a vždy jde o roztržitost, když lidé přesednou ze služebního auta do vlastního a jedou tankovat," říká Pavel Kuchalik z Ústředního autoklubu (ÚAMK).

Jeho slova potvrzují i lidé ze servisů. "Je to poměrně běžná věc, každý týden někoho máme. Dokonce se vyskytl i opačný případ, nafta v benzinu, ale to je výjimka," říká Jan Kružberský ze servisu Renaultu v Hlučíně u Ostravy. Dieselová tankovací pistole je totiž větší, takže ji do hrdla pro plnění naturalu nedostanete.

Když si všimnu brzy
Jak odstranit následky této roztržitosti? Pokud vás to "trkne" ještě při tankování, dá se něco zachránit. "Znám příklad z praxe - když řidič natankoval do naftové nádrže asi 25 procent benzinu, všiml si toho. Nechal si poradit a přidal do směsi přípravek zlepšující mazivost nafty, které se prodávají u každé pumpy, ovšem v pětinásobně vyšší dávce. Motor přežil provoz na tuto směs bez problémů," vysvětluje odborník na automobilová paliva Vladimír Matějovský.

Na lahvičkách s aditivem musí být uvedeno, že zlepšuje mazivost (anglicky lubricity) nafty. Uvedený postup má podle něj dvě velká ale: nelze jej použít, pokud je benzinu ve směsi příliš mnoho, ani když je auto ještě v záruce, vznikl-li by jakýkoli problém, výrobce by záruku neuznal.

A co benzin v naftě způsobuje? "Zhoršuje její mazivost, což může vést i k poškození vstřikovacího čerpadla, hlavně rotačních a vysokotlakých systémů. Opačný případ, nafta v benzinu, může zavinit větší komplikace: v motoru se nespálí, znečistí olej a svíčky, ty budou nefunkční, je tedy riziko poškození katalyzátoru. Na tohle žádný přípravek není," říká Matějovský.

Když si všimnu pozdě
Pokud si tankování špatného paliva všimnete, až když ho máte plnou nádrž, nestartujte. V palivovém potrubí totiž zůstalo palivo správné a je šance, že nebudete muset do servisu.

"U některých aut lze palivo z nádrže vypustit, u jiných vyčerpat tankovacím hrdlem. Pokud řeknete dispečerovi, co se stalo, může technik zkusit vyřešit problém na místě. Vezme i nádobu na vyčerpané palivo," říká Pavel Kuchalik z ÚAMK.

Jestli jste nastartovali, a třeba i kousek jeli, nezbývá než zavolat asistenční odtahovou službu (zhruba 20 korun za kilometr, pokud nejste pojištěni) a jet do servisu. U aut v záruce vždy do toho autorizovaného vaší značky, jinak do jakékoli větší opravny. Na kolik taková patálie přijde?

"Vyčerpání nádrže je asi hodina práce, tedy zhruba pětistovku. A pak je třeba vyměnit palivový filtr, ty stojí od 250 až do dvou tisíc korun u moderních motorů. To by mělo být vše, ještě se nám nestalo, že by se poškodilo čerpadlo nebo vstřikovač, tu chvilku to vydrží," říká Jan Kružberský z Renaultu.

Obdobné je to i jinde. V rakovnickém servisu Škoda počítají za hodinu 420 korun, za tu dobu nádrž vyčerpají; palivové filtry se také do dvou tisíc korun vejdou. "Měli jsme i naftu v benzinu u japonského vozu. Musely se odmastit svíčky, vyčistit vstřikovače, ale i tak na to dva tisíce stačily," říká mechanik Jiří Franče.

Autoři:




Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.