Na servisu lze díky blokové výjimce ušetřit velké částky

Na servisu lze díky blokové výjimce ušetřit velké částky | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Češi se s novými auty do neznačkových servisů bojí, mohou přitom ušetřit

  • 126
Češi s novými auty dávají přednost autorizovaným servisům, nejčastěji tam, kde vůz koupili. Do neznačkových opraven zamíří až s pěti nebo šestiletým autem. Vyplývá to z údajů autoopraven.

Motoristé většinou čekají s návštěvou levnějšího neznačkového servisu až po uplynutí záruční lhůty kvůli obavě z uznání případné reklamace. Od roku 2010 přitom platí nařízení Evropské komise známé jako bloková výjimka, podle které mohou nezávislé servisy provádět pravidelné opravy předepsané výrobcem vozu, pokud mají patřičné vybavení.

Povědomí o platnosti blokové výjimky je stále nízké i když podle jednatele nezávislého servisu Auto Papoušek Michala Papouška se chování motoristů začíná měnit. „V poslední době ale začínají jezdit do servisu i mladší, tří nebo čtyřletá auta,“ uvedl.

Pro neautorizované servisy hovoří zejména nižší cena. Úkony předepsané výrobcem vozidla se u nich dají pořídit o deset až 20 procent levněji. „Například při provozování dvacítky služebních vozů, můžete při správném nastavení podmínek během tří let ušetřit až půl milionu korun,“ dodal vedoucí oddělení služby Elit Car Fleet Service Tomáš Kabrhel.

Podle Kabrhela se zájem ze strany provozovatelů firemních flotil o neznačkový servis zvýšil až na dvojnásobek. Roste ale i poptávka soukromých majitelů aut. Například servis SQS v Brně hovoří o růstu zájmu o 30 procent.

Vedle nižší ceny a hustší sítě provozoven hovoří pro neautorizované servisy i větší motivace pracovat, což se projevuje tak, že jsou často ochotné dělat i některé nestandardní věci a na rozdíl od autorizovaných servisů u nich neplatí, že opravit rovná se automaticky vyměnit. Hlavně u větších konstrukčních dílů, jako je třeba převodovka, se snaží o opravu, což je většinou levnější řešení.

,