Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nečekané odhalení: nová Yamaha V-Max

  10:48aktualizováno  10:48
Dlouhých devět let Yamaha připravovala příznivce kultovního stroje V-Max na uvedení jeho nástupce. Včera ten okamžik nadešel – bijec supersportů s největším zrychlením je zase na světě.

Yamaha V-Max | foto: Yamaha

Ten první V-Max se začal prodávat v roce 1985 a velice záhy si získal značnou popularitu na svou dobu gigantickým výkonem 140 koní. Toho v té době nedosahovaly ani supersportovní mašiny, které dokázal V-Max s přehledem pokořit v akceleraci.

Ve spojení s osobitým muskulárním vzhledem tak vznikla motorka, která se nedala zařadit do žádně ze zavedených škatulek – trochu naháč, trochu chopper, trochu dragsterový speciál – každopádně byla brzy označena za kultovní.

Yamaha V-Max

Fanoušci V-Maxu mu dokázali odpustit i nepříliš dobré jízdní vlastnosti – šlo s ním těžko zatáčet, protože potenciál motoru překračoval možnosti podvozku (tento neduh se v podstatě nepovedlo překonat až do ukončení jeho výroby). O oblibě V-Maxu ale svědčí i více než 100 000 prodaných kusů, stejně jako umístění v expozici "Art of the Motorcyle" v Guggenheimově muzeu moderního umění.

U nás byl jeho prodej ukončen již před několika lety především z důvodů jistého morálního zastarání (a samozřejmě také kvůli evropským emisním limitům), v USA se však poslední nové kusy prodávaly ještě loni. Už od začátku tohoto století začala Yamaha ukazovat na světových veletrzích zamlžené koncepty bez jakékoliv vysvětlující informace, kterými příznivce V-Maxu dlouho dráždila…

Upřímně řečeno, po tajnostech, které Yamaha s novým V-Maxem dělala, jeho podoba žádným velkým překvapením není. V zásadě totiž vyhlíží jako faceliftovaný předchozí model, kde asi největší vnější odlišností je tvarování výfukových koncovek a nová světla. Nepochybně tím ale udělá radost všem dosavadním příznivcům této ikony, kteří by se s nějakým ultra sci-fi designem smiřovali těžko. Technicky se ovšem o nějaké nudě mluvit nedá.

Koncepce motoru sice zůstala (čtyřválec do V se sevřením 70 stupňů), proklamovaný výkon však dělá rovných 200 koní, čímž se V-Max dostal na úroveň nejvýkonnějších sériově vyráběných motorek světa (Kawasaki ZZR1400 má 203 koní, Suzuki Hayabusa 198 koní). A to prototypy motoru údajně dosahovaly na motorové brzdě výkonu 295 koní!

Těsně před uvedením se spekulovalo o objemu 1800 ccm. Kompletně nový, kapalinou chlazený motor V-Maxu má nakonec 1679 ccm, s čímž souvisí gigantická hodnota kroutícího momentu 167 newtonmetrů.

Yamaha slibuje raketovou akceleraci, o které asi není radno pochybovat. Na konkrétní hodnotu zrychlení 0-100 km/h si budeme muset chvilku počkat, titul krále sprintů se dnes mezi sériovými motocykly uděluje za časy kolem 2,5 sekundy…

Yamaha V-Max

Maximální rychlost by měla být prakticky stejná, jako u první generace: 220 km/h.

Jednou z originalit první verze byl tzv. V-Boost systém, neboli propojení sacích kanálů otvírané elektromotorkem v šesti tisících otáčkách. Výsledkem bylo masivní zrychlení (a pochopitelně i vyšší spotřeba). U aktuálně představeného modelu o něm už není řeč, zato byly nasazeny špičkové technologie, které Yamaha dosud používala u supersportů, jako je elektronický plyn nebo variabilní délka sacího potrubí.

Podle prvních informací konstruktéři věnovali značnou pozornost také podvozku, který by měl být ovladatelnější a v zatáčkách čitelnější. Základem je hliníkový odlévaný rám, který nahrazuje trubky a který by měl poskytnout V-maxu patřičnou tuhost.

Z technických dat lze zároveň vyčíst prodloužení rozvoru na 1700 mm, což bývá neklamné znamení toho, že stroj bude mít především neotřesitelnou stabilitu při jízdě rovně. V-Max je standardně vybaven ABS, které pomáhá patřičně zvětšeným brzdám.

Z dalších technických novinek jsou určitě zajímavé nastavitelné charakteristiky odpružení (předpětí pružin, tlumení) nebo zvětšení rozměru zadního kola z 15 na 18 palců. Naopak vše při starém zůstalo u nádrže, která má znovu objem 15 litrů nebo dostupnost pouze v černé barvě.

Yamaha V-Max

Yamaha očekává po novém V-Maxu silnou poptávku – k jejímu uspokojení zprovoznila od včerejška (4.6.) speciální stránky, kde bude možné si horkou novinku objednat online.

Protože výrobní kapacity v Japonsku mají svůj strop, objednávky budou vyřizovány jednoduchým systémem "kdo dřív objedná, ten dřív jezdí". Zároveň se strojem Yamaha připravila paletu doplňků a stylových oděvních doplňků.

Cena pro Evropu je stanovena na 19 990 eur, u nás 499 900 Kč včetně daně.

Yamaha V-Max

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.