Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejagresivnější auto v Paříži je lambo z plastového karbonu. Stovku má za 2,5 s

aktualizováno 
Výkladní skříň laboratoře materiálů italské značky nese označení Sesto Elemento, šestým prvkem je totiž v Mendělejevově tabulce uhlík. A právě prvek schovaný pod písmenem C, carbonium, je na novém superkonceptu nejdůležitější.

Nic agresivnějšího na pařížském výstavišti nenajdete. Po sériových modelech už od pohledu rychlých a dravých, a přesto velmi vytříbených, se Lamborghini vrátilo k brutalitě obřích křídel a vysteroidovaných karoserií.

Dramatický vzhled Lamborghini Sesto Elemento je ale vlastně na místě. Když se speciál s váhou pouhých 999 kilo rozdovádí, je z nuly na stovce za 2,5 sekundy a rychloměr se zastaví na hodnotě 350 km/h. Desetiválec s výkonem 570 koní je z Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera a má z něj i systém pohonu všech kol. Každý kůň výkonu táhne 1,75 kila váhy, což je i mezi supersporty výjimečná hodnota. Jen pro srovnání: Gallardo LP 570-4 Superleggera váží 1 340 kg, (superleggera znamená italský "superlehká").

Lamborghini Sesto Elemento

Futuristický koncept připomíná odladěná lamba konce 80. let. Tehdy čisté tvary legendárního countachu v té změti spojlerů, vytažených blatníků a nástavců prahů už skoro nebyly k poznání. Na karoserii pařížského konceptu se trochu ztrácíte, je plná zlomů a křivek, až oči přecházejí.

Superlehký koncept hlavně představuje nový materiál, který pojmenovali CFRP (carbon-fiber reinforced plastics). Místo náročného a drahého tkaní ve vývojových centrech Lamborghini v Sant´Agatě Bolognese a Seattlu (spolupracuje s Boeingem a washingtonskou univerzitou) vymysleli, že vlákna uhlíku zalijí do plastu a dostanou tak extrémně lehký a pevný materiál s vlastnostmi blízkými klasickým karbonovým dílům, ovšem za zlomek ceny. Mnohem kratší je také doba výroby. Nově vynalezený uhlíkový kompozit je třeba oproti hliníku o 30 procent lehčí.

Z nového materiálu mohou vyrobit celé velké díly, tím se celá konstrukce zjednodušuje a šetří kila. Lehčí je také montáž. Z CFRP je vyrobený monokok kabiny, k němu jsou připevněné rámy předku a zádi. Stejný materiál použili také na karoserii, díly náprav a převodovky i na ráfky kol. Minimalismus uplatnili také v interiéru, zlehčovalo se i tady. V autě nejsou sedačky jak je známe, vytvarovali je přímo do monokoku rámu. Pro správnou pilotní pozici si můžete nastavit volant i pedály.

Zadní pomocný rám, který drží motor a díly nápravy jsou z hliníku. Poslední díl výfuku je zase ze speciálního kompozitu, který kombinuje skelná vlákna a keramiku, jmenuje se Pyrosic a vydrží až 900stupňové teploty.

Lamborghini Sesto Elemento

Další specialitou je povrchová úprava karoserie, kterou si Lamborghini patentovalo. Karbonové díly jsou lakované čirým lakem s keramickými nanočásticemi, na některých partiích jsou přidány červené krystalky.

S karbonem má Lamborghini velké zkušenosti. Už v roce 1983 postavili první prototyp s karbonovým rámem, byl to legendární Countach. V produkčních autech se převratný lehký materiál objevil dva roky na to. Třeba poslední Lamborghini Murciélago je z uhlíkových vláken postaveno z velké části. Jen na rám je ho použito 93 kilo. A třeba Gallardo Spyder má z uhlíku celý kryt motoru.

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.