Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amerika má strach z nebezpečných airbagů. Miliony aut jezdí do servisu

  16:47aktualizováno  16:47
Japonský výrobce airbagů Takata už roky bojuje s vadnými komponenty airbagů. Ohroženy jsou miliony aut. Americké úřady se snaží firmu donutit rozšířit kontrolu airbagů, kterou nyní zintenzivňují automobilky, ale ta se k tomu nemá. Přitom je Takata v podezření, že o nebezpečí ví už deset let.

První airbag pro spolujezdce představil v roce 1987 Mercedes. | foto: Mercedes

Takata odmítla požadavek amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu rozšířit svolávání automobilů s vadnými airbagy na celé Spojené státy. Firma za odporování úřadu může dostat vysokou pokutu, ale své rozhodnutí bránila i před členy Sněmovny reprezentantů USA.

Automobilky svolaly kvůli vadným airbagům Takaty od roku 2008 po celém světě více než 16 milionů vozů a se závadou se spojuje nejméně pět případů úmrtí od roku 2000 (čtyři v USA, jeden v Malajsii) a alespoň 160 zraněných.

Airbagy Takaty mohou mít vadný nafukovač, který může vybuchnout a uvolněné kovové částice mohou zranit či zabít řidiče. V USA zatím Takata a automobilky používající její airbagy svolaly k výměnám asi osm milionů vozů, avšak vesměs jen ve státech s vysokou vlhkostí vzduchu, při níž může nafukovač vybuchnout.

Takata v dopise pro americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) a ve vystoupeních svých zástupců na slyšení v Kongresu označila dosavadní svolávací akce za dostatečné a zdůvodňovala to zjištěnými údaji. „Nemáme dost vědeckých dokladů na to, aby to odůvodnilo změnu z regionálního svolávání k celonárodnímu,“ prohlásil v podvýboru sněmovny viceprezident Takaty Hiroši Šimizu. Náměstek ředitele NHTSA David Friedman řekl, že je reakcí Takaty „hluboce zklamán“, uvedla agentura AP.

NHTSA uvádí, že může potrestat Takatu za každý neodvolaný vůz s jejími airbagy pokutou až sedm tisíc dolarů (157 tisíc korun) denně. Takata namítá, že NHTSA může ke svolávání vozů nutit pouze výrobce automobilů, nikoli dodavatele komponentů, ale úřad s takovým výkladem nesouhlasí. Kdyby prosadil svou, musely by automobilky svolat v USA do servisů dalších osm milionů vozů. Problémové vyvíječe plynu, které nafukují airbag, se mohou objevit ve vozech značek Honda, Acura, Toyota, Lexus, Nissan, Infiniti, BMW, Chrysler, Dodge, Ram, Ford, Mazda, Mitsubishi, Pontiac, Saab a Subaru.

Japonská automobilka Honda, která je největším zákazníkem Takaty, ve středu podvýboru sněmovny sdělila, že dobrovolně svolá do servisů vozy s vadnými airbagy ve všech 50 státech USA. Svolávací akce na některé další státy unie rozšířily ve středu rovněž automobilky Chrysler a Ford, které zatím své vozy svolávaly na Floridě, Havaji, v Portoriku a na amerických Panenských ostrovech.

NHTSA začala tlačit Takatu ke svolávání po celých USA po nedávných případech výbuchů airbagů v Kalifornii a Severní Karolíně. Úřad nyní shromažďuje důkazy na podporu svého stanoviska, které by uspěly v případné soudní žaloby, ale soudní spor může podle Friedmana trvat měsíce.

V Japonsku bylo kvůli problému zatím svoláno zhruba 2,6 milionu vozidel a automobilky tam svolávací akce dále rozšiřují. Například Toyota jako přechodné řešení volí deaktivaci airbagu.

Americké úřady japonskou firmu podezřívají, že o problémech věděla už od roku 2004. V tom roce totiž Takatě nahlásila Honda neobvyklou nehodu modelu Accord z roku 2002, ve které se našly kovové úlomky patrony nafukovače. Takata pak podle dvou bývalých zaměstnanců, které dohledal New York Times, prováděla tajné testy rizikových vyvíječů plynu. Z padesáti testovaných kusů se prý u dvou projevila závada a nekontrolovaně explodovaly. Takata však po třech měsících testy ukončila a výsledky nechala skartovat.

Firma, která vyrábí asi pětinu airbagů používaných na světě, už v roce 2001 vyšetřovala varování svých inženýrů, podle kterých měly být problémy s výrobou v mexické továrně firmy. Potíže se měly týkat právě kvality svarů na patronách nafukovačů a také skladování dusičnanu amonného, který ve vlhkém prostředí nekontrolovaně vybuchuje. V roce 2006 dokonce došlo ve výrobně v mexické Monclově k sérii explozí. Fabrika byla poškozena a v domech v okolí rozbil výbuch okna. Podle zaměstnanců prý mohlo za explozi nesprávné skladování dusičnanu amonného.

Čtyřicetiletý airbag

Airbag vynalezl Američan John W. Hetrick a první sériové auto, které ho dostalo, byl Oldsmobile Toronado v roce 1973. V roce 1977 ovšem výrobce tento prvek příplatkové výbavy stáhl z nabídky pro nezájem zákazníků.

V Evropě nabídl jako první airbag Mercedes v roce 1981 pro vlajkovou třídu S.

Od 1. dubna 1989 je v USA pro nově vyrobená auta povinný airbag řidiče, od roku 1998 i pro spolujezdce.

Autoři: ,




Nejčtenější

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Škoda Yeti.
Soud nařídil VW koupit od zákazníka škodovku s podvodným softwarem

Zemský soud v německém Hildesheimu v úterý nařídil německé automobilce Volkswagen, aby od jednoho německého zákazníka za plnou cenu odkoupila naftový vůz Škoda...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.