Policie vyšetřuje nehodu české autobusu v Chorvatsku, při níž zahynulo 8 lidí...

Policie vyšetřuje nehodu české autobusu v Chorvatsku, při níž zahynulo 8 lidí (23. června 2012) | foto: Darko Bandič, AP

Chorvatské dálnice jsou bezpečné a moderní. Nepříjemná je monotónnost

  • 72
Víkendová tragická nehoda českého autobusu se stala v místech, kde by řidiče nemělo nic překvapit. Osm lidí, kteří v sobotu zahynuli, odpovídá skoro čtvrtině všech obětí na chorvatských dálnicích za loňský rok.

"Obecně jsou chorvatské dálnice výborné a ve velmi dobrém stavu," říká Marie Horneková, profesionální řidička autobusu, která jezdí do Chorvatska v období letních dovolených aspoň dvakrát do měsíce. "Znám to tam velmi dobře," říká o místě, kde se nehoda stala.

Zvlněná vozovka

Server slobodnadalmacija.hr upozornil, že vozovka na zhruba půlkilometrovém úseku kolem místa nehody byla během uplynulých let mnohokrát opravována. Silničáři ji museli dokonce úplně vyměnit, a to kvůli nestabilnímu a nekvalitnímu podloží, které je na chorvatské hlavní dálnici netypické.

Nerovnosti jsou podle serveru vidět i pouhým okem a nepozorného řidiče mohou vyvést z jeho pruhu. Na druhou stranu je ale i kvůli nedalekému tunelu v úseku, kde se nehoda stala, omezena rychlost na 100 kilometrů v hodině.

Druhým faktorem, který mohl přispět k tragickému výsledku nehody, jsou podle serveru jen jednoduchá svodidla dělící oba jízdní směry. Přes opakované výhrady chorvatských dopravních odborníků ale byly nahrazeny pevnějšími jen v části dálnice.

Nepříjemný vítr

"Ta dálnice splňuje všechny předpisy dle Evropské unie, na rozdíl od některých našich," dodává Michaela Škardová z ÚAMK. Veškeré vybavení, všechny parametry, odbočovací pruhy, svodidla jsou podle předpisů.

Spíš než nerovnost by mohl v místech nehody řidiče překvapit poryv větru. "Podle videí, která jsou k dispozici, není poblíž tunelu žádná zatáčka," popisuje Škardová. Tato místa by neměla být pro řidiče podle mluvčí autoklubu nijak záludná. Nejvýš by se tam řidič mohl potkat s poryvem větru, ale nijak neobvyklým. "Zrovna v těchto místech před i za tunelem bývá hodně větrno. Občas ten tunel dokonce zavírají nebo v tomto úseku kvůli větru snižují rychlost," dodává Marie Horneková.

"Když se poryv větru opře do autobusu, je to docela síla," popisuje Horneková. Na chorvatské A1 se s nimi prý řidiči setkávají častěji, takže na ně jsou připraveni.

Podle profesionální šoférky je dálnice A1 velmi příjemná pro řidiče. "Obecně jsou chorvatské dálnice výborné a ve velmi dobrém stavu. Zrovna v tomto úseku jsou oblouky, jinak je to převážně rovina, není to nic složitého," popisuje Horneková.

Zatím se odborníci při hledání příčin tragické nehody přiklánějí k mikrospánku nebo indispozici řidiče. Mikrospánek nemusí být zapřičiněný jen únavou, monotónní jízda umí ukolébat i čerstvého řidiče. Právě proto se moderní dálnice staví ne rovně, ale jako na sebe navazující oblouky různého poloměru. Podle zkušeností Hornekové je okolí chorvatských dálnic a A1 obzvlášť velmi jednotvárné. "Pořád je to to samé. Člověk ujede čtyři sta kilometrů a má pocit, že jede pořád tou samou krajinou," popisuje řidička.

Dálnice A1 je bezpečná

Server slobodnadalmacija.hr připomíná, že za osm a půl roku od otevření dálnice do Dalmácie na ní zahynulo 150 lidí a dalších 1 400 utrpělo zranění.

"V roce 2003, kdy se A1 nepoužívala, měli v Chorvatsku na silnicích 700 mrtvých za rok, loni 400 a z toho jen 31 na dálnicích," upřesňuje Michaela Škardová Z ÚAMK.

Poslední velkou nehodu na A1 zaznamenali v roce 2008. Asi 15 nebo 20 kilometrů od místa sobotní nehody havaroval slovenský autobus. Na místě zemřelo 14 cestujících.