Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navigace v autě: drahý pomocník!

  15:08aktualizováno  15:08
Vyplatí se pořídit si do auta satelitní navigaci? Vyváží přednosti vysokou pořizovací cenu? Škoda Auto dokončila první digitální mapu České republiky a nabízí navigaci za patřičný příplatek do superbů a fabií. V redakčním testu jsme vyzkoušeli v praxi, jak obstojí v běžném provozu plném dopravních omezení a uzavírek.FOTKY Z TESTU NAVIGACE ZDE
Anténa navigačního systému

Anténa navigačního systému | foto: Petr PavlíkiDNES.cz


JAK NAVIGACE OBSTÁLA?

+ umožňuje volit množství cílů (např. hranice, pumpy, školy)
+ možnost volit trasy nejkratší, nejrychlejší, nejpohodlnější
+ přesný časový odhad jízdy
+ v Praze velmi podrobná mapa
+ lze dokoupit CD s mapami dalších zemí 

- vysoká cena (cca 70 tisíc Kč)
- omezený dosah mapy
- chybí dotykový displej
- nelze zvolit češtinu při ovládání
- chybí podrobnější mapy dalších měst



ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI * POUŽITÍ NAVIGACE * JEDEME Z MĚSTA * ZÁKLADNÍ PRINCIP * KLIČKUJEME PRAHOU * IGNORUJEME POKYNY * ROZHOVOR S...

Vytvoření první digitální mapy České republiky, natolik podrobné, aby mohla být nasazena i v automobilových navigačních systémech představuje malou revoluci. Podobnou vymožeností se totiž pyšní pouze některé státy západní Evropy. Přestože zatím pokrývá jen méně než polovinu všech tuzemských silnic, dokáže řidiče dovést k mnoha cílům. Množství uložených dat se navíc bude každého půl roku zvyšovat, až v roce 2006 zcela pokryje naše území.

Navigační systém přitom nemusí zůstat jen výsadou nejdražších vozů nabídky, najdete ho už v příplatkovém příslušenství Fabie Comfort. Přesto však můžeme očekávat, že se nestane takovým standardem výbavy, jako je například autorádio. V nabídce Škody Auto jsou sice dva typy navigace, ale i ta levnější přijde na více než 70 tisíc. Navíc pokud sáhnete po propracovanější variantě s velkým displejem a nespokojíte se jen s poslechem rozhlasových stanic, musíte další tisíce investovat do CD-výměníku. Vestavěná mechanika totiž slouží pouze pro disk s digitální mapou.

Oba nabízené navigační systémy pocházejí od Blaupunktu, přičemž levnější z nich, TravelPilot DX-R52 si můžete nechat nainstalovat i do jiných vozů. V podstatě jde o běžné autorádio s větším displejem a implementovanou navigací. My jsme však ve voze Škoda Superb 1.8T testovali dokonalejší model osazený mnohem větším displejem. Kromě toho, že poskytuje komplexnější informace, dokáže navíc spolupracovat s další elektronikou vozu. Z pohledu řidiče jde zejména o napojení na palubní displej Maxi-Dot, v současnosti osazovaném do vybraných octavií, superbů, v budoucnu i do fabií. Pokud totiž dočasně oželíte informace počítače, budete moci požívat výhod dvou, navzájem se doplňujících zobrazovacích jednotek. Stiskem jediného tlačítka pak samozřejmě kdykoliv vyvoláte zpět například informace o aktuální spotřebě.

Základní vlastnosti - čeština chybí

Současná verze navigačního systému s vámi sice dokáže komunikovat osmi jazyky, ale češtinu mezi nimi ještě nenajdete. Plně lokalizovány budou až navigace příští generace, na jejichž vývoji Škoda Auto s firmou Bosch/Blaupunkt přímo spolupracuje. Zatímco u samotného ovládání si s eventuální jazykovou bariérou poradíte celkem snadno, na grafickém displeji dokážete leccos odvodit, o něco horší to je u hlasových instrukcí o další cestě. V náročných dopravních situacích totiž stačí poslouchat příjemný ženský hlas a údaji na displejích se nemusíte vůbec zabývat. O tom však později.

Samotné ovládání je intuitivní. Tlačítka s logickými nápisy přepínají mezi audio soupravou vozidla (rádio, CD-výměník, ekvalizér) a právě navigačním systémem. Po stisknutí „NAVI“ už není třeba sahat na nic kromě pravého otočného voliče. Otáčením lze vybírat požadované funkce, lehkým zmáčknutím potvrdit. Na závadu by nebyl ani dotykový displej, který při řízení usnadní ovládání systému. Například psaní prvních písmen cílového místa či jakéhokoliv textu je zdlouhavější. Potřebné znaky totiž vybíráte na softwarové klávesnici otáčením voliče.

