Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chorvatské dálnice jsou bezpečné a moderní. Nepříjemná je monotónnost

  14:20aktualizováno  14:20
Víkendová tragická nehoda českého autobusu se stala v místech, kde by řidiče nemělo nic překvapit. Osm lidí, kteří v sobotu zahynuli, odpovídá skoro čtvrtině všech obětí na chorvatských dálnicích za loňský rok.

Policie vyšetřuje nehodu české autobusu v Chorvatsku, při níž zahynulo 8 lidí (23. června 2012) | foto: Darko BandičAP

"Obecně jsou chorvatské dálnice výborné a ve velmi dobrém stavu," říká Marie Horneková, profesionální řidička autobusu, která jezdí do Chorvatska v období letních dovolených aspoň dvakrát do měsíce. "Znám to tam velmi dobře," říká o místě, kde se nehoda stala.

Zvlněná vozovka

Server slobodnadalmacija.hr upozornil, že vozovka na zhruba půlkilometrovém úseku kolem místa nehody byla během uplynulých let mnohokrát opravována. Silničáři ji museli dokonce úplně vyměnit, a to kvůli nestabilnímu a nekvalitnímu podloží, které je na chorvatské hlavní dálnici netypické.

Nerovnosti jsou podle serveru vidět i pouhým okem a nepozorného řidiče mohou vyvést z jeho pruhu. Na druhou stranu je ale i kvůli nedalekému tunelu v úseku, kde se nehoda stala, omezena rychlost na 100 kilometrů v hodině.

Druhým faktorem, který mohl přispět k tragickému výsledku nehody, jsou podle serveru jen jednoduchá svodidla dělící oba jízdní směry. Přes opakované výhrady chorvatských dopravních odborníků ale byly nahrazeny pevnějšími jen v části dálnice.

Nepříjemný vítr

"Ta dálnice splňuje všechny předpisy dle Evropské unie, na rozdíl od některých našich," dodává Michaela Škardová z ÚAMK. Veškeré vybavení, všechny parametry, odbočovací pruhy, svodidla jsou podle předpisů.

Spíš než nerovnost by mohl v místech nehody řidiče překvapit poryv větru. "Podle videí, která jsou k dispozici, není poblíž tunelu žádná zatáčka," popisuje Škardová. Tato místa by neměla být pro řidiče podle mluvčí autoklubu nijak záludná. Nejvýš by se tam řidič mohl potkat s poryvem větru, ale nijak neobvyklým. "Zrovna v těchto místech před i za tunelem bývá hodně větrno. Občas ten tunel dokonce zavírají nebo v tomto úseku kvůli větru snižují rychlost," dodává Marie Horneková.

"Když se poryv větru opře do autobusu, je to docela síla," popisuje Horneková. Na chorvatské A1 se s nimi prý řidiči setkávají častěji, takže na ně jsou připraveni.

Podle profesionální šoférky je dálnice A1 velmi příjemná pro řidiče. "Obecně jsou chorvatské dálnice výborné a ve velmi dobrém stavu. Zrovna v tomto úseku jsou oblouky, jinak je to převážně rovina, není to nic složitého," popisuje Horneková.

Zatím se odborníci při hledání příčin tragické nehody přiklánějí k mikrospánku nebo indispozici řidiče. Mikrospánek nemusí být zapřičiněný jen únavou, monotónní jízda umí ukolébat i čerstvého řidiče. Právě proto se moderní dálnice staví ne rovně, ale jako na sebe navazující oblouky různého poloměru. Podle zkušeností Hornekové je okolí chorvatských dálnic a A1 obzvlášť velmi jednotvárné. "Pořád je to to samé. Člověk ujede čtyři sta kilometrů a má pocit, že jede pořád tou samou krajinou," popisuje řidička.

Dálnice A1 je bezpečná

Server slobodnadalmacija.hr připomíná, že za osm a půl roku od otevření dálnice do Dalmácie na ní zahynulo 150 lidí a dalších 1 400 utrpělo zranění.

"V roce 2003, kdy se A1 nepoužívala, měli v Chorvatsku na silnicích 700 mrtvých za rok, loni 400 a z toho jen 31 na dálnicích," upřesňuje Michaela Škardová Z ÚAMK.

Poslední velkou nehodu na A1 zaznamenali v roce 2008. Asi 15 nebo 20 kilometrů od místa sobotní nehody havaroval slovenský autobus. Na místě zemřelo 14 cestujících.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.