Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nehod v Praze přibylo, řidiči stále více ujíždějí od nehod

  10:42
Po zavedení bodového systému počet nehod v zemi klesl. Praha je však výjimečná, havárií tu přibylo. Pražští řidiči loni způsobili více nehod než v předchozím roce. Čím dál víc řidičů také z místa nehody ujíždí.

Ilustrační foto - nehoda na pražské magistrále | foto: Ivan SvobodaiDNES.cz

U řidičů v ostatních regionech přitom podle předběžných statistik nehodovost poklesla.

"V Praze se loni stalo 34 609 dopravních nehod, což je o 1260 případů více než v roce 2005,“ uvedl šéf dopravních policistů Pavel Švrčula.

Ve statistice převládají drobné havárie, které způsobily pouze hmotné škody, nikoliv zranění. Na silnicích metropole tak loni zemřelo o šest obětí méně než v roce 2004 - padesát pět lidí, ve městě také poklesl počet těžce i lehce zraněných osob.

"Je to tím, že v Praze je nejsilnější provoz. Praha je centrem a prakticky se tu sjíždějí veškeré dálnice a komunikace. Dopravu zatěžuje také kamionová doprava nebo velký turistický ruch. To je důvod, proč dochází k tolika dopravním nehodám,“ vysvětluje Pavel Švrčula.

Nelze se pak divit, že řidiči, kteří se každý den s hustou dopravou potýkají, občas nabourají. "Popojížděl jsem v koloně a najednou řidič přede mnou prudce zabrzdil. Udělal jsem to samé, ale ten za mnou to už nezvládl a naboural mi do kufru. A jednou jsem to takhle nezvládl i já,“ popisuje zážitky z cesty do práce řidič Jiří Okrouhlík.

Nejvyšší počet nehod se stal v březnu
Při pohledu do statistik je nutné rozlišit první a druhé pololetí loňského roku. V prvních šesti měsících totiž ještě neplatil nový silniční zákon. Počet nehod je tak hodně vysoký.

"V prvním pololetí jsme zaznamenali o 3626 nehod více než v prvním půlroce roku 2005. Nejhorším měsícem byl březen, kdy nehody narostly až o 37 procent,“ podotkl Švrčula. Na mnoha nehodách se podepsaly špatné klimatické podmínky, které na začátku loňska byly.

Po zavedení bodového systému se situace na silnicích všeobecně zklidnila, což je na statistice dopravních nehod vidět.

"Ve druhém pololetí jsme proti roku 2005 zaznamenali pokles dopravních nehod o 2366. Pokud dáme dohromady všechna tato čísla, musíme konstatovat, že v roce 2006 přibylo v Praze dopravních nehod asi o 1260, což je nárůst asi o 3,8 procenta,“ prohlašuje pražský dopravní šéf.

Zůstává otázka, kolik řidičů z místa nehody prostě ujelo, protože se báli o své body. "Připouštím, že jsem nečekal na vyšetření nehody, při které mi kamion promáčkl dveře u auta nárazníkem. Možná jsem tak ušetřil peníze za pokutu a také několik bodů,“ přiznává jeden z pražských řidičů.

Snížit počet nehod v ulicích metropole má letos pomoci 500 nových strážníků a nové radary. K devíti stálým radarům, které měří rychlost na devíti úsecích ve městě, přibude v nejbližších dnech ještě jeden.

Dále se v ulicích objeví desítka zařízení měřících okamžitou rychlost, dalšími zhruba patnácti ručními radary mají být vybaveny hlídky strážníků.

Strážníci pomohou u nehod
Nehody však komplikují dopravu také lidem, kteří třeba auty ani nejezdí. "Kolikrát se už zpozdil autobus, protože na hlavní se stala bouračka, to se ani nedá spočítat,“ rozčiluje se Alena Poledníková z Břevnova.

Takovým problémům by mělo zabránit rozhodnutí bezpečnostní rady města, které umožnilo strážníkům pomáhat policii při dopravních nehodách.

Státní policie se tak může soustředit třeba na kamionovou dopravu. Strážníci zase měří rychlost projíždějících aut, dohlížejí na nebezpečné úseky a mohou pomoci zajistit místo dopravní nehody.

"Naši strážníci mají značkovací spreje, kterými zaznamenají postavení vozidel. Ta se pak mohou ze silnice odklidit a neblokují dopravu,“ podotkl náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.

Jak Pražané bourali
porovnání let 2005 a 2006

Celkem se stalo 34 609 nehod, o 1260 nehod více než v r. 2005. Na silnicích zemřelo 55 osob, v roce 2005 to bylo o 6 lidí více. Težce zraněno bylo 355 lidí, počet poklesl o 38 případů. Lehké zranění utrpělo 2058 osob, o 545 případů méně než v r. 2005.

Z místa nehody ujíždí čím dál víc řidičů

Přestože Praha je jediným regionem z celé republiky, kde po zavedení bodového systému počet nehod neklesl, situace není tragická. "V Praze převažují takové ty drobné dopravní nehody, kdy se jedná pouze o hmotnou škodu, nikoliv o zranění,“ vysvětluje šéf dopravní policie Pavel Švrčula.

Kde se v Praze bourá nejvíc?
Na rychlostních komunikacích, jako je Štěrboholská radiála nebo pražský okruh. K nejvíce nehodám dochází u sjezdů a nájezdů na ně. Řidiči si myslí, že když vyjíždějí z vedlejší třeba na Jižní spojku, že zde funguje takzvaná metoda zipu. A to i přesto, že značky dokazují opak.

Jaké jsou v hlavním městě nejčastější příčiny dopravních nehod?
Řidiči nejčastěji nevěnují plnou pozornost řízení vozidla a také nedodržují bezpečnou vzdálenost. Často dělají jiné věci, než mají. Telefonují nebo kouří. Ale to se velmi těžko prokazuje, nikdo se nepřizná, že za jízdy telefonoval.

Jaký podíl na nehodách má alkohol za volantem?
Zaznamenali jsme pokles případů, kdy řidiči usedli za volant opilí. Problémy jsou jinde. Často neznáme pachatele nehody, protože lidé nezůstanou na místě, kde se nehoda stala, a klidně ujedou. Hlavně v případě, kdy poškodí jiné vozidlo.

Kolik takových případů evidujete?
Je to asi deset procent. A číslo postupně narůstá.

Co se snažíte dělat, aby počet dopravních nehod dále nevzrůstal?
Zaměřujeme se ve velké míře na kamionovou dopravu, která se hodně podílí na dopravních nehodách. Jinak bezpečnostní akce typu Kryštof děláme každý rok podle dopravní situace a nečekáme na to, až je vyhlásí policejní prezidium.


Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...