Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrat fára z historické sci-fi. Navigaci mělo už před čtyřiceti lety

aktualizováno 
Prototyp Hurricane z konce šedesátých let překvapuje agresivním designem a na svou dobu futuristickou konstrukcí a výbavou. Ta nám ale dnes připadá jak z hodně starého sci-fi filmu. Dokazuje však, že občas bláznivé kreace prototypů nemůžeme brát na lehkou váhu.

Pro našince vcelku neznámý Holden vládne australským silnicím po desítky let. Původní výrobce kočárů z 19. století přešel v roce 1931 pod křídla amerického koncernu GM.

I proto se mnoho modelů značky výrazně inspirovalo u amerických aut koncernu a v posledních dekádách to často byly i překabátěné opely, později se do nabídky dostaly i variace na produkci jihokorejského Daewa. Mnoho modelů se ale Holdenu povedlo a některé si zaslouží místo v dějinách motorismu. 

Fotogalerie

Svůj první koncept, tedy výstavní auto pro předvádění a také pro testování nejnovějších technologií, představil světu Holden v roce 1969.

Holden Hurricane pod kódovým označením RD 001 začali vyvíjet již na začátku šedesátých let, výsledný prototyp tak spatřil světlo světa poměrně pozdě. Ale čekání stálo za to.

Sporťák s motorem uloženým uprostřed, pohonem zadních kol a čistě dvoumístnou kabinou už od pohledu nevypadá tuctově. Přední část připomíná tehdejší (a ostatně trochu i současná) závodní auta kategorie Le Mans nebo americké CanAmy. Zadní blatníky pak překrývají kola a vše dotváří kabina s obřím jednodílným sklem. Karoserie má výrazně aerodynamické tvary, ostatně testována byla ve větrném tunelu.

O pohon se staral osmiválec s objemem 4,2 litru a výkonem téměř 200 kW. Motor se po úpravách dostal později i do sériových modelů Holdenu.

A teď karosářské vychytávky: ač přední světla vypadají jako vyklápěcí, mají jen zaklapávací kryt, samotné reflektory jsou v blatnících zabudované napevno. A že chybí dveře? To je nezbytné řešení kvůli obřímu oknu. Místo nich tak má hurricane hydraulicky vyklápěnou celou kabinu. Ta se při otevření vysune směrem dopředu, navíc se vyklopí sloupek řízení a vysunou sedadla. Karoserii pak dotváří výklopná zadní část, jako to známe ze závodních aut.

Holden Hurricane

To nejzajímavější se ale ukrývá v kabině hurricanu. Spolu s osobitým designem přístrojové desky vypadá interiér jak z fantastického filmu. Některé prvky výbavy totiž předběhly dobu o pěkných pár desítek let.

Auto mělo třeba parkovací kameru, jejíž obraz se promítal na malinký černobílý monitor. Samozřejmě nikoliv displej, ale klasickou CRT obrazovku. Na svou dobu nadstandardní byla i automatická klimatizace a samonavíjecí pásy.

Ve výbavě byla dokonce i jednoduchá navigace Pathfinder. A jelikož v té době žádné komerční navigační satelity nad zeměkoulí nekroužily, musel Holden použít jiný systém. Tím byly magnety umístěné ve vozovce a na křižovatkách, které pomáhaly určovat směr. Do praxe se tento systém nedostal, ale nápad to byl na svou dobu rozhodně revoluční. Za pozornost stojí panel navigace a pak také přehršel mechanických číslicových zobrazovačů a ručičkových ukazatelů.

Holden Hurricane

Historicky první prototyp značky zmizel po krátkém období slávy v depozitáři firmy. Do restaurování se zaměstnanci Holdenu pustili v roce 2006 a protože na něm pracovali převážně ve svém volném čase, trvala důkladná renovace pět let. Ale výsledek stojí za to. Poprvé se restaurovaný hurricane představil veřejnosti v Melbourne. Ve stejném městě, kde zazářil v roce 1969. 

Autor:




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.