Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrh na redukci emisí je podle výrobců nerealistický

aktualizováno 
Návrh Evropské komise, která chce do roku 2012 snížit emise kysličníku uhličitého u automobilů až na úroveň 120 gramů na kilometr, je nerealistický, vážně poškodí konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu i spotřebitele.
Výfuk, emise

Výfuk, emise - Výfuk, emise | foto: Profimedia.cz

Říkají to zástupci Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).  "Proces (snižování emisí) zmrzačí výrobu automobilů," řekl Sergio Marchionne, předseda ACEA.

Podle automobilových výrobců se během tří let nedá ambiciózního cíle navrženého komisí dosáhnout. Technologické změny v konstrukci motorů, které jsou pro výrazné snížení emisí nutné, je totiž nejprve nutné navrhnout a otestovat, což bude trvat delší dobu.

"Je nerealistické věřit, že se to dá stihnout do roku 2012. Legislativa nebude hotová před rokem 2009 a auta roku 2012 budou na rýsovacím prkně zítra," uvedl ve svém vystoupení Marchionne. "Je to nesmysl, automobilový průmysl není obchod s potravinami," dodal.

Předseda ACEA také zdůraznil, že břemeno ve formě nákladů na snižování emisí by neměli nést jen automobiloví výrobci. Podle něj musí větším dílem přispět také výrobci paliv a pneumatik, správci komunikací, politici a úřady, které se starají o dopravní efektivitu.

Evropská komise po dlouhých debatách představila návrh na redukci emisí u nových automobilů začátkem letošního února. Snížení na úroveň 130 gramů by se mělo dosáhnout technologickými změnami v motorech a k redukci o dalších deset gramů mají přispět lepší pneumatiky, efektivnější řazení a další menší technologické změny.

V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Podle různých sdružení výrobců by uvedení technologie, která by vedla ke splnění cíle EK, zdražila každé auto asi o 2500 eur (cca 70 000 Kč); některé automobilky mluví až o 150 000 korunách na vybraný model nového vozu.

Automobilky sice mluví o tom, že snahu o snížení emisí respektují, ale téměř jednohlasně tvrdí, že ho nelze dosáhnout bez vypracování dopadové studie. Požadují také zapojení dalších subjektů, které množství vypouštěných emisí ovlivňují.

Zástupci ACEA také opakovali, že boj s emisemi pomocí technologických změn automobilových motorů je cenově neefektivní. Snížení o každý gram CO2 je totiž prý mnohem dražší, než kdyby se zvolil jiný přístup.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.