Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americká studie řeší špehující navigace. Soukromí řidičů není zaručeno

aktualizováno 
Moderní auta budou čím dál chytřejší jak z hlediska bezpečnosti, tak služeb. Jenže moderní systémy toho také ví více o řidičích, a tak se mnozí mohou obávat o své soukromí. Že tyto obavy nejsou neoprávněné, ukázala nejen studie jedné americké instituce, ale i nedávná slova jednoho z manažerů Fordu.

Zástupci deseti firem potvrdili, že mají přístup k datům z navigací vozidel. | foto: Profimedia.cz

V současnosti zažíváme ohromnou změnu v oblasti ochrany soukromí. Chytrý telefon dovede být doslova velkým špionem, který o nás ví vše a my mu to ještě rádi prozradíme. Podobné nebezpečí, možná ještě větší, přitom začíná hrozit i u osobních automobilů.

U nich se mnozí obávají ještě závažnějších rizik vpádu do soukromí. Černé scénáře hovoří třeba o tom, že by chytré navigační systémy v autech nebo třeba vestavěný záchranný systém eCall mohly snadno sloužit represivním složkám. Auto by jednoduše odesílalo aktuální údaje o rychlosti a poloze auta a řidiči by automaticky mohli "vyfasovat" pokutu za jakékoli překročení rychlosti. Zastánci technického pokroku věří v to, že nové technologie k tomuto doslova orwellovskému účelu neposlouží.

Ředitel Fordu vyděsil

Jenže skeptiky nedávno doslova vyděsil jeden z vysokých představitelů Fordu. Globální viceprezident pro marketing a prodej Jim Farley totiž během debaty v rámci veletrhu CES prohlásil: "Víme o každém, kdo poruší pravidla. Víme o tom, když to děláte. Máme GPS ve vašem autě, takže víme, co všechno děláte. Mimochodem, ta data nikomu neposkytujeme." Jednoho dne by ovšem prý Ford mohl tato data sdílet za účelem zlepšení dopravy, třeba s organizátory velkých sportovních akcí, koncertů a podobně.

Ford objedná pizzu

Ford v rámci veletrhu CES představil jednu z drobných aplikací, která si přímo volá po využití znalosti pozice vozu. Ve spolupráci se sítí pizzerií Domino's představila automobilka aplikaci pro objednání pizzy přímo z automobilu. Zákazníci, kteří mají uživatelský účet u zmíněné restaurační sítě a zároveň vůz Ford se systémem SYNC AppLink si mohou pizzu objednat snadno pomocí hlasových pokynů klidně ve chvíli, kdy řídí. Načasovat si objednání mohou tak, že pizza k nim domů dorazí ve chvíli, kdy dorazí oni domů, nebo naopak bude připravena k vyzvednutí v restauraci třeba v pravý čas při cestě z práce. Zatím je celé načasování na zákazníkovi, ovšem vyloženě se nabízí, aby v Domino's znali polohu auta zákazníka i jeho předpokládanou trasu. Podle toho by pak mohla firma přípravu pizzy načasovat tak, aby byla při doručení co nejčerstvější. Zatím to ovšem takto nefunguje.

Krátce poté prohlášení byl ovšem Farley donucen své prohlášení změnit. Tiskový mluvčí automobilky nejprve přispěchal s ujištěním, že fordy s vestavěnými GPS čipy nikoho nesledují a data jsou používána pouze pro navigační účely nebo pro záchranný systém 911 Assist. Ten je obdobou systému eCall, který by měl být zaveden v Evropě povinně v roce 2015. Firmy mohou využít sledování firemních vozů přes službu Crew Chief.

Farley sám později dodal: "Mé prohlášení zanechalo zcela chybný dojem o tom, jak Ford funguje. Nesledujeme naše zákazníky a jejich auta bez jejich schválení nebo souhlasu. Prohlášení, které jsem učinil, bylo hypotetické a chtěl bych to vyjasnit."

Jenže toho moc nevyjasnil. Je jasné, že Ford (stejně jako jiné značky) přístup k datům o poloze má a může je využívat pro různé aplikace. Ford je teď jen s nikým jiným nesdílí (a ani to není zcela pravda).

Zákazníci jsou málo informováni

Zmatená slova vysokých představitelů amerického automobilového koncernu ukazují, že zákazníci jsou v trochu nejisté situaci. Ostatně, studii na téma ochrany soukromí v navigačních zařízeních nedávno prováděla americká Government Accountability Office (GAO). A dospěla k podobným závěrům. Zástupci deseti různých automobilek, přenosných navigací a autorů mapových podkladů a navigačních programů pro mobilní zařízení úřadům potvrdili, že k datům o poloze přístup mají. Třeba ve chvíli, kdy uživatel využívá navigaci.

Devět z těchto deseti společností přitom data o poloze sdílí s nějakou třetí stranou, například s firmami, které sbírají a poskytují dopravní informace. Dvě společnosti pak potvrdily, že data dále sdílejí i mimo přímé poskytování služeb, například za účelem výzkumu.

A to i přesto, že takové jednání není uživateli nijak oznamováno a není ani v podmínkách použití služby. Všechny společnosti ovšem potvrdily, že nesdílejí data s osobními údaji například s marketingovými subjekty nebo překupníky dat.

Za povšimnutí stojí fakt, že GAO prováděla výzkum nejen mezi výrobci aut a navigací, ale také u dodavatelů navigačního softwaru třeba pro smartphony. U nich se vlastně v principu děje totéž, co v autech, jen jsou si toho uživatelé možná více vědomi. GAO také vydala doporučení, kterých by se měli výrobci navigačních systémů držet, aby uživatelé měli osobní data pod kontrolou.

Jasné podmínky

Podle názoru GAO by například firmy měly uživatele jasně seznámit s tím, k jakým účelům budou data použita. Uživatelé by také měli mít možnost vyjádřit s takovým sběrem dat souhlas a měli by mít možnost sběr dat ovlivnit.

V budoucnu by měl uživatel mít i možnost požádat o smazání nasbíraných dat. Výrobci navigačních systémů by navíc měli jasně určit odpovědnosti firem za zabezpečení dat. To znamená, že by uživatel dopředu měl vědět, jaké postihy hrozí například zaměstnancům či jaké náhrady může v případě úniku dat požadovat.

Policie zatím ne

Auta samotná nám zatím ještě nějakou dobu pokuty dávat sama nebudou, a to ani po povinném zavedení systému eCall v Evropě. Technicky ovšem není vydávání pokut na základě aktuálních dat z GPS systémů aut nic složitého. Uživatelé a nezávislé organizace bojující za občanská práva tak musí této oblasti věnovat dostatečnou pozornost.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.