Za samotnou technickou prohlídku se platí v závislosti na regionu mezi 270 a 400 korunami. "Nejdráž je překvapivě v severních Čechách, v Praze se platí okolo tří set padesáti. Ceny jsou to ale regulované, proto nejsou až tak vysoké," prozrazuje Miroslav Lhoták z Ústavu silniční a městské dopravy, který jednotlivé kontrolní stanice zastřešuje.
Je několik způsobů, jak STK s autem absolvovat. Buď si nechá majitel auto připravit na kontrolu servisem, nebo je odveze rovnou na stanici STK. "Osobně doporučuju jet rovnou na STK, kde technici sepíšou závady, které je zapotřebí odstranit," radí Miroslav Lhoták. Pokud potom do jednoho měsíce řidič přistaví auto už opravené k opakované prohlídce, zaplatí za ni jen okolo dvou set korun. "Dá-li ale auto do servisu s tím, že jej chce připravit na STK, nikdo mu nezaručí, že vůz kontrolou opravdu projde," tvrdí Miroslav Lhoták. Autorizované servisy mají navíc vysokou hodinovou sazbu, a tak příprava vozu na STK, kterou má řada servisů v ceníku, tu není laciná.
Na druhou stranu řada servisů nabízí, že vše vyřídí za majitele auta, což je pro něj komfortní. Servis v takovém případě auto prohlédne (a naúčtuje si za to i několik tisíc), vystaví potvrzení o emisích, odveze ho na STK a případné závady potom odstraní.
Mezi nejčastější závady při prohlídkách na STK patří vadné brzdy a špatně seřízené světlomety. K STK musí majitel auto přistavit poprvé po čtyřech letech po prvním zaevidování a potom každé dva následující roky. Stejné termíny jsou i pro platnost emisních známek.
Prasklé či korodující výfukové potrubí také pošle nejeden vůz z STK zpátky do servisu. |