Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrh změn silničního zákona bude hotový v únoru

  11:14aktualizováno  11:14
Expertní komise ministerstva dopravy by měla do konce února dokončit návrh novely silničního zákona. Změny v dopravě, mezi které mimo jiné patří zrušení přednosti tramvají před chodci, by po případném schválení parlamentem mohly začít platit od začátku roku 2009. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Robert RambousekMF DNES

Podle Řebíčka také komise složená z dopravních odborníků nebo zástupců politických stran mimo jiné nalezla společné stanovisko k problému takzvané osoby blízké.

Ředitel dopravní policie Martin Červíček uvedl, že komise mimo jiné navrhla odstranit ze zákona ustanovení, které umožňuje některým řidičům s odvoláním na to, že vozidlo řídil například rodinný příslušník, vyhnout se postihu za dopravní přestupek.

Podle místopředsedy ČSSD Milana Urbana však nelze problém vyřešit tím, že odpovědnost v takovém případě ponese vlastník vozidla, jak někteří odborníci navrhují. "Je to právně složitý problém. Máme tady leasingové smlouvy a podobně," uvedl.

Ministr však konstatoval, že návrh bude třeba ještě legislativně sladit s některými dalšími předpisy. Podílet by se na tom kromě ministerstva měla také legislativní rada vlády nebo Poslanecká sněmovna. "Není zatím všeobecná shoda," uvedl v televizi ministr.

Červíček doplnil, že policie chce také změnit v administrativní oblasti postup při šetření nehod, aby zjištění viníka bylo rychlejší.

"Pro mě je nepřijatelné, abychom v souvislosti s dopravní nehodou do 50 000 (korun škody) bez zranění byli povinni ji dokumentovat na čtyřech listech a zaznamenávat věci, které nejsou až tak důležité," uvedl Červíček. Souhlasí také s návrhem, který mimo jiné zavádí přednost chodců před tramvajemi.

Jedním z návrhů komise také bylo zvýšení hranice škody, při které je řidič povinen přivolat policii, až na 250 000 korun.

Proti tomu je však Urban. "Já si myslím, že 250 000 je příliš. Je tady spousta aut v České republice, která tuto hodnotu vůbec nemají," uvedl. Podle něj by se policie místo sankcí měla spíše soustředit na prevenci.

Řebíček také uvedl, že komise zatím neukončila diskusi o změnách v bodovém systému. Podle Urbana je například možné debatovat o vyšším počtu bodů.

Bodový systém platí od července roku 2006. Pokud motorista ztratí za přestupky 12 bodů, přijde na čas o řidičský průkaz.

Podle Urbana by také prospělo zavedení řidičských průkazů na zkoušku. S tím souhlasí také Červíček.

"Nejde jenom o omezení doby platnosti řidičského průkazu, ale také o to, jak dovychovávat řidiče, kteří se něčeho (přestupku) dopustí," konstatoval.

Podle Řebíčka by také na vybraných úsecích silnic mohlo být zpřísněno předjíždění kamionů.

Změny by se podle Červíčka mohly týkat až jedné třetiny dálnice D1.

Ministr zopakoval, že na určitých úsecích dálnic v Česku by se mohlo jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině, i když se experti touto otázkou nezabývali.

Zavedení bodového systému a nový silniční zákon znamenaly revoluci v dopravě. V prvních několika měsících platnosti nového předpisu se situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí.

Loni na českých silnicích podle nedávných předběžných policejních statistik zemřelo 1 111 lidí, tedy o 155 více než za rok 2006. Zároveň se ale jednalo o druhý nejnižší počet mrtvých od roku 1990. Expertní skupinu pro vypracování novely zákona i pro posouzení jeho dopadů zřídil Řebíček v září.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.