Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americká studie řeší špehující navigace. Soukromí řidičů není zaručeno

aktualizováno 
Moderní auta budou čím dál chytřejší jak z hlediska bezpečnosti, tak služeb. Jenže moderní systémy toho také ví více o řidičích, a tak se mnozí mohou obávat o své soukromí. Že tyto obavy nejsou neoprávněné, ukázala nejen studie jedné americké instituce, ale i nedávná slova jednoho z manažerů Fordu.

Zástupci deseti firem potvrdili, že mají přístup k datům z navigací vozidel. | foto: Profimedia.cz

V současnosti zažíváme ohromnou změnu v oblasti ochrany soukromí. Chytrý telefon dovede být doslova velkým špionem, který o nás ví vše a my mu to ještě rádi prozradíme. Podobné nebezpečí, možná ještě větší, přitom začíná hrozit i u osobních automobilů.

U nich se mnozí obávají ještě závažnějších rizik vpádu do soukromí. Černé scénáře hovoří třeba o tom, že by chytré navigační systémy v autech nebo třeba vestavěný záchranný systém eCall mohly snadno sloužit represivním složkám. Auto by jednoduše odesílalo aktuální údaje o rychlosti a poloze auta a řidiči by automaticky mohli "vyfasovat" pokutu za jakékoli překročení rychlosti. Zastánci technického pokroku věří v to, že nové technologie k tomuto doslova orwellovskému účelu neposlouží.

Ředitel Fordu vyděsil

Jenže skeptiky nedávno doslova vyděsil jeden z vysokých představitelů Fordu. Globální viceprezident pro marketing a prodej Jim Farley totiž během debaty v rámci veletrhu CES prohlásil: "Víme o každém, kdo poruší pravidla. Víme o tom, když to děláte. Máme GPS ve vašem autě, takže víme, co všechno děláte. Mimochodem, ta data nikomu neposkytujeme." Jednoho dne by ovšem prý Ford mohl tato data sdílet za účelem zlepšení dopravy, třeba s organizátory velkých sportovních akcí, koncertů a podobně.

Ford objedná pizzu

Ford v rámci veletrhu CES představil jednu z drobných aplikací, která si přímo volá po využití znalosti pozice vozu. Ve spolupráci se sítí pizzerií Domino's představila automobilka aplikaci pro objednání pizzy přímo z automobilu. Zákazníci, kteří mají uživatelský účet u zmíněné restaurační sítě a zároveň vůz Ford se systémem SYNC AppLink si mohou pizzu objednat snadno pomocí hlasových pokynů klidně ve chvíli, kdy řídí. Načasovat si objednání mohou tak, že pizza k nim domů dorazí ve chvíli, kdy dorazí oni domů, nebo naopak bude připravena k vyzvednutí v restauraci třeba v pravý čas při cestě z práce. Zatím je celé načasování na zákazníkovi, ovšem vyloženě se nabízí, aby v Domino's znali polohu auta zákazníka i jeho předpokládanou trasu. Podle toho by pak mohla firma přípravu pizzy načasovat tak, aby byla při doručení co nejčerstvější. Zatím to ovšem takto nefunguje.

Krátce poté prohlášení byl ovšem Farley donucen své prohlášení změnit. Tiskový mluvčí automobilky nejprve přispěchal s ujištěním, že fordy s vestavěnými GPS čipy nikoho nesledují a data jsou používána pouze pro navigační účely nebo pro záchranný systém 911 Assist. Ten je obdobou systému eCall, který by měl být zaveden v Evropě povinně v roce 2015. Firmy mohou využít sledování firemních vozů přes službu Crew Chief.

Farley sám později dodal: "Mé prohlášení zanechalo zcela chybný dojem o tom, jak Ford funguje. Nesledujeme naše zákazníky a jejich auta bez jejich schválení nebo souhlasu. Prohlášení, které jsem učinil, bylo hypotetické a chtěl bych to vyjasnit."

Jenže toho moc nevyjasnil. Je jasné, že Ford (stejně jako jiné značky) přístup k datům o poloze má a může je využívat pro různé aplikace. Ford je teď jen s nikým jiným nesdílí (a ani to není zcela pravda).

Zákazníci jsou málo informováni

Zmatená slova vysokých představitelů amerického automobilového koncernu ukazují, že zákazníci jsou v trochu nejisté situaci. Ostatně, studii na téma ochrany soukromí v navigačních zařízeních nedávno prováděla americká Government Accountability Office (GAO). A dospěla k podobným závěrům. Zástupci deseti různých automobilek, přenosných navigací a autorů mapových podkladů a navigačních programů pro mobilní zařízení úřadům potvrdili, že k datům o poloze přístup mají. Třeba ve chvíli, kdy uživatel využívá navigaci.

Devět z těchto deseti společností přitom data o poloze sdílí s nějakou třetí stranou, například s firmami, které sbírají a poskytují dopravní informace. Dvě společnosti pak potvrdily, že data dále sdílejí i mimo přímé poskytování služeb, například za účelem výzkumu.

A to i přesto, že takové jednání není uživateli nijak oznamováno a není ani v podmínkách použití služby. Všechny společnosti ovšem potvrdily, že nesdílejí data s osobními údaji například s marketingovými subjekty nebo překupníky dat.

Za povšimnutí stojí fakt, že GAO prováděla výzkum nejen mezi výrobci aut a navigací, ale také u dodavatelů navigačního softwaru třeba pro smartphony. U nich se vlastně v principu děje totéž, co v autech, jen jsou si toho uživatelé možná více vědomi. GAO také vydala doporučení, kterých by se měli výrobci navigačních systémů držet, aby uživatelé měli osobní data pod kontrolou.

Jasné podmínky

Podle názoru GAO by například firmy měly uživatele jasně seznámit s tím, k jakým účelům budou data použita. Uživatelé by také měli mít možnost vyjádřit s takovým sběrem dat souhlas a měli by mít možnost sběr dat ovlivnit.

V budoucnu by měl uživatel mít i možnost požádat o smazání nasbíraných dat. Výrobci navigačních systémů by navíc měli jasně určit odpovědnosti firem za zabezpečení dat. To znamená, že by uživatel dopředu měl vědět, jaké postihy hrozí například zaměstnancům či jaké náhrady může v případě úniku dat požadovat.

Policie zatím ne

Auta samotná nám zatím ještě nějakou dobu pokuty dávat sama nebudou, a to ani po povinném zavedení systému eCall v Evropě. Technicky ovšem není vydávání pokut na základě aktuálních dat z GPS systémů aut nic složitého. Uživatelé a nezávislé organizace bojující za občanská práva tak musí této oblasti věnovat dostatečnou pozornost.





Nejčtenější

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Další z rubriky

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.