Definovat, co vlastně Meilenwerk je, se jeví poměrně složité. Pod jednou střechou zde najdete sídla největších autoklubů, restaurátorské firmy, autoservisy. Movití lidé si tady pak schovávají své miláčky, se kterými vyjedou, jen když se jim to hodí. A nám je tím dávají na obdiv, jelikož tyto "garáže" – jak Meilenwerk budeme pro jednoduchost dále nazývat – jsou volně a zdarma přístupné.
OBRAZEM: Nahlédněte do Meilenwerk Berlin |
Ty u Berlína byly vybudovány ze starého tramvajového depa. Nacházejí se na okraji metropole, zhruba šest hodin cesty z Prahy. A že těch pár hodin za to stojí, vás přesvědčí už samotný příjezd k areálu, před kterým již často postávají skvosty automobilové historie. V době naší návštěvy se tu například "poflakovala" nablýskaná dvojice vozů Mercedes-Benz 220S a BMW Bavaria.
To však není nic proti tomu, co spatříte uvnitř. Desítky nablýskaných unikátů, supersportů i speciálů, které jen tak na silnici neobjevíte. Na své si tu přijde milovník historie i fanda nejnovějších sporťáků. Vedle takového monumentu jako je Rolls-Royce Phantom můžete obdivovat třeba Ferrari Enzo či Bugatti EB110.
Může se hoditMeilenwerk Berlin se nachází na okraji německé metropole asi 360 km od Prahy. Nejednodušší trasa vede po dálnici A13, na níž se napojíte kousek za Drážďany. Z Prahy vyražte po E55/D8, za hranicemi se napojíte na A17 a poté zmíněnou A13. U Berlína pak volte sjezd 2-Beuselstrasse a pokračujte stejnojmennou ulicí podle značek na Tiegergarten. Poté odbočte na Sickingenstrasse a třetí odbočka vlevo je Wiebestrasse, kde Meilenwerk sídlí. Díky svému původnímu určení leží haly mimo ekologické zóny Berlína. Ať už tedy máte jakékoli auto, nemusíte řešit nákup ekologických plaket, které jsou pro vjezd do centra města potřeba. Ušetříte i za parkování, jelikož v areálu je pro návštěvníky několik parkovacích míst zdarma. A jelikož se neplatí ani za vstup, cena tohoto zážitku se rovná ceně projetých pohonných hmot. A když už budete v Berlíně, nezapomeňte na prohlídku města. |
Bývalé tramvajové depo přitom nabízí dostatek prostoru, aby pojalo stovky automobilových skvostů. Díky unikátnímu systému pojízdných prosklených buněk se pak v případě nedostatku místa auta jednoduše poskládají tak, aby místo vzniklo.
A jak to funguje, když si majitel pro svého miláčka přijde?
Na začátku každého bloku tvořeného desítkami buněk je výdejní místo. K němu majitel přijde, načte členskou kartu a do pár minut se buňky přeskupí tak, že k němu dorazí právě ta, která obsahuje jeho vůz. Pak už může vyjet třeba na víkendovou projížďku. Jednoduché a přesto dechberoucí řešení.
Některé klenoty jsou na prodej
V obrovských halách ale nejsou jednotlivá auta jen vystavována na obdiv. Je tu i řada prodejen, v nichž si můžete vybrané skvosty světového automobilismu i koupit. Ceny samozřejmě odpovídají historické hodnotě daného automobilu i jeho stavu, který je ve většině případů téměř stoprocentní. Díky konceptu "vše pod jednou střechou" zde totiž naleznete velmi dobře zrestaurovaná historická auta.
Příkladem může být BMW 628 CSi či Porsche 911 S. Za první jmenovaný si prodejce účtuje 9 990 eur (tedy zhruba 250 tisíc korun), za druhý pak příznačných 33 911 eur (asi 820 tisíc korun). Oba vozy přitom vypadají, jakoby právě vyjely z výrobních pásů automobilek.
Meilenwerk nabízí i řadu kulturních akci či zde funguje i autopůjčovna vybraných unikátů. Pro různé příležitosti si zde můžete zapůjčit například dvanáctimístný Checker Aerobus – newyorské taxi v úpravě limuzíny. Stejná autopůjčovna má ve svém portfoliu i českou Tatru 603, která je oblíbeným sběratelským artiklem po celém světě. Červenobílá kráska může být na den vaše od 230 eur (cca 5 600 Kč), půjčovné unikátů typu Checker Aerobus sdělí firma pouze na vyžádání.
Výlet do jednoho z Meilenwerků se navíc vyplatí i pravidelně opakovat. Díky své koncepci totiž garáže fungují doslova jako živý organismus a to, co jindy minete (majitel má vůz u sebe či je skryt v zázemí servisu atp.), můžete jindy zas objevit. Navíc se portfolio neustále přirozeně mění; některá auta zmizí, jiná zas přibudou.