Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nedostatek inženýrů brání rychlejšímu rozvoji německých automobilek

  9:25aktualizováno  9:25
Řada německých automobilek zažívá v pokrizovém období zlaté časy. Prodeje BMW, Volkswagenu, Mercedesu, Audi, Porsche a dalších trhají jeden rekord za druhým. Firmy by expandovaly víc, ale mají prý nedostatek kvalifikovaných inženýrů.

Automobilky hledají kvalifikované pracovníky | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Německé automobilky si stěžují na nedostatek vzdělaných pracovních sil. Podle posledních údajů z pracovního trhu chybí v německém průmyslu přes 77 000 technicky vzdělaných vysokoškoláků. To brání automobilkám v rychlejším rozvoji, přitom už nyní je růst velmi výrazný.

Odborníci tvrdí, že nedostatek inženýrů by mohl především zpomalit nástup elektromobilů, které řada německých automobilek připravuje pro sériovou výrobu. Důvodů nedostatku kvalifikovaných pracovních sil je několik. Inženýrů je dlouhodobý nedostatek, populace navíc stárne a mnozí zkušení zaměstnanci odcházejí do důchodu. Na technické vysoké školy se přitom (nejen) v Německu hlásí stále méně uchazečů.

BMW by přitom chtělo letos najmou 800 lidí do své továrny v Lipsku. Ta má vyrábět elektrické modely i3 a i8. Porsche hodlá najmout až 1 000 odborníků do své nedaleké továrny, kde se má vyrábět malé SUV Cajun. Celkově chce Porsche najmout v následujících letech asi 3 000 zaměstnanců.

Podle průzkumů prý třetina německých firem považuje nedostatek inženýrů za vážné riziko pro budoucí konkurenceschopnost podniků. V automobilovém průmyslu může být například pozdržen vývoj nových modelů.

Přitom rivalita panuje nejenom mezi německými a zahraničními automobilkami, ale také mezi domácími vzájemně. Například Audi, BMW a Mercedes se chystají na velkou bitvu o pozici luxusní jedničky. Zrovna BMW chce do roku 2020 zvýšit produkci ze současných 1,6 milionu na dva miliony vozů ročně. Audi a Mercedes přitom za současnou jedničkou v luxusním segmentu nechtějí zaostávat.

Firmy shání zaměstnance kde se dá. Lákají z vysokých škol čerstvé absolventy, kteří se původně chtěli dále věnovat výzkumu a vědě. Automobilky také posilují své vzdělávací programy. Inženýry shání i v zemích, které jsou pro mnohé nejvýrazněji rostoucími trhy – tedy v Indii a Číně. Po zahraničních zaměstnancích baží automobilky i z jiných důvodů – rozumí totiž trhům, na které automobilky momentálně pronikají.

Spolková vláda tento trend podporuje a v červnu zrušila povinnost zaměstnavatelů pro některé pozice dokazovat, že není dostatek domácích uchazečů. Vláda také hodlá snížit současný platový strop, který opravňuje zaměstnance k trvalému pobytu v Německu. Prozatím je hranice vysokých 66 000 euro ročně.

Vysoká poptávka po inženýrech zvyšuje jejich platy. Průměrný plat vysokoškolsky vzdělaného zaměstnance v automobilovém průmyslu v Německu je 48 725 euro ročně, inženýři na manažerských pozicích vydělávají průměrně 84 200 euro za rok. Automobilky také lákají na různé bonusy a zaměstnanecké výhody.





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.