Navigační systémy zatím v Česku neslouží

- Zařízení pro satelitní navigaci lze objednat k celé řadě vozů, jeho využití se však zatím omezuje jen na západní Evropu. Pro Česko stále neexistuje CD-ROM s digitální mapou, který by navigační systém na území republiky oživil. "Ještě letos chceme udělat mapu Prahy, brzy poté by se mohla objevit i celá republika," říká Petr Mašek ze společnosti Geodézie ČS, která se zabývá vydáváním map.
"Dosud sice byla výroba cédéčka drahá a neperspektivní, ale poslední dobou se objevila technologie, která speciální digitální mapy zlevní," tvrdí Mašek a upřesňuje, že o nižší náklady se zasloužil nový formát nosičů, který umožní jejich přehrávání v každém navigačním zařízení. "To zatím nebylo možné. Každý navigační systém musel mít speciální nosič, což věc prodražilo," konstatuje Petr Mašek. Vzhledem k vysoké ceně však navigace zůstane ještě nějaký čas pro drtivou většinu tuzemských motoristů nedostupná. Nejlevnější systémy stojí kolem 50 tisíc korun, budoucí cenu CD-ROM s mapou Prahy odhaduje Mašek na 4000 až 7000 korun, což odpovídá nosičům s mapami Německa, Francie a jiných evropských zemí. Navzdory vysoké ceně už obchodníci zaznamenali zájem o navigační systémy. "Zatím jde o výjimky, ale lidé se po navigaci ptají více než dřív. Obvykle se jedná o řidiče, kteří hodně jezdí po západní Evropě," informuje Kateřina Vokounová ze společnosti Blaupunkt, jež prodává navigační systémy zabudované do autorádií. Volkswagen na pražském Jarově prodal poslední dobou jeden vůz se systémem usnadňujícím orientaci v neznámém prostředí. "Byl to model Passat pro zahraničního diplomata. Za navigaci zaplatil přes 120 tisíc korun," sděluje Helena Šafková z uvedené prodejny. Navigační systémy zřejmě čeká v autech velká budoucnost a odborníci považují jejich masové rozšíření za otázku několika let. Vždyť kdo by v autě nechtěl techniku, které zadá cílové město nebo rovnou ulici a ona pak řidiče s pomocí družicových signálů přesně navede do cíle po nejvýhodnější trase? Na displeji umístěném na přístrojové desce se řidič během cesty před každou křižovatkou dozví, kterým směrem se má vydat, navíc ho o tom bude informovat hlas z reproduktorů. Časem přibudou i zařízení dalších generací, která poznají, že se vůz blíží například k dopravní zácpě. Přístroj rychle situaci vyhodnotí a hlasovými i optickými pokyny na displeji navede řidiče na nejvýhodnější objížďku.

Displej řidiči ukazuje, kterým směrem se má na křižovatce vydat. Aby při tom nebyla narušena jeho pozornost, ozývá se z reproduktorů hlas se stejnými informacemi.