Nečekané odhalení: nová Yamaha V-Max

  10:48
Dlouhých devět let Yamaha připravovala příznivce kultovního stroje V-Max na uvedení jeho nástupce. Včera ten okamžik nadešel – bijec supersportů s největším zrychlením je zase na světě.
Yamaha V-Max

Yamaha V-Max | foto: Yamaha

Ten první V-Max se začal prodávat v roce 1985 a velice záhy si získal značnou popularitu na svou dobu gigantickým výkonem 140 koní. Toho v té době nedosahovaly ani supersportovní mašiny, které dokázal V-Max s přehledem pokořit v akceleraci.

Ve spojení s osobitým muskulárním vzhledem tak vznikla motorka, která se nedala zařadit do žádně ze zavedených škatulek – trochu naháč, trochu chopper, trochu dragsterový speciál – každopádně byla brzy označena za kultovní.

Yamaha V-Max

Fanoušci V-Maxu mu dokázali odpustit i nepříliš dobré jízdní vlastnosti – šlo s ním těžko zatáčet, protože potenciál motoru překračoval možnosti podvozku (tento neduh se v podstatě nepovedlo překonat až do ukončení jeho výroby). O oblibě V-Maxu ale svědčí i více než 100 000 prodaných kusů, stejně jako umístění v expozici "Art of the Motorcyle" v Guggenheimově muzeu moderního umění.

U nás byl jeho prodej ukončen již před několika lety především z důvodů jistého morálního zastarání (a samozřejmě také kvůli evropským emisním limitům), v USA se však poslední nové kusy prodávaly ještě loni. Už od začátku tohoto století začala Yamaha ukazovat na světových veletrzích zamlžené koncepty bez jakékoliv vysvětlující informace, kterými příznivce V-Maxu dlouho dráždila…

Upřímně řečeno, po tajnostech, které Yamaha s novým V-Maxem dělala, jeho podoba žádným velkým překvapením není. V zásadě totiž vyhlíží jako faceliftovaný předchozí model, kde asi největší vnější odlišností je tvarování výfukových koncovek a nová světla. Nepochybně tím ale udělá radost všem dosavadním příznivcům této ikony, kteří by se s nějakým ultra sci-fi designem smiřovali těžko. Technicky se ovšem o nějaké nudě mluvit nedá.

Koncepce motoru sice zůstala (čtyřválec do V se sevřením 70 stupňů), proklamovaný výkon však dělá rovných 200 koní, čímž se V-Max dostal na úroveň nejvýkonnějších sériově vyráběných motorek světa (Kawasaki ZZR1400 má 203 koní, Suzuki Hayabusa 198 koní). A to prototypy motoru údajně dosahovaly na motorové brzdě výkonu 295 koní!

Těsně před uvedením se spekulovalo o objemu 1800 ccm. Kompletně nový, kapalinou chlazený motor V-Maxu má nakonec 1679 ccm, s čímž souvisí gigantická hodnota kroutícího momentu 167 newtonmetrů.

Yamaha slibuje raketovou akceleraci, o které asi není radno pochybovat. Na konkrétní hodnotu zrychlení 0-100 km/h si budeme muset chvilku počkat, titul krále sprintů se dnes mezi sériovými motocykly uděluje za časy kolem 2,5 sekundy…

Yamaha V-Max

Maximální rychlost by měla být prakticky stejná, jako u první generace: 220 km/h.

Jednou z originalit první verze byl tzv. V-Boost systém, neboli propojení sacích kanálů otvírané elektromotorkem v šesti tisících otáčkách. Výsledkem bylo masivní zrychlení (a pochopitelně i vyšší spotřeba). U aktuálně představeného modelu o něm už není řeč, zato byly nasazeny špičkové technologie, které Yamaha dosud používala u supersportů, jako je elektronický plyn nebo variabilní délka sacího potrubí.

Podle prvních informací konstruktéři věnovali značnou pozornost také podvozku, který by měl být ovladatelnější a v zatáčkách čitelnější. Základem je hliníkový odlévaný rám, který nahrazuje trubky a který by měl poskytnout V-maxu patřičnou tuhost.

Z technických dat lze zároveň vyčíst prodloužení rozvoru na 1700 mm, což bývá neklamné znamení toho, že stroj bude mít především neotřesitelnou stabilitu při jízdě rovně. V-Max je standardně vybaven ABS, které pomáhá patřičně zvětšeným brzdám.

Z dalších technických novinek jsou určitě zajímavé nastavitelné charakteristiky odpružení (předpětí pružin, tlumení) nebo zvětšení rozměru zadního kola z 15 na 18 palců. Naopak vše při starém zůstalo u nádrže, která má znovu objem 15 litrů nebo dostupnost pouze v černé barvě.

Yamaha V-Max

Yamaha očekává po novém V-Maxu silnou poptávku – k jejímu uspokojení zprovoznila od včerejška (4.6.) speciální stránky, kde bude možné si horkou novinku objednat online.

Protože výrobní kapacity v Japonsku mají svůj strop, objednávky budou vyřizovány jednoduchým systémem "kdo dřív objedná, ten dřív jezdí". Zároveň se strojem Yamaha připravila paletu doplňků a stylových oděvních doplňků.

Cena pro Evropu je stanovena na 19 990 eur, u nás 499 900 Kč včetně daně.

Yamaha V-Max

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...