Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Natankovali jste benzin místo nafty, co s tím

  18:06aktualizováno  18:06
Přihodilo se vám, že jste natankovali benzin do auta, které jezdí na naftu, a myslíte si, že takovou hloupost by nikdo jiný neudělal? Netrapte se, nejste jediní.
Benzin, nafta, čerpací stanice

Benzin, nafta, čerpací stanice | foto: Reuters

 "Na pohotovostní linku 1230 volá každý den takových nešťastníků několik a vždy jde o roztržitost, když lidé přesednou ze služebního auta do vlastního a jedou tankovat," říká Pavel Kuchalik z Ústředního autoklubu (ÚAMK).

Jeho slova potvrzují i lidé ze servisů. "Je to poměrně běžná věc, každý týden někoho máme. Dokonce se vyskytl i opačný případ, nafta v benzinu, ale to je výjimka," říká Jan Kružberský ze servisu Renaultu v Hlučíně u Ostravy. Dieselová tankovací pistole je totiž větší, takže ji do hrdla pro plnění naturalu nedostanete.

Když si všimnu brzy
Jak odstranit následky této roztržitosti? Pokud vás to "trkne" ještě při tankování, dá se něco zachránit. "Znám příklad z praxe - když řidič natankoval do naftové nádrže asi 25 procent benzinu, všiml si toho. Nechal si poradit a přidal do směsi přípravek zlepšující mazivost nafty, které se prodávají u každé pumpy, ovšem v pětinásobně vyšší dávce. Motor přežil provoz na tuto směs bez problémů," vysvětluje odborník na automobilová paliva Vladimír Matějovský.

Na lahvičkách s aditivem musí být uvedeno, že zlepšuje mazivost (anglicky lubricity) nafty. Uvedený postup má podle něj dvě velká ale: nelze jej použít, pokud je benzinu ve směsi příliš mnoho, ani když je auto ještě v záruce, vznikl-li by jakýkoli problém, výrobce by záruku neuznal.

A co benzin v naftě způsobuje? "Zhoršuje její mazivost, což může vést i k poškození vstřikovacího čerpadla, hlavně rotačních a vysokotlakých systémů. Opačný případ, nafta v benzinu, může zavinit větší komplikace: v motoru se nespálí, znečistí olej a svíčky, ty budou nefunkční, je tedy riziko poškození katalyzátoru. Na tohle žádný přípravek není," říká Matějovský.

Když si všimnu pozdě
Pokud si tankování špatného paliva všimnete, až když ho máte plnou nádrž, nestartujte. V palivovém potrubí totiž zůstalo palivo správné a je šance, že nebudete muset do servisu.

"U některých aut lze palivo z nádrže vypustit, u jiných vyčerpat tankovacím hrdlem. Pokud řeknete dispečerovi, co se stalo, může technik zkusit vyřešit problém na místě. Vezme i nádobu na vyčerpané palivo," říká Pavel Kuchalik z ÚAMK.

Jestli jste nastartovali, a třeba i kousek jeli, nezbývá než zavolat asistenční odtahovou službu (zhruba 20 korun za kilometr, pokud nejste pojištěni) a jet do servisu. U aut v záruce vždy do toho autorizovaného vaší značky, jinak do jakékoli větší opravny. Na kolik taková patálie přijde?

"Vyčerpání nádrže je asi hodina práce, tedy zhruba pětistovku. A pak je třeba vyměnit palivový filtr, ty stojí od 250 až do dvou tisíc korun u moderních motorů. To by mělo být vše, ještě se nám nestalo, že by se poškodilo čerpadlo nebo vstřikovač, tu chvilku to vydrží," říká Jan Kružberský z Renaultu.

Obdobné je to i jinde. V rakovnickém servisu Škoda počítají za hodinu 420 korun, za tu dobu nádrž vyčerpají; palivové filtry se také do dvou tisíc korun vejdou. "Měli jsme i naftu v benzinu u japonského vozu. Musely se odmastit svíčky, vyčistit vstřikovače, ale i tak na to dva tisíce stačily," říká mechanik Jiří Franče.

Autoři:




Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Další z rubriky

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.