Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

aktualizováno 
Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je ale nenápadné, na krabičce varování nenajdete, objeví se až v dlouhém příbalovém letáku. Česká republika totiž od označování rizikových léků na obalu upustila. Naopak Francie je zavedla.
České krabičky s léky řidiče před nebezpečím nevarují, lékaře či lékárníka proto upozorněte, že řídíte. Ilustrační foto

České krabičky s léky řidiče před nebezpečím nevarují, lékaře či lékárníka proto upozorněte, že řídíte. Ilustrační foto | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

I každý čerstvý řidič opouštějící autoškolu ví, že drogy a alkohol za volant nepatří. Mnohem méně se ale mluví o nebezpečných lécích. Některé medikamenty na předpis, ale i z volného prodeje, mohou být pro řidiče nebezpečné, protože zvyšují riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent.

„Negativně ovlivňují jejich pozornost, schopnost koncentrace, motoriku a koordinaci pohybů, kvalitu zrakového vnímání. Zpomalují reakce, navozují spavost či naopak pocity vnitřního napětí nebo dokonce agresivitu, nejednou i pocity zmatenosti či závrati. Může být zrádná i vzájemná kombinace zdánlivě neškodných preparátů či léků s alkoholem,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Šoféři si často neuvědomují, že negativní účinek léčiv může přetrvávat mnoho hodin po jejich podání,“ dodává.

Vykřičník pro analgetika i penicilin

Nebezpečné či rizikové léky se podle francouzského průzkumu podílí na vzniku každé třicáté autonehody. Nebezpečné jsou především medikamenty, které jejichž užití je nutné konzultovat s lékařem či lékárníkem.

Spadá sem široká škála skupin: nejzávažněji zvyšují riziko autonehody léky na léčbu nervového systému (včetně léků na léčbu závislosti na alkohol či opiáty) - a to o 46 procent. Velmi riziková jsou i antiepileptika, která zvyšují riziko účasti na nehodě o 41 procent, léky stimulující nebo naopak tlumící centrální nervový systém - psychoanaleptika a psycholeptika - zvyšují riziko nehody za volantem o 31 a 27 procent.

Smutné průzkumy

  • Projekt SARTRE 4, kterého se v letech 2010-2011 zúčastnilo více než 21 tisíc respondentů v 18 evropských státech a Izraeli, ukázal, že 5 až 10 procent z nich přiznává užívání léků, jež negativně ovlivňují řidičské schopnosti.
  • Ani výsledky projektu DRUID, při kterém došlo ve 13 zemích u 50 000 šoférů k odběru vzorku krve či slin za účelem následné analýzy na přítomnost alkoholu, návykových látek či nebezpečných medikamentů, nebyly nijak optimistické. U 4,02 procenta řidičů byly v těle prokázány zakázané návykové látky či nebezpečné medikamenty, v pětině případů ve vzájemné kombinaci či společně s alkoholem.
  • Výsledky máme i z České republiky. Specialisté Centra dopravního výzkumu v letech 2008 a 2009 odebrali 2 039 vzorků slin řidičů, z nichž 108 - tedy 5,3 procenta - bylo pozitivních. Nacházelo se v nich 83 zakázaných látek a dále pak 55 látek, které sice nejsou zakázány, ale negativně ovlivňují schopnost bezpečně řídit motorová vozidla.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Pozorní by řidiči měli být i u běžnějších látek, které užívají. Uškodit na silnicích mohou i látky na léčbu cukrovky (riziko roste o 20 procent), léky sloužící k tlumení Parkinsonovy choroby (15 procent), léky na vysoký tlak (7 procent), na alergii (5 procent) a nakonec i běžná analgetika tlumící bolest (4 procenta).

„Další rizikové léky zmiňuje i Světová zdravotnická organizace. Zopiclone (přípravek na léčbu potíží se spánkem) může zvýšit riziko vzniku smrtelné nehody až o 160 procent. Řada přípravků zvyšuje i riziko vzniku nehod spojených se zraněním. Například antiastmatika o 31 procent, antidepresiva o 35 procent a peniciliny o 12 procent,“ popisuje nehezké statistiky Budský.

Jak rizikový lék poznat?

V České republice nejsou léky rizikové pro řidiče na první pohled rozeznatelné. Přitom před několika lety ještě české krabičky s léky v takových případech označovaly varovné trojúhelníky.

Pokud je lék na předpis, pacienti by rozhodně měli příslušného lékaře upozornit na to, že usedají za volant. Rizikové mohou být i některé volně prodávané přípravky proti kašli, bolesti či kapky do očí.

„Pokud by šofér prokazatelně způsobil nehodu pod vlivem léku, u něhož je v příbalovém letáku uvedeno upozornění na možné negativní účinky na řízení vozidel, musí počítat s tím, že k tomu bude při vyšetřování nehody přihlédnuto,“ upozorňuje Roman Budský.

Jestliže řidiče nevaruje lékárník či lékař, nezbývá mu tedy nic jiného, než zodpovědně prostudovat předlouhý příbalový leták a na rizikový nebo podezřelý lék se v ordinaci či v lékárně doptat. „Můžeme jen povzdechnout nad tím, že zatímco tato praxe u nás byla opuštěna, Francouzi ji zavedli jako jeden z kroků ke snižování závažné dopravní nehodovosti,“ dodal Budský.

Francie má tři trojúhelníky

Francouzští řidiči jsou na tom v případě rizikových léků opravdu lépe. Na první pohled totiž poznají, nakolik je pro ně přípravek od lékaře či z lékárny nebezpečný.

Tamní zdravotnictví dělí léky podle jejich možného dopadu na bezpečnost silničního provozu do čtyř kategorií: Na obalu léků, jejichž negativní vliv na řízení vozidel není měřitelný, se nenachází žádný symbol. Přípravky vyžadující opatrnost a pečlivé přečtení příbalového letáku jsou označeny žlutým trojúhelníčkem se symbolem automobilu a nápisem Niveau 1 - takové mohou zvýšit riziko zavinění dopravní nehody o 14 procent.

Vhodnosti používání léků označených oranžovým trojúhelníčkem s nápisem Niveau 2 je třeba věnovat velkou pozornost a jejich případné užívání je vždy nutné konzultovat s lékařem či lékárníkem, protože zvyšují riziko nehody na silnici až o 30 procent. Léky označené červeným trojúhelníčkem s nápisem Niveau 3 nesmějí řidiči užívat nikdy. Při jejich užití narůstá riziko vzniku zaviněné nehody až o 86 procent.

Autor:




Nejčtenější

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Další z rubriky

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Ford Mustang V8,EU...
Ford Mustang V8,EU...

r.v. 2016, naj. 5 000 km, benzín
1 349 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.