Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Návrh změn silničního zákona bude hotový v únoru

  • 17
Expertní komise ministerstva dopravy by měla do konce února dokončit návrh novely silničního zákona. Změny v dopravě, mezi které mimo jiné patří zrušení přednosti tramvají před chodci, by po případném schválení parlamentem mohly začít platit od začátku roku 2009. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).

Podle Řebíčka také komise složená z dopravních odborníků nebo zástupců politických stran mimo jiné nalezla společné stanovisko k problému takzvané osoby blízké.

Ředitel dopravní policie Martin Červíček uvedl, že komise mimo jiné navrhla odstranit ze zákona ustanovení, které umožňuje některým řidičům s odvoláním na to, že vozidlo řídil například rodinný příslušník, vyhnout se postihu za dopravní přestupek.

Podle místopředsedy ČSSD Milana Urbana však nelze problém vyřešit tím, že odpovědnost v takovém případě ponese vlastník vozidla, jak někteří odborníci navrhují. "Je to právně složitý problém. Máme tady leasingové smlouvy a podobně," uvedl.

Ministr však konstatoval, že návrh bude třeba ještě legislativně sladit s některými dalšími předpisy. Podílet by se na tom kromě ministerstva měla také legislativní rada vlády nebo Poslanecká sněmovna. "Není zatím všeobecná shoda," uvedl v televizi ministr.

Červíček doplnil, že policie chce také změnit v administrativní oblasti postup při šetření nehod, aby zjištění viníka bylo rychlejší.

"Pro mě je nepřijatelné, abychom v souvislosti s dopravní nehodou do 50 000 (korun škody) bez zranění byli povinni ji dokumentovat na čtyřech listech a zaznamenávat věci, které nejsou až tak důležité," uvedl Červíček. Souhlasí také s návrhem, který mimo jiné zavádí přednost chodců před tramvajemi.

Jedním z návrhů komise také bylo zvýšení hranice škody, při které je řidič povinen přivolat policii, až na 250 000 korun.

Proti tomu je však Urban. "Já si myslím, že 250 000 je příliš. Je tady spousta aut v České republice, která tuto hodnotu vůbec nemají," uvedl. Podle něj by se policie místo sankcí měla spíše soustředit na prevenci.

Řebíček také uvedl, že komise zatím neukončila diskusi o změnách v bodovém systému. Podle Urbana je například možné debatovat o vyšším počtu bodů.

Bodový systém platí od července roku 2006. Pokud motorista ztratí za přestupky 12 bodů, přijde na čas o řidičský průkaz.

Podle Urbana by také prospělo zavedení řidičských průkazů na zkoušku. S tím souhlasí také Červíček.

"Nejde jenom o omezení doby platnosti řidičského průkazu, ale také o to, jak dovychovávat řidiče, kteří se něčeho (přestupku) dopustí," konstatoval.

Podle Řebíčka by také na vybraných úsecích silnic mohlo být zpřísněno předjíždění kamionů.

Změny by se podle Červíčka mohly týkat až jedné třetiny dálnice D1.

Ministr zopakoval, že na určitých úsecích dálnic v Česku by se mohlo jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině, i když se experti touto otázkou nezabývali.

Zavedení bodového systému a nový silniční zákon znamenaly revoluci v dopravě. V prvních několika měsících platnosti nového předpisu se situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí.

Loni na českých silnicích podle nedávných předběžných policejních statistik zemřelo 1 111 lidí, tedy o 155 více než za rok 2006. Zároveň se ale jednalo o druhý nejnižší počet mrtvých od roku 1990. Expertní skupinu pro vypracování novely zákona i pro posouzení jeho dopadů zřídil Řebíček v září.

,