Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

aktualizováno 
Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je ale nenápadné, na krabičce varování nenajdete, objeví se až v dlouhém příbalovém letáku. Česká republika totiž od označování rizikových léků na obalu upustila. Naopak Francie je zavedla.
České krabičky s léky řidiče před nebezpečím nevarují, lékaře či lékárníka proto upozorněte, že řídíte. Ilustrační foto

České krabičky s léky řidiče před nebezpečím nevarují, lékaře či lékárníka proto upozorněte, že řídíte. Ilustrační foto | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

I každý čerstvý řidič opouštějící autoškolu ví, že drogy a alkohol za volant nepatří. Mnohem méně se ale mluví o nebezpečných lécích. Některé medikamenty na předpis, ale i z volného prodeje, mohou být pro řidiče nebezpečné, protože zvyšují riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent.

„Negativně ovlivňují jejich pozornost, schopnost koncentrace, motoriku a koordinaci pohybů, kvalitu zrakového vnímání. Zpomalují reakce, navozují spavost či naopak pocity vnitřního napětí nebo dokonce agresivitu, nejednou i pocity zmatenosti či závrati. Může být zrádná i vzájemná kombinace zdánlivě neškodných preparátů či léků s alkoholem,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Šoféři si často neuvědomují, že negativní účinek léčiv může přetrvávat mnoho hodin po jejich podání,“ dodává.

Vykřičník pro analgetika i penicilin

Nebezpečné či rizikové léky se podle francouzského průzkumu podílí na vzniku každé třicáté autonehody. Nebezpečné jsou především medikamenty, které jejichž užití je nutné konzultovat s lékařem či lékárníkem.

Spadá sem široká škála skupin: nejzávažněji zvyšují riziko autonehody léky na léčbu nervového systému (včetně léků na léčbu závislosti na alkohol či opiáty) - a to o 46 procent. Velmi riziková jsou i antiepileptika, která zvyšují riziko účasti na nehodě o 41 procent, léky stimulující nebo naopak tlumící centrální nervový systém - psychoanaleptika a psycholeptika - zvyšují riziko nehody za volantem o 31 a 27 procent.

Smutné průzkumy

  • Projekt SARTRE 4, kterého se v letech 2010-2011 zúčastnilo více než 21 tisíc respondentů v 18 evropských státech a Izraeli, ukázal, že 5 až 10 procent z nich přiznává užívání léků, jež negativně ovlivňují řidičské schopnosti.
  • Ani výsledky projektu DRUID, při kterém došlo ve 13 zemích u 50 000 šoférů k odběru vzorku krve či slin za účelem následné analýzy na přítomnost alkoholu, návykových látek či nebezpečných medikamentů, nebyly nijak optimistické. U 4,02 procenta řidičů byly v těle prokázány zakázané návykové látky či nebezpečné medikamenty, v pětině případů ve vzájemné kombinaci či společně s alkoholem.
  • Výsledky máme i z České republiky. Specialisté Centra dopravního výzkumu v letech 2008 a 2009 odebrali 2 039 vzorků slin řidičů, z nichž 108 - tedy 5,3 procenta - bylo pozitivních. Nacházelo se v nich 83 zakázaných látek a dále pak 55 látek, které sice nejsou zakázány, ale negativně ovlivňují schopnost bezpečně řídit motorová vozidla.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Pozorní by řidiči měli být i u běžnějších látek, které užívají. Uškodit na silnicích mohou i látky na léčbu cukrovky (riziko roste o 20 procent), léky sloužící k tlumení Parkinsonovy choroby (15 procent), léky na vysoký tlak (7 procent), na alergii (5 procent) a nakonec i běžná analgetika tlumící bolest (4 procenta).

„Další rizikové léky zmiňuje i Světová zdravotnická organizace. Zopiclone (přípravek na léčbu potíží se spánkem) může zvýšit riziko vzniku smrtelné nehody až o 160 procent. Řada přípravků zvyšuje i riziko vzniku nehod spojených se zraněním. Například antiastmatika o 31 procent, antidepresiva o 35 procent a peniciliny o 12 procent,“ popisuje nehezké statistiky Budský.

Jak rizikový lék poznat?

V České republice nejsou léky rizikové pro řidiče na první pohled rozeznatelné. Přitom před několika lety ještě české krabičky s léky v takových případech označovaly varovné trojúhelníky.

Pokud je lék na předpis, pacienti by rozhodně měli příslušného lékaře upozornit na to, že usedají za volant. Rizikové mohou být i některé volně prodávané přípravky proti kašli, bolesti či kapky do očí.

„Pokud by šofér prokazatelně způsobil nehodu pod vlivem léku, u něhož je v příbalovém letáku uvedeno upozornění na možné negativní účinky na řízení vozidel, musí počítat s tím, že k tomu bude při vyšetřování nehody přihlédnuto,“ upozorňuje Roman Budský.

Jestliže řidiče nevaruje lékárník či lékař, nezbývá mu tedy nic jiného, než zodpovědně prostudovat předlouhý příbalový leták a na rizikový nebo podezřelý lék se v ordinaci či v lékárně doptat. „Můžeme jen povzdechnout nad tím, že zatímco tato praxe u nás byla opuštěna, Francouzi ji zavedli jako jeden z kroků ke snižování závažné dopravní nehodovosti,“ dodal Budský.

Francie má tři trojúhelníky

Francouzští řidiči jsou na tom v případě rizikových léků opravdu lépe. Na první pohled totiž poznají, nakolik je pro ně přípravek od lékaře či z lékárny nebezpečný.

Tamní zdravotnictví dělí léky podle jejich možného dopadu na bezpečnost silničního provozu do čtyř kategorií: Na obalu léků, jejichž negativní vliv na řízení vozidel není měřitelný, se nenachází žádný symbol. Přípravky vyžadující opatrnost a pečlivé přečtení příbalového letáku jsou označeny žlutým trojúhelníčkem se symbolem automobilu a nápisem Niveau 1 - takové mohou zvýšit riziko zavinění dopravní nehody o 14 procent.

Vhodnosti používání léků označených oranžovým trojúhelníčkem s nápisem Niveau 2 je třeba věnovat velkou pozornost a jejich případné užívání je vždy nutné konzultovat s lékařem či lékárníkem, protože zvyšují riziko nehody na silnici až o 30 procent. Léky označené červeným trojúhelníčkem s nápisem Niveau 3 nesmějí řidiči užívat nikdy. Při jejich užití narůstá riziko vzniku zaviněné nehody až o 86 procent.

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.