Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navigace odvádí pozornost, v britských autoškolách bude test z ovládání

aktualizováno 
Zadávání cíle do navigace odvádí pozornost od řízení více než psaní SMS. Ukázal to test britské organizace IAM Roadsmart a časopisu Auto Express. V Británii budete muset ovládání navigace zvládnout, abyste dostali řidičák.

Ovládání navigace rozptyluje řidiče. Dotykové displeje, kterým chybí mechanická (haptická) zpětná vazba, vyžadují při ovládání neustálou pozornost. | foto: Toyota

Jak se auta mění, mění se i požadavky na řidiče. Na palubě s sebou stále vozíme více a více věcí, které nás mohou rozptylovat, a podle německého ADACu stojí nepozornost řidiče přibližně za každou desátou dopravní nehodou.

Ve Velké Británii proto bezpečností organizace IAM Roadsmart a tamní nejprodávanější automagazín Auto Express zorganizovaly test, v němž se novináři s odborníky snažili najít činnost, která nejvíce odvádí pozornost od řízení. Redaktor Auto Expressu Joe Finnerty a britská naděje v seriálu Formule 3 Jamie Chadwick měli za úkol zastavit na určitém místě a zajet měřená kola na okruhu, a to vše při psaní SMS, zadávání cíle do navigace, telefonování, svačení, pití a rozhovoru se spolujezdcem.

Ovládání navigace se ukázalo jako nejhorší, až po něm byl tradiční strašák: psaní SMS. Ani jinak velice koncentrovaný závodník Jami Chadwick nedokázal při používání navigace zastavit na vytyčeném místě. A srovnání ukázalo, že i běžný hovor se spolujezdcem snižuje pozornost, kterou věnujeme řízení. I on totiž ovlivňuje reakční dobu při brzdění. Je na tom ale lépe než telefonní hovor, i pokud používáte handsfree, musíte se na konverzaci více soustředit a nedáváte tolik pozor na dění na silnici.

Míra toho, jak moc může navigace odvádět pozornost, se samozřejmě liší podle auta a jeho palubního systému a také podle řidiče, který by si měl s podobnými technologiemi rozumět. Velká Británie proto zavádí novinky do systému zkoušek pro získání řidičského oprávnění. Ty mají totiž více odpovídat reálným situacím za volantem, v ostrovním království má navigaci v autě více než polovina šoférů. Žáci autoškol budou muset za jízdy předvést, jestli umí zadat cíl a následovat pokyny nebo jestli umí zapnout vyhřívání zadního okna. Podobné úkoly nahradí tradiční couvání okolo rohu. Testy v autoškolách pro 21. století budou zahrnovat i jízdu po dálnici – zatím se totiž i v Británii odehrávaly spíše na klidných silnicích v různých obytných zónách.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.