Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrat loukotí: nová pneumatika nepotřebuje vzduch

  11:16aktualizováno  11:16
Pneumatikářský gigant Bridgestone představil koncept pneumatiky, kterou není potřeba nafukovat. Speciální konstrukce připomíná loukoťová kola a její výhodou má být vysoká trvanlivost a praktická nezničitelnost pneumatiky.

Bridgestone Innovative Tire Structure | foto: Bridgestone

Na autosalonu v Tokiu se Bridgestone pochlubil konceptem Innovative Tire Structure. Tato nová pneumatika nepotřebuje být pro svou funkci plněna vzduchem nebo jiným médiem. Je to dáno speciální konstrukcí, kde běhoun nesou speciální paprsky z termoplastické pryskyřice. Zjednodušeně řečeno je to vlastně takové loukoťové kolo.

Na rozdíl od klasického loukoťového kola jsou ale pryskyřičné lamely pružné - a to v podélném i příčném směru rozdílně. To umožňuje naladit ideální tlumení pneumatiky při zachování vysoké boční stability.

Běhoun pneumatiky je vyměnitelný, samotná podpůrná struktura se dá používat neustále dokola, dokud nedojde k jejímu vážnému mechanickému poškození. Taková pneumatika by pak měla být podstatně ohleduplnější k životnímu prostředí. Jak materiál běhounu, tak pryskyřičné konstrukce jsou navíc plně recyklovatelné.

Bridgestone koncept představil v podobě devítipalcové pneumatiky na malém elektrickém vozítku. To také vypovídá o tom, pro jaké aplikace jsou zatím podobné pneumatiky vhodné. Ačkoli totiž takové "obutí" prakticky nelze píchnout a řidič jej musí měnit opravdu, jen až když dojde ke sjetí běhounu nad únosnou mez, v praxi mají podobné konstrukce řadu nevýhod.

To ostatně ukázal už před pěti lety koncept Michelin Tweel, který je postaven na prakticky shodném principu. Ačkoli takové pneumatiky snižují valivý odpor, mohou poskytnout i lepší stabilitu v zatáčkách a výrazně zvyšují bezpečnost, pro aplikace v běžných vozech se nehodí. Pneumatiky s průhlednou konstrukcí jsou totiž ve vyšších rychlostech hodně hlučné a také se oproti běžnému "obutí" podstatně více zahřívají, což jim znemožňuje dlouhé dálniční sprinty.

Podobnými neduhy bude zřejmě trpět i koncept Bridgestone. Zda a v jaké podobě tedy bude projekt uveden do praxe, zatím není známo.





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.