Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Redaktorka iDNES.cz na žhavém sedadle navigátora rally

aktualizováno 
Navigátor je důležitý parťák rallyového jezdce. Musí mít nervy jak špagáty a maximálně důvěřovat pilotovi. Podívejte, jak se píše itinerář. Redaktorka iDNES.cz z něj pak zkoušela číst pilotovi Honzovi Černému při tréninku. Kilometr a půl jí stačil.

Nejdůležitějším úkolem navigátora je sestavit itinerář a pak v závodě sledovat trať a číst z něj poznámky. Podle nich se pilot řídí. Detailní popis trati si píše posádka společně na každé rychlostní zkoušce. Každý spolujezdec si itinerář píše jinak, používá vlastní značky a znaménka, podle toho jak mu poznámky diktuje pilot při tréninku.

"Zatáčky máme rozdělené od jedničky do devítky. Jednička se jezdí naplno, šestka je pravý úhel a devítka je vracák," popisuje Černého navigátor Pavel Kouhout. "Tady máme levá jedna do pravé čtyři a brzda a ta se nesmí řezat, protože je uvnitř zatáčky překážka," čte ze svého itineráře. Rozumíte mu?

Rychlostní zkoušky bývají přibližně dvacet až čtyřicet kilometrů dlouhé. Pavlu Kohoutovi vychází přibližně jedna stránka itineráře na jeden kilometr.

"Nesmíme si lézt na nervy, protože spolu trávíme spoustu času," popisuje dvojice, která spolu jezdí osmou sezonu.

Dvojice si musí maximálně věřit, ani jeden nemůže udělat chybu. Navigátor musí absolovovat rallyovou školu. Musí znát pravidla a řády a dohlížet na organizační věci, třeba kdy být na startu.





Nejčtenější

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Další z rubriky

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.