Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nehod v Praze přibylo, řidiči stále více ujíždějí od nehod

  10:42aktualizováno  10:42
Po zavedení bodového systému počet nehod v zemi klesl. Praha je však výjimečná, havárií tu přibylo. Pražští řidiči loni způsobili více nehod než v předchozím roce. Čím dál víc řidičů také z místa nehody ujíždí.

Ilustrační foto - nehoda na pražské magistrále | foto: Ivan SvobodaiDNES.cz

U řidičů v ostatních regionech přitom podle předběžných statistik nehodovost poklesla.

"V Praze se loni stalo 34 609 dopravních nehod, což je o 1260 případů více než v roce 2005,“ uvedl šéf dopravních policistů Pavel Švrčula.

Ve statistice převládají drobné havárie, které způsobily pouze hmotné škody, nikoliv zranění. Na silnicích metropole tak loni zemřelo o šest obětí méně než v roce 2004 - padesát pět lidí, ve městě také poklesl počet těžce i lehce zraněných osob.

"Je to tím, že v Praze je nejsilnější provoz. Praha je centrem a prakticky se tu sjíždějí veškeré dálnice a komunikace. Dopravu zatěžuje také kamionová doprava nebo velký turistický ruch. To je důvod, proč dochází k tolika dopravním nehodám,“ vysvětluje Pavel Švrčula.

Nelze se pak divit, že řidiči, kteří se každý den s hustou dopravou potýkají, občas nabourají. "Popojížděl jsem v koloně a najednou řidič přede mnou prudce zabrzdil. Udělal jsem to samé, ale ten za mnou to už nezvládl a naboural mi do kufru. A jednou jsem to takhle nezvládl i já,“ popisuje zážitky z cesty do práce řidič Jiří Okrouhlík.

Nejvyšší počet nehod se stal v březnu
Při pohledu do statistik je nutné rozlišit první a druhé pololetí loňského roku. V prvních šesti měsících totiž ještě neplatil nový silniční zákon. Počet nehod je tak hodně vysoký.

"V prvním pololetí jsme zaznamenali o 3626 nehod více než v prvním půlroce roku 2005. Nejhorším měsícem byl březen, kdy nehody narostly až o 37 procent,“ podotkl Švrčula. Na mnoha nehodách se podepsaly špatné klimatické podmínky, které na začátku loňska byly.

Po zavedení bodového systému se situace na silnicích všeobecně zklidnila, což je na statistice dopravních nehod vidět.

"Ve druhém pololetí jsme proti roku 2005 zaznamenali pokles dopravních nehod o 2366. Pokud dáme dohromady všechna tato čísla, musíme konstatovat, že v roce 2006 přibylo v Praze dopravních nehod asi o 1260, což je nárůst asi o 3,8 procenta,“ prohlašuje pražský dopravní šéf.

Zůstává otázka, kolik řidičů z místa nehody prostě ujelo, protože se báli o své body. "Připouštím, že jsem nečekal na vyšetření nehody, při které mi kamion promáčkl dveře u auta nárazníkem. Možná jsem tak ušetřil peníze za pokutu a také několik bodů,“ přiznává jeden z pražských řidičů.

Snížit počet nehod v ulicích metropole má letos pomoci 500 nových strážníků a nové radary. K devíti stálým radarům, které měří rychlost na devíti úsecích ve městě, přibude v nejbližších dnech ještě jeden.

Dále se v ulicích objeví desítka zařízení měřících okamžitou rychlost, dalšími zhruba patnácti ručními radary mají být vybaveny hlídky strážníků.

Strážníci pomohou u nehod
Nehody však komplikují dopravu také lidem, kteří třeba auty ani nejezdí. "Kolikrát se už zpozdil autobus, protože na hlavní se stala bouračka, to se ani nedá spočítat,“ rozčiluje se Alena Poledníková z Břevnova.

Takovým problémům by mělo zabránit rozhodnutí bezpečnostní rady města, které umožnilo strážníkům pomáhat policii při dopravních nehodách.

Státní policie se tak může soustředit třeba na kamionovou dopravu. Strážníci zase měří rychlost projíždějících aut, dohlížejí na nebezpečné úseky a mohou pomoci zajistit místo dopravní nehody.

"Naši strážníci mají značkovací spreje, kterými zaznamenají postavení vozidel. Ta se pak mohou ze silnice odklidit a neblokují dopravu,“ podotkl náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.

Jak Pražané bourali
porovnání let 2005 a 2006

Celkem se stalo 34 609 nehod, o 1260 nehod více než v r. 2005. Na silnicích zemřelo 55 osob, v roce 2005 to bylo o 6 lidí více. Težce zraněno bylo 355 lidí, počet poklesl o 38 případů. Lehké zranění utrpělo 2058 osob, o 545 případů méně než v r. 2005.

Z místa nehody ujíždí čím dál víc řidičů

Přestože Praha je jediným regionem z celé republiky, kde po zavedení bodového systému počet nehod neklesl, situace není tragická. "V Praze převažují takové ty drobné dopravní nehody, kdy se jedná pouze o hmotnou škodu, nikoliv o zranění,“ vysvětluje šéf dopravní policie Pavel Švrčula.

Kde se v Praze bourá nejvíc?
Na rychlostních komunikacích, jako je Štěrboholská radiála nebo pražský okruh. K nejvíce nehodám dochází u sjezdů a nájezdů na ně. Řidiči si myslí, že když vyjíždějí z vedlejší třeba na Jižní spojku, že zde funguje takzvaná metoda zipu. A to i přesto, že značky dokazují opak.

Jaké jsou v hlavním městě nejčastější příčiny dopravních nehod?
Řidiči nejčastěji nevěnují plnou pozornost řízení vozidla a také nedodržují bezpečnou vzdálenost. Často dělají jiné věci, než mají. Telefonují nebo kouří. Ale to se velmi těžko prokazuje, nikdo se nepřizná, že za jízdy telefonoval.

Jaký podíl na nehodách má alkohol za volantem?
Zaznamenali jsme pokles případů, kdy řidiči usedli za volant opilí. Problémy jsou jinde. Často neznáme pachatele nehody, protože lidé nezůstanou na místě, kde se nehoda stala, a klidně ujedou. Hlavně v případě, kdy poškodí jiné vozidlo.

Kolik takových případů evidujete?
Je to asi deset procent. A číslo postupně narůstá.

Co se snažíte dělat, aby počet dopravních nehod dále nevzrůstal?
Zaměřujeme se ve velké míře na kamionovou dopravu, která se hodně podílí na dopravních nehodách. Jinak bezpečnostní akce typu Kryštof děláme každý rok podle dopravní situace a nečekáme na to, až je vyhlásí policejní prezidium.


Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.