Prakticky pojatý je způsob zadávání cílové destinace. Nejenže můžete zadat konkrétní město, ale v neznámých končinách vás systém dovede i na hraniční přechod, letiště, hotel, servis či jiné místo vašeho zájmu. V databázi jich má uloženo na 13 tisíc. Ať už tedy potřebujete najít policejní stanici, nemocnici nebo například vyzvednout kamarádku před vysokou školou, stačí si jen vybrat v seznamu.

Velkou pozornost si zaslouží nastavování základních parametrů vyhledávání. Tam totiž můžete nadefinovat, zda-li si přejete do cílových míst jet po nejkratších respektive nejrychlejších trasách a vymezit typy silnic, které má navigace používat. Pokud vás tedy například nebaví jízda po dálnicích, není nic jednoduššího, než v nabídnutém menu přepnout na „without motorways“. Jestliže tuto volbu doplníte ještě o hledání nejkratších cest, můžete si být jistí, že se za volantem rozhodně nudit nebudete.

Současná verze digitální mapy má však k dokonalosti ještě daleko. Obsahuje 28 tisíc kilometrů silniční sítě, což představuje všechny vozovky I. a většinu II. třídy. Jakmile se tedy dostanete do méně osídlených oblastí, místo podrobné mapy uvidíte jen bílé pozadí. Ale i v tomto případě vám navigace bude částečně nápomocná. Na displeji totiž ukáže směr a vzdálenost od zadaného cíle. V půlročních intervalech, s vydáváním nových verzí datových CD, se však množství takových bílých míst bude postupně snižovat.

Podobně jsou na tom detailní mapy měst, u naprosté většiny vás elektronika navede jen k městskému centru. Konkrétní ulici zatím dokáže najít jen v Praze, Mladé Boleslavi a Kosmonosech. V blízké budoucnosti by měla být zmapována všechna okresní města.

Použití navigace

Mezi kladné vlastnosti systému patří možnost nastavení způsobu podávání informací. Základní variantou je využití displeje v přístrojovém štítu (tzv. Maxi-Dot) pro zobrazování informací o nejbližších odbočeních, velkého displeje navigační jednotky k ukazování mapy a samozřejmě příjemného ženského hlasu k oznamování aktuálních manévrů. Avšak můžete si nastavit, že Maxi-Dot bude ukazovat údaje palubního počítače, hlasový výstup ztichne, přičemž směrové šipky budete sledovat na středové konzoli. Tyto varianty samozřejmě lze libovolně kombinovat.

Nám se však jako nejpraktičtější zdála první možnost. Na malém displeji mezi otáčkoměrem a rychloměrem totiž uvidíte vše, co se vás bezprostředně týká. Zobrazuje informace o dalším směru jízdy, odpočítává vzdálenost k nejbližšímu odbočení, zobrazuje jméno silnice po níž jedete, přičemž ve známém městě ho nahrazuje názvem ulice. Jakmile se přiblížíte ke křižovatce, tak vám ještě napíše, na kterou silnici/ulici máte najet. Pokud se jedná o kruhový objezd, dokonce naznačí správný výjezd a aktuální polohu vozu. Když byste si tyto informace nechávali vypisovat na velký displej, přijdete o možnost okamžitého nahlédnutí do mapy, ta je k dispozici až po stisknutí tlačítka.

Neméně zdařile si navigace poradí s tím, když máte jet druhou doprava a následně hned zahnout doleva. Na displeji totiž na křivce znázorňující váš další směr jízdy naznačí rovněž ulici, kterou máte minout. A pokud by vám to snad nebylo hned jasné, stačí pohlédnout na mapu, kde vám danou situaci systém samočinně přiblíží. Příjemný ženský hlas vám přitom oznámí, že máte jet druhou doprava a ihned doleva.

Frekvence hlasových upozornění nám subjektivně přišla nastavená poměrně inteligentně. Automaticky se totiž přizpůsobuje danému prostředí. Na dálnici vám odbočení připomene s mnohonásobně větším předstihem, než v hustě osídleném městě. Dokonce si vcelku inteligentně poradí se situací, kdy máte za sebou hned několik změn směru jízdy. Pravda, musíte v tu chvíli počítat s tím, že na vás neviditelný spolujezdec bude chrlit množství instrukcí stylu „doleva, doprava“.

Jedeme z města

První testovací trasa vedoucí z centra Prahy ke známému hradu Loket se zdála relativně snadná. To bychom však nesměli nastavit, že chceme jet nejkratší možnou cestou a navíc bez použití dálnic. Navigační systém si vyžádal, ostatně jako obvykle, přibližně dvacet vteřin k vytvoření itineráře. Fajnšmekři by si mohli nechat vypsat podrobný soupis silnic, po kterých pojedou, my jsme se spokojili jen s elektronickou mapou. Tu si můžete ve dvanácti možných krocích zoomu zvětšovat a abyste neměli starosti s orientací, sama se vám bude natáčet ve směru jízdy. Navigace vám současně spočítá délku trasy i odhadne čas příjezdu, který se k našemu příjemnému překvapení přibližoval skutečnosti.

