Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navigace odvádí pozornost, v britských autoškolách bude test z ovládání

aktualizováno 
Zadávání cíle do navigace odvádí pozornost od řízení více než psaní SMS. Ukázal to test britské organizace IAM Roadsmart a časopisu Auto Express. V Británii budete muset ovládání navigace zvládnout, abyste dostali řidičák.

Ovládání navigace rozptyluje řidiče. Dotykové displeje, kterým chybí mechanická (haptická) zpětná vazba, vyžadují při ovládání neustálou pozornost. | foto: Toyota

Jak se auta mění, mění se i požadavky na řidiče. Na palubě s sebou stále vozíme více a více věcí, které nás mohou rozptylovat, a podle německého ADACu stojí nepozornost řidiče přibližně za každou desátou dopravní nehodou.

Ve Velké Británii proto bezpečností organizace IAM Roadsmart a tamní nejprodávanější automagazín Auto Express zorganizovaly test, v němž se novináři s odborníky snažili najít činnost, která nejvíce odvádí pozornost od řízení. Redaktor Auto Expressu Joe Finnerty a britská naděje v seriálu Formule 3 Jamie Chadwick měli za úkol zastavit na určitém místě a zajet měřená kola na okruhu, a to vše při psaní SMS, zadávání cíle do navigace, telefonování, svačení, pití a rozhovoru se spolujezdcem.

Ovládání navigace se ukázalo jako nejhorší, až po něm byl tradiční strašák: psaní SMS. Ani jinak velice koncentrovaný závodník Jami Chadwick nedokázal při používání navigace zastavit na vytyčeném místě. A srovnání ukázalo, že i běžný hovor se spolujezdcem snižuje pozornost, kterou věnujeme řízení. I on totiž ovlivňuje reakční dobu při brzdění. Je na tom ale lépe než telefonní hovor, i pokud používáte handsfree, musíte se na konverzaci více soustředit a nedáváte tolik pozor na dění na silnici.

Míra toho, jak moc může navigace odvádět pozornost, se samozřejmě liší podle auta a jeho palubního systému a také podle řidiče, který by si měl s podobnými technologiemi rozumět. Velká Británie proto zavádí novinky do systému zkoušek pro získání řidičského oprávnění. Ty mají totiž více odpovídat reálným situacím za volantem, v ostrovním království má navigaci v autě více než polovina šoférů. Žáci autoškol budou muset za jízdy předvést, jestli umí zadat cíl a následovat pokyny nebo jestli umí zapnout vyhřívání zadního okna. Podobné úkoly nahradí tradiční couvání okolo rohu. Testy v autoškolách pro 21. století budou zahrnovat i jízdu po dálnici – zatím se totiž i v Británii odehrávaly spíše na klidných silnicích v různých obytných zónách.

Autoři:




Nejčtenější

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.