Bridgestone Innovative Tire Structure

Bridgestone Innovative Tire Structure | foto: Bridgestone

Návrat loukotí: nová pneumatika nepotřebuje vzduch

  • 145
Pneumatikářský gigant Bridgestone představil koncept pneumatiky, kterou není potřeba nafukovat. Speciální konstrukce připomíná loukoťová kola a její výhodou má být vysoká trvanlivost a praktická nezničitelnost pneumatiky.

Na autosalonu v Tokiu se Bridgestone pochlubil konceptem Innovative Tire Structure. Tato nová pneumatika nepotřebuje být pro svou funkci plněna vzduchem nebo jiným médiem. Je to dáno speciální konstrukcí, kde běhoun nesou speciální paprsky z termoplastické pryskyřice. Zjednodušeně řečeno je to vlastně takové loukoťové kolo.

Na rozdíl od klasického loukoťového kola jsou ale pryskyřičné lamely pružné - a to v podélném i příčném směru rozdílně. To umožňuje naladit ideální tlumení pneumatiky při zachování vysoké boční stability.

Běhoun pneumatiky je vyměnitelný, samotná podpůrná struktura se dá používat neustále dokola, dokud nedojde k jejímu vážnému mechanickému poškození. Taková pneumatika by pak měla být podstatně ohleduplnější k životnímu prostředí. Jak materiál běhounu, tak pryskyřičné konstrukce jsou navíc plně recyklovatelné.

Bridgestone koncept představil v podobě devítipalcové pneumatiky na malém elektrickém vozítku. To také vypovídá o tom, pro jaké aplikace jsou zatím podobné pneumatiky vhodné. Ačkoli totiž takové "obutí" prakticky nelze píchnout a řidič jej musí měnit opravdu, jen až když dojde ke sjetí běhounu nad únosnou mez, v praxi mají podobné konstrukce řadu nevýhod.

To ostatně ukázal už před pěti lety koncept Michelin Tweel, který je postaven na prakticky shodném principu. Ačkoli takové pneumatiky snižují valivý odpor, mohou poskytnout i lepší stabilitu v zatáčkách a výrazně zvyšují bezpečnost, pro aplikace v běžných vozech se nehodí. Pneumatiky s průhlednou konstrukcí jsou totiž ve vyšších rychlostech hodně hlučné a také se oproti běžnému "obutí" podstatně více zahřívají, což jim znemožňuje dlouhé dálniční sprinty.

Podobnými neduhy bude zřejmě trpět i koncept Bridgestone. Zda a v jaké podobě tedy bude projekt uveden do praxe, zatím není známo.