Základní princip

Navigační systém je poměrně složité zařízení využívající ke své funkci přesné digitální mapy, přijímací jednotky GPS sloužící k zaměření vozidla a signálu rychloměru. Abyste mohli být správně lokalizováni, musíte mít v dosahu signál alespoň tří družic GPS, což je však v hustých zástavbách či úzkých soutěskách velmi obtížné. Pokud tedy například vjedete do tunelu, s určením vaší polohy pomáhá kombinace informací o vaší rychlosti a směru, která je koordinována s mapovým podkladem. V ostatních případech jsou jako hlavní vstup brána data od GPS, opět korigovaná digitální mapou. Přesnost GPS se totiž pohybuje v řádu jednotek metrů, což je problematické v místech, kde vedou dvě silnice souběžně. Konečnou korekci má proto na starosti vhodný matematický model, zohledňující mimo jiné i předchozí pozici vozidla. Bez vysoké matematiky se navigace neobejdou ani při vyhledávání nejvhodnější trasy. K tomu totiž používají vztahů z teorie grafů, které jim umožní ohodnotit každou cestu připadající do úvahy. Podle dosažených koeficientů pak sestaví nejvhodnější itinerář. Díky množství uzlů popisujících každou trasu jim pak nečiní problémy rychle najít alternativní cestu ve chvíli, kdy se odkloníte od původního směru. Pro navigaci to jen představuje návrat k nejbližšímu uzlu, u něhož už má informace o všech dalších variantách cest.

Zcela záměrně jsme navigátora spustili až při jízdě po magistrále. Do té doby fungoval pouze v tzv. informačním módu, kdy na obrazovce zobrazuje polohu vozidla a aktuální mapu. U prvního možného výjezdu nás nechal sjet, takže parametry cesty začal bezezbytku plnit už od samého začátku. K dálnici jsme se už nepřiblížili. Pravda, cesta, která běžnému řidiči trvá něco přes hodinu, nám s nastavenými parametry zabrala skoro dvojnásobek, ale byla opravdu nejkratší. Všechny udílené pokyny byly jednoznačné, s dostatečným předstihem a systém nás spolehlivě dovedl k cíli.

První komplikace nastaly při další cestě. Navigace měla najít nejrychlejší trasu po libovolném typu silnice. Výchozím místem byla Zruč nad Sázavou, odkud nás měla elektronika dovést do Hradce Králové. Z nevyjasněných důvodů se systém ale stále nemohl rozhodnout, kde se opravdu nachází, a tak nás nejprve vozil dobrých patnáct kilometrů po okolí. Paradoxně jsme skončili téměř ve výchozím bodě, tři kilometry od místa, kde nás začal navigovat. Nakonec se však chytil a další cesta už probíhala dobře.

Kličkujeme Prahou

Snad ještě náročnějším bodem testu byla jízda hlavním městem. Na navigační systém jsme si připravili opravdu náročné trasy vedoucí jednosměrnými ulicemi, složitými nájezdy na městský okruh i četnými dopravními komplikacemi. Ve všech případech nás ale systém dovedl k cíli, i když někdy se „neviditelná spolujezdkyně“ mezi jednotlivými instrukcemi ani „nestačila nadechnout“. Navíc jsme velmi ocenili přítomnost mapy, která nám dokázala ozřejmit méně jasná odbočení, kde nebylo jasné, kterou ulicí se máme vydat.

Navigační systém to v úzkých uličkách přitom vůbec neměl jednoduché. Chvílemi musel pracovat autonomně, neboť nebylo v jeho silách chytit potřebný počet družic GPS. Drobné problémy ale nastaly při úplně jiných příležitostech. Několikrát nás navedl do jednosměrné ulice a u výjezdu z Letenského tunelu směrem do centra srdnatě požadoval odbočení vlevo, což není v daném místě dovolené. Na jeho opačném konci zase nedokázal dostatečně vysvětlit, že nemáme jet přímo tunelem, ale paralelní ulicí vedle něj.

Velmi kladně však hodnotíme pojmenovávání ulic, po nichž momentálně jedete a do nichž budete odbočovat. Nejenže je to poměrně praktické, ale současně máte velmi dobrou příležitost si zlepšit své znalosti města. Pokaždé totiž nemusíte jet zrovna s navigačním systémem.

