Jinde by to byl opečovávaný veterán, na Kubě musí sloužit v běžném provozu. V...

Jinde by to byl opečovávaný veterán, na Kubě musí sloužit v běžném provozu. V havanském provozu se parádní chevrolet z padesátých let, který sloužil jako privátní taxík, připletl k nehodě. | foto: AP

Autofotka týdne: Bouračka v automobilovém skanzenu

  • 14
Kuba je pro milovníka starých amerických fár ráj. Parádní chevrolet z roku 1952 nebyl v muzeu, ale jezdili po Havaně jako taxík. Tento týden naboural a přišel o předek. Vsaďte se, že ho šikovné ruce zas vrátí do provozu. Schopnost Kubánců udržet při životě téměř jakékoliv auto je známá po celém světě.

Kubánci dosud ve velkém provozují auta z 50. let minulého století nebo i starší. Je tomu tak proto, že do září 2011 bylo možné volně prodávat a kupovat jen ty automobily, které se na ostrově vyskytovaly před revolucí z roku 1959.

Nová moderní auta si už Kubánci kupovat mohou, ceny jsou ale tak vyšponované, že jim nezbývá než zůstávat u svých „máquinas“, tedy „bouráků“.

Na Kubě jsou tak k vidění neuvěřitelné kousky, které jejich majitelé udržují při životě mixováním různých modelů dohromady. Důležitá je hlavně funkčnost, vše ostatní musí jít stranou.

A navrch je Kubánci umí opravit tím, co je po ruce: kladivo, šroubovák, drát... Používají se díly, které jsou zrovna k mání, třeba z náklaďáku nebo autobusu. Pod obrovitou kapotou amerického bouráku zářícího chromem se tak dostane třeba motor z moskviče.