Návrat k motorkám mnohdy bolí na těle i penězích

-
Jakkoliv nervózní, kolísající a kvůli dovozům ojetin ze zahraničí také rozhádaný je tuzemský trh s novými i staršími auty,jdou naopak motorky v tichosti na odbyt sice v množství mnohem menším, ale poměrně dobře. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek odhaduje,že letos se v zemi prodá zhruba 8300 nových motocyklů, tedy nejméně o tisícovku víc než vloni, a dalších minimálně 5500 starších strojů lidé podobně jako v minulém roce dovezou z ciziny.

»Sice se zpožděním za motoristicky vyspělejším světem, ale přece jenom se i Češi vracejí k motocyklům. »Na rozdíl od aut ale mnozí o motorkách žalostně málo vědí. Výsledkem pak bývají koupě ojetin, nad kterými zůstává rozum stát. Mám tím na m ysli nejen finanční prodělky, ale také případy, kdy si nezkušený jezdec troufne na stroj, na který nestačí,« vyjádřil se Pavel Rys, který s novými i staršími motorkami obchoduje v Přešticích na Plzeňsku. Kdo v tuzemsku kupuje ojeté motorky? Hlavně lidé, kteří mají poměrně vyhraněnou představu o značce a typu motocyklu a přitom jim omezené finance nedovolí koupi stroje nového. Disponují podle zkušeností motoristických odborníků hotovostí ve výši od padesáti do dvou set tisícovek a věkem bývají nejčastěji mezi dvacítkou a třicítkou. »Poslední dobou ale přibývá také čtyřicátníků, a dokonce i padesátníků, kteří si chtějí udělat radost, nebo dohánějí to, oč přišli,« doplnil Pavel Rys. Ten poradil, aby se začátečník nezajímal o víc než o šestistovku. »A to ještě hovořím o člověku, který už na motorce jezdil. Teprve po dvou letech se šestistovkou by se měl jezdec ohlížet po silničním stroji litrového obsahu a silnějším,« konstatoval Pavel Rys. Motorku volí každý podle svého zájmu, stylu a srdce. Orientačně ovšem lze vycházet ze zásady,že nejméně pobitý,relativně zachovalý, bezproblémový a nenáročný bývá chopper. Při koupi je dražší, což ovšem na druhé straně slibuje, že se také dobře prodá. Jetý bývá k mání za částky od 90 000 do 220 000 korun. V případě endura už je velmi důležité zkoumat, kdo s ním jezdil a zda stroj najezdil většinu kilometrů v drsném terénu, nebo sloužil v mírných podmínkách jako cestovní. Enduro bývá levnější než jiné stroje,také údržba i náhradní díly jsou cenově nejdostupnější. Perspektivní kus lze pořídit za cenu od 60 000 do 200 000 korun. Největší riziko plyne z koupě sportovního motocyklu, který také nejrychleji ztrácí na ceně. Náhradní díly, provoz a údržba patří k nejdražším, nejkomplikovanější je rovněž posouzení ojetiny. Laik často draze zaplatí za stroj na konci životnosti či po těžké havárii. Ještě přijatelný průměr cenou začíná zhruba u 90 000 korun a opravdová kvalita mezi ojetinami šplhá až ke 300 000. Nákup v cizině přitom úspory zpravidla nepřinese. »Nebourané motorky jsou v zahraničí dražší než v Česku. A jestli se něco pořád ještě vyplácí, jsou to hlavně výhodně havarované stroje. K těm se ale laik obvykle nedostane a u těžce pobitých kusů jen těžko odhadne náklady na opravy. Až doma pak zjistí, že vlastně prodělal,« řekl pražský dovozce starších a hlavně havarovaných motocyklů Jiří V ojáček. Motoristu zvyklého kupovat starší auta snad překvapí, že u motorek se mnohem častěji mění majitelé a frekvence se zvyšuje se stářím stroje. »Nový stroj drží jezdec dva až tři roky, u starších motocyklů se za rok vystřídá také pět majitelů,« řekl Pavel Rys, který k vážnějšímu zájmu doporučuje hlavně exempláře od ročníku výroby 1992. »Se staršími motorkami zřejmě bude hodně starostí. Kusy pod ročníkem 1989 se špatně prodávají,« uvedl Pavel Rys. Současně upozornil, že jen rok výroby není pro koupi rozhodující. »Znám jen dva roky mladé motocykly, které jsou zničené, a mohl bych hovořit o motorkách osmiletých, a přesto zachovalých. Připočteme-li k tomu všemu okolnost, že prakticky každý starší motocykl během svého života ležel, a často nejednou, tak dospějeme k závěru, že koupě starší motorky není nijak snadná. A to jsem ještě nehovořil o riziku, že motocykl nabízený na prodej může být kradený v tuzemsku nebo v cizině. Je to dokonce pravděpodobnější než u automobilů,« upozornil Pavel Rys. »Proto se zájemce o jetý motocykl té či oné značky nebo vysněného modelu. Nejlépe udělá, když k transakci přizve odborníka nejlépe ze specializovaného servisu a nevezme první, co uvidí.«

Orientační ceny motocyklových dílů a oprav (v Kč)
GO motoru 20 000 až 40 000
rám 20 000 až 50 000
přední vidlice 30 000 až 40 000
ráfek 10 000 až 15 000
nádrž 20 000 až 25 000
kapotáž až 50 000
spojka 2000 až 3000
brzdový kotouč 8000 až 15 000
brzdové destičky (1 kolo) 600 až 800
přední plášť 2500 až 4500
zadní plášť 3000 až 7500
řetězová sada 2500 až 7500
sportovní laděný výfuk 6500 do 19 000
tlumič řízení 8000 do 12 000
PRAMEN: AUTO MOT O

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...