VIDEO: Nehoda prototypu na plzeňské dálnici. Byl to seat, Škoda Rapid ujela

  • 249
Ve čtvrtek dopoledne se na dálnici D5 přimotal do nehody testovací prototyp z Mladé Boleslavi. Při nehodě tří aut v levém pruhu na šestém kilometru dálnice na Plzeň to odnesly naštěstí jen plechy. Ze Škody Rapid se nakonec vyklubalo jeho dvojče Seat Toledo.

Kolem poledne už nehodu vyšetřila policie, u dálnice zůstal odstavený bílý mercedes s nabouraným předkem a stříbrný vůz, který řidič schoval pod plachtu, zjistil na místě reportér iDNES.cz.

Podle prvních informací, se kterými pracovala i policie, na plzeňské dálnici D5 údajně havaroval prototyp Škody Rapid. Nakonec se ukázalo, že k odřeninám přišlo jeho dvojče Seat Toledo, které se bude vyrábět na stejné lince s novou škodovkou v Mladé Boleslavi. Nová Škoda Rapid, jejíž představení je otázkou dnů, se však do celé patálie zamotala také.

"První jel ford, který začal brzdit. Prototyp jedoucí za ním se mu vyhnul a otřel se o svodidlo," uvedli svědci. Do Fordu S-Max pak naboural bílý mercedes, který jel třetí v pořadí.

Testovací auta obvykle nejezdí sama. "Společně s bourajícím autem jela jako doprovod červená Škoda Yeti s pravostranným řízením a testovací registrační značkou se zelenými písmeny," zjistil na místě nehody reportér iDNES.cz.

Nehoda na dálnici D5, ve které byly prototypy z Mladé Boleslavi.

Podle spolupracovníka redakce Michala Šafránka, který místem nehody projížděl jen pár minut po střetu, byly na místě tři testovací prototypy. "Stalo se to kolem půl dvanácté, v koloně jel červený yeti, stříbrný prototyp a Škoda Rapid světle zelené metalízy," popisuje. 

"Rapid po nehodě zůstal stát bez maskování pár metrů za nabouranými vozy a z místa odjel ještě před příjezdem policie. Poškozené auto během minuty přikryli plachtou a při tom jej kryl yeti," dodává.

Nabouraná Škoda Rapid

Při nehodě šlo jen o plechy. "Policie dokonce řešila, že ačkoliv řidič testovacího vozu vlastně zabránil střetu, mohl by být sám viníkem nehody, protože naboural svodidlo," popisuje reportér iDNES.cz, který na místo dorazil asi ve čtvrt na jednu. "Nakonec vše posoudila policie jako jednu nehodu s tím, že řidič tajemného auta je nevinný a svým manévrem zabránil větším škodám."

Nabouraná Škoda Rapid

Že šlo opravdu o prototyp, který neměly příliš studovat nepovolané oči, dokazuje i následná reakce dvoučlenné posádky vozu po odjezdu policie.

"Muž se spolujezdkyní strhli z auta plachtu a velmi razantně ujeli. Nestihli jsme ani začít fotit nebo zapnout kameru," popisuje reportér iDNES.cz.

Hned schovat

Technik automobilky, který seděl v okamžiku nehody za volantem prototypu, zareagoval správně. Vnitřní pravidla automobilek říkají, že testovací auto nemůže zastavit na veřejném místě. A když už zastaví − třeba v případě poruchy, musí ho zakrýt plachtou, která musí být ve voze vždy připravena. 

Nabouraná Škoda Rapid

Automobilky jsou navíc velmi háklivé na jakékoliv zmínky o svých nabouraných autech. Pokud nejde o oficiální fotky z crash testů, brání se velmi silně zveřejňování fotek svých modelů po střetech.

"Ukazuje se auto, které není v pořádku. Může to vyvolávat pocit, že to auto není bezpečné a může nabourat. Člověk neřeší příčinu nehody a neinformovanému divákovi to může navozovat pocit, že auto dané značky třeba nemá dobré jízdní vlastnosti a dostatek bezpečí," vysvětluje odborník na reklamu a marketing Petr Vaněk z reklamní agentury Loosers.

Není to poprvé, co na území Česka havaroval testovací prototyp. V roce 2008 se v centru Prahy střetl maskovaný mercedes třídy E s tramvají. O nehodě čtěte zde