Ignorujeme pokyny

Vděčnou stránkou všech testů je reakce systému ve chvíli, když okázale ignorujete jeho instrukce. V reálném provozu tedy jde o situace, kdy požadovanou silnici například opravují. Navigační systém nás však mile překvapil. Pokud nešlo o zásadní změnu směru, tak okamžitě vytvořil náhradní trasu a bez zaváhání pokračoval v udílení pokynů. Tato situace nastávala zejména ve chvílích, kdy alternativní trasa byla přibližně stejně dlouhá respektive rychlá (v závislosti na nastavení). Šlo tedy zejména o jízdy po městě.

V ostatních případech navigace nejprve doporučila otočení vozu a ukázala k tomu nejvhodnější místo. Kupodivu ani v jednom z případů nevybrala křižovatku řízenou semafory. Teprve po několika vteřinách se smířila s tím, že původně navržená trasa vám nevyhovuje a dále pokračovala po alternativní. Pokud však nebylo možné v digitální mapě najít novou cestu, na displeji se zobrazil nápis „off road“ doplněný o šipku ukazující směrem k cíli. Vyskytujete-li se v dobře zmapované oblasti, zejména tedy ve městě, má smysl navigaci poslechnout a otočit to. Ve většině případů daná cesta opravdu k vytouženému cíli nevede.

Trochu jiná je situace mimo velkoměsto, kde můžete jet po silnicích III. třídy, které současná verze mapy ještě nezná. Tam vám navigace začne být nápomocná až ve chvíli, kdy se přiblížíte ke známé silnici. Do té doby pojedete po bílém pozadí.
Společným jmenovatelem všech elektronických systémů je trpělivost. Také tento navigační systém proto vytrvale hledá nové trasy, i když se od cílového místa vzdalujete v řádu kilometrů. Lidský spolujezdec by vám už dávno nadával, tento vás jen při každé vhodné příležitosti upozorní, že máte odbočit. Schválně jsme ho proto nechali, aby nás od Hlavního nádraží dopravil na Vinohradskou ulici. Vytrval, i když už vozidlo vyjelo z Prahy. U každého dálničního exitu jen vyzýval ke sjetí. Marně. Poslechli jsme ho až u Průhonic. Tam nás pak suverénně dovedl na opačný nájezd a nasměroval k cílovému místu. "Samozřejmě bez jediného slova výčitky."

ROZHOVOR SE ŠKODOVKOU

Zeptali jsme se Ing. Jaroslava Machana, CSc., vedoucího vývoje elektriky/elektroniky vozu Škoda Auto, as.: 

Kdy plánujete 100% pokrytí našeho území navigačními informacemi?
Naší snahou je samozřejmě plné pokrytí území ČR, které v současnosti nabízí prakticky pouze navigační mapa Německa a zemí Beneluxu. Koncem příštího roku dosáhne ČR pokrytí již 54 %, čímž se v tomto ohledu zařadí mezi nejvyspělejší země Evropy. Předpokládáme, že k úplnému pokryti České republiky navigační databází by mělo dojít  zhruba  v roce 2006. 

Podle jakého kritéria vybíráte města/vesnice do dalších verzí digitální mapy?
Již do  první verze navigační mapy ČR bylo v podobě POI (zájmových bodů) zaneseno přibližně 6200 obcí, což by mělo usnadnit navigování do všech samosprávných obcí v ČR. Uliční síť měst/obcí je do navigační databáze zanášena dle plánovaného harmonogramu společnosti TeleAtlas. Pro první produkt se jedná o uliční síť Prahy,  Mladé Boleslavi  a Kosmonos. Další produkt (duben 2003) již bude obsahovat například i všechna krajská města.

Jakým způsobem budete řešit budoucí posílání dat s aktuálními dopravními informacemi?
Škoda Auto v současné době připravuje pilotní projekt testování RDS/TMC (dynamické navigace) v ČR. Nasazení tohoto systému v reálném provozu pak bude podmíněno vytvořením legislativních podmínek, odpovídající infrastruktury a datové základny. Tato otázka je nyní řešena v rámci projektů Ministerstva dopravy.

Získají současní majitelé navigačních CD upgrady nebo si musí koupit nový datový nosič za plnou cenu? 
Majitel si v případě zájmu bude muset zakoupit nový nosič.

Očekáváte o navigační CD zájem především u zahraničních turistů nebo českých majitelů navigací?
Očekáváme zájem ze strany zahraničních a domácích zákazníků, podle zkušeností ze západní Evropy předpokládáme navíc zájem o navigační CD ČR i mezi obchodními cestujícími.

Je možné datové CD použít u jiných navigačních systémů než dodávaných v rámci koncernu VW?
Navigační CD ČR je možné využít i u jiných navigačních přístrojů kompatibilních se systémem Travel Pilot DX. Kromě vozů Škoda, Volkswagen, Audi a Seat jde například o některé modely značek Alfa Romeo, Fiat, Ford, Honda, Lancia, Mercedes-Benz, Peugeot
.

 

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.