Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

(Ne)bezpečnost motorkářů na silnici: spoléhej jen na sebe

  10:07aktualizováno  10:07
V souvislosti se smrtelnou nehodou závodníka a instruktora jízdy Ondřeje Lelka vyvstává pro mnohé opět otázka, jak je to s bezpečností motorkářů na silnici. Jsme my motorkáři opravdu všichni odsouzeni k tomu skončit stejně?
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

V diskuzích k Ondrově nehodě (došlo k ní před týdnem, ve čtvrtek 10. července) často zazněl názor: "Zvažuju, že motorku prodám a nechám toho, protože Ondrovi nesahám ani po kotníky."

Je to na našich silnicích opravdu tak dramatické? Ti, kteří znali Ondru Lelka z okruhů, o něm hovoří jako o "panu motorkáři". Nebyl žádný nezkušený mladík. Patřil mezi velmi rozumné motorkáře, neměl zapotřebí na okreskách testovat maximálku nebo někomu dokazovat, jaký je machr.

Poslední rozloučení s Ondrou Lelkem bude tento pátek 18. července 2008 ve 14 hodin ve velké síni krematoria v Praze − Strašnicích.  

Byl i velmi zkušený motorista, který dokázal předvídat, dobře odhadovat a vyhýbat se nebezpečným situacím. Zkrátka jeden z mála řidičů, za kterého bych se v klidu posadil a jel s ním třeba na konec světa. Jenže i on jednou neodhadl situaci správně a to se mu stalo osudným.

Nikdo není dokonalý
V mnoha případech si za nehody mohou motorkáři opravdu sami, byť třeba není přímo prokázána jejich vina. Jsou lehkomyslní, riskují a osudná chyba tak na sebe dlouho nedá čekat.

Jenže někdy se prostě jen nešťastně sejde několik okolností. Stačilo, aby se Ondra Lelek v Mostě zdržel o pár sekund déle, nebo naopak vyrazil do Prahy o pár sekund dřív, a byl dál mezi námi.

Stačilo, aby se řidič dodávky lépe podíval do zrcátka, možná stačilo, aby dal blinkr, když už odbočoval, kde nemá, nebo možná stačilo, aby najel víc vlevo. Zkrátka se to sešlo.

Je utopie domnívat se, že když vše zakážeme, omezíme a dáme všude radary, nebude docházet ke smrtelným nehodám. Stále je s námi nevypočitatelný lidský faktor. I ten nejlepší řidič má prostě den, kdy něco přehlédne, opomene, nesoustředí se, udělá chybu. A ti nejhorší bohužel chybují stále!

Nikomu nevěř
Časté diskuse o tom, zda měl Ondra předjíždět, nebo ne, zda tedy nese svůj díl viny, považuji za zcestné. Kdyby dodávka nečekaně nezměnila směr, k nehodě by nikdy nedošlo. Včasný blinkr by Ondra jistě zaregistroval a brzdit uměl líp než kdokoliv z nás.

Nejspíš se totiž nejednalo vůbec o předjíždění, nýbrž o objíždění prakticky stojícího auta.

Motorkáři však u těchto typů nehod dopadají velmi špatně. Náraz do stojící překážky, kterou vozidlo napříč vozovky bezpochyby je, bývá v rychlostech nad 50 km/h většinou smrtelný nebo přinejmenším s vážnými následky.

Je nám pomoci?
Berme to, že ostatní chybují, jako trvalý fakt! Nespoléhejte na to, že na hlavní máte přednost, že na vaši zelenou ostatní stojí, že za horizontem nebo zatáčkou je volno, zkrátka nespoléhejte na bezchybnost druhých.

Přijde-li krize, na motorce nelze strhnout řízení! Co nedobrzdíte, už neukecáte. Počítejte vždy s tou nejhorší variantou a jezděte podle toho.

Zkuste dodržovat pět jednoduchých pravidel

• jezdit vždy s ohledem

• jezdit vždy s rezervou
• počítat s tím, že mě ostatní nevidí
• nepředjíždět s větším rozdílem rychlostí než 20 km/h
• nejezdit rychleji než 50 km/h přes křižovatky, kde se motají jiná vozidla

VÍCE SI PŘEČTETĚ V 29/08 VYDÁNÍ ČMN

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Jinlun 150 -Honda
Jinlun 150 -Honda

r.v. 2009, naj. 1 km
45 980